• چهارشنبه / ۱ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1402060100343
  • خبرنگار : 71342

اجرای «تنهاتر از مسیح» چه تفاوتی با سال‌های قبل دارد؟

اجرای «تنهاتر از مسیح» چه تفاوتی با سال‌های قبل دارد؟

حسن برزا گفت: « یکی از تفاوت‌های اجرای امسال «تنهاتر از مسیح» با اجرای آن در سال‌های گذشته اضافه شدن «فصل راه سرخ» است که خوشبختانه این بخش جدید نیز مورد توجه قرار گرفته است و شاهد هستیم که مردم از آن رضایت دارند.»

به گزارش ایسنا، کارگردان نمایش «تنهاتر از مسیح؛ فصل راه سرخ» که این شب‌ها در بوستان ولایت در حال اجراست همچنین معتقد است آثار نمایشی سازمان اوج در سال‌های اخیر تلاشی برای بازگرداندن جریان اجرای نمایش‌های آیینی و سنتی، دینی و مذهبی به میان مردم بوده است.

حسن برزا که از نیمه مرداد ماه و همزمان با عزاداری‌های ماه محرم اجرای خود را در بوستان ولایت آغاز کرده است، درباره آغاز به کار این نمایش دینی و مذهبی از سال ۹۷ و تغییر تدریجی و کامل شدن آن بیان کرد: شکل گیری نمایش «تنهاتر از مسیح» از سال ۹۷ صورت گرفت و روند اجرایی آن هم از همان سال شروع شد. در سال ۹۷ بعد از این که متن آماده شد، نوحه ها سروشکلی به خود گرفت و آهنگسازی بر آن‌ها صورت پذیرفت، عوامل و کست اضافه شدند و همان سال به همت سازمان هنری رسانه‌ای اوج و موسسه سیمای ققنوس این اثر به روی صحنه رفت. به لطف و عنایت امام حسین(ع) از آن سال تاکنون «تنها تر از مسیح» هر ساله همزمان با ایام عزاداری حسینی با تغییراتی روی صحنه رفته است.

وی افزود: در این سال‌ها سعی کردیم نمایش را به مرور کامل‌تر کنیم و خوشبختانه این هدف محقق شد و می‌توانم بگویم این روند به ویژه از سال گذشته به بعد باعث شده است تا نمایش در دور جدید اجرای خود به نوعی پختگی نسبی برسد و به طور کلی اتفاقات ویژه ‌ای در نمایش رخ داده است. امیدوارم این توفیق همچنان ادامه دار باشد و در سال‌های آینده بتوانیم از زوایای دیگری به حماسه کربلا و عاشورا نگاه کنیم و متفاوت تر از امسال «تنهاتر از مسیح» را اجرا کنیم.

برزا درباره میزان استقبال تماشاگران و مردم از نمایش «تنها تر از مسیح؛ فصل راه سرخ» عنوان کرد: این نمایش پیش از این هم مورد استقبال مردم و علاقه‌مندان تئاتر قرار گرفته است کمااینکه آثار دیگر اجرا شده در بوستان ولایت نیز غالبا مورد توجه مخاطبان قرار می‌گرفت. این استقبال را در وهله اول باید مدیون توجه امام حسین(ع) باشیم که عشق و علاقه مردم به ایشان و کربلا باعث استقبال هرروزه آن‌ها از این نمایش شده است. یکی از تفاوت‌های اجرای امسال «تنهاتر از مسیح» با اجرای آن در سال‌های گذشته اضافه شدن «فصل راه سرخ» است که خوشبختانه این بخش جدید نیز مورد توجه قرار گرفته است و شاهد هستیم که مردم از آن رضایت دارند.

این کارگردان تئاتر با بیان این که اجرای آثار نمایش سازمان اوج در بوستان ولایت به یک جریان ثابت و امکان هنری برای مناطق کم برخوردارتر شهر تبدیل شده است، عنوان کرد: تئاتر اساسا یک هنر وارداتی در کشور ما محسوب می شود. فارغ از تاریخچه اصلی آن باید گفت که این هنر در کشور ما با تعزیه و نمایش‌های روحوضی وجهه ایرانی گرفته است و تاریخ تئاتر در کشور ما با اجرای نمایش‌های آیینی و سنتی همراه بوده است.

وی ادامه داد: این جنس آثار همواره جایگاه بارزی در بین مردم داشته‌اند اما رفته رفته جریان تئاتر به سالن‌های خصوصی و تئاتر لاکچری کشیده شد. سازمان اوج و موسسه ققنوس از چند سال گذشته تاکنون تلاش کردند تا ما به جریان اولیه تئاتر خودمان برگردیم که اصلی ترین مولفه‌اش حضور بین مردم بوده است.

چهارمین فصل از نمایش «تنهاتر از مسیح» با نام «راه سرخ» روایت مصوری از راهی سرخ؛ از غدیر تا عاشورای سال ۶۱ هجری قمری را دربرمی‌گیرد و این شب‌ها در دو سانس در بوستان ولایت اجرا می‌شود. علی اسماعیلی تهیه کنندگی این اثر را برعهده داشته و امکان رزرو بلیت آن در سایت www.namaticket.ir  فراهم است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha