• یکشنبه / ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ / ۰۸:۱۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402052918124
  • خبرنگار : 71145

شیانی: حمله به نیجر شوخی نیست/ با حمایت متحدان خود هرگز زانو نمی‌زنیم

شیانی: حمله به نیجر شوخی نیست/ با حمایت متحدان خود هرگز زانو نمی‌زنیم

رئیس شورای نظامی در نیجر نسبت به هرگونه مداخله نظامی هشدار داد. این در حالی است که اعضای هیئت گروه «ECOWAS» (اکوواس) با محمد بازوم، رئیس جمهور برکنار شده نیجر، در نیامی، پایتخت دیدار کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، عبدالرحمان شیانی، رئیس شورای نظامی نیجر، روز شنبه تاکید کرد که هرگونه حمله به نیجر «شوخی نخواهد بود» و هشدار داد که هرگونه مداخله نظامی را یک اشغالگری تلقی خواهد کرد.

شیانی با بیان اینکه شورای نظامی آماده ورود به گفت‌وگویی است که «حاکمیت نیجر و آرمان‌های مردم آن را در نظر بگیرد»، گفت: «نیروهای ما با حمایت مالی و بورکینافاسو هرگز زانو نخواهند زد.»

وی با بیان اینکه گروه «اکوواس» می‌خواهد نیجر را منزوی کند تا «به کشوری ناتوان از مقابله با تروریسم تبدیل شود»، خاطرنشان کرد: «نیروهای ملی ظرف ۳۰ روز برای مدیریت دوره انتقالی در نیجر تشکیل جلسه خواهند داد؛ دوره انتقالی که از سه سال تجاوز نخواهد کرد.»

وی همچنین بدون اینکه اشاره کند منظورش کدام کشور خارجی است، گفت: «اکوواس در حال آماده شدن برای حمله به نیجر به واسطه تشکیل ارتشی اشغالگر با همکاری نظامیان خارجی است.»

این در حالی است که پیش از آن اعضای هیئت جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) که شنبه وارد نیامی، پایتخت نیجر شده بودند، با محمد بازوم رئیس جمهور مخلوع این کشور دیدار کردند.

به گزارش رادیو فرانسه «RFI»، در نشست با بازوم، ژنرال عبدالسلام ابوبکر، رئیس جمهوری پیشین نیجریه که ریاست هیئت را برعهده دارد و علی الامین زین، رئیس دولت تشکیل شده توسط شورای نظامی حضور داشتند.

رادیو فرانسه اشاره کرد که در این جلسه بحث جدی صورت نگرفت و نمایندگان اکوواس در وهله اول برای اطلاع از شرایط بازداشت رئیس جمهور مخلوع به این کشور سفر کرده بودند.

یک منبع در این گروه گفت که بازوم «روحیه بالایی دارد.»

یک خبرنگار در خبرگزاری نیجریه نیز تاکید کرد که این دیدار در کاخ ریاست جمهوری برگزار شد.

این هیئت کار خود را با دیدار شورای نظامی به رهبری عبدالرحمان شیانی آغاز کرد و اعضای هیئت از شورا خواستند تا نظم قانون اساسی نیجر را بازگرداند.

عبدالسلام ابوبکر درباره این دیدار اعلام کرد: جلسات ما در نیامی بسیار مهم بود و می‌تواند نقطه شروعی برای حل بحران باشد.

این هیئت خاطرنشان کرد: به نظرات بازوم و اتفاقاتی که برای او افتاده گوش دادیم و مسائلی درباره او وجود دارد که نمی‌توانیم آنها را فاش کنیم.

هیئتی از گروه اکوواس شنبه وارد نیجر شد تا با رهبری شورای نظامی انتقالی درباره بحران قدرت در این کشور دیدار کند تا این کشور از مداخله نظامی خارجی در امان بماند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha