• دوشنبه / ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ / ۰۹:۳۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402053018998
  • خبرنگار : 71660

«اکوواس» طرح سه ساله دوره انتقالی رهبران جدید نیجر را رد کرد

«اکوواس» طرح سه ساله دوره انتقالی رهبران جدید نیجر را رد کرد

جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا موسوم به «اکوواس»، طرح پیشنهادی رئیس شورای نظامی نیجر مبنی بر مدت زمان سه ساله برای یک «دوره انتقالی» را رد کرد.

به گزارش ایسنا، عبدالفتو موسی، کمیسر امور سیاسی، صلح و امنیت اکوواس، چنین تصمیمی را طی مصاحبه با بی‌بی‌سی اعلام کرد.

عبدالرحمان شیانی، رئیس شورای نظامی نیجر روز شنبه در سخنرانی شبانه خود گفت، این کشور طی سه سال به یک حکومت غیرنظامی تبدیل خواهد شد.

او که هیچ جزئیات دیگری در این زمینه ارائه نداد، تاکید کرد: « نیروهای ملی ظرف ۳۰ روز برای مدیریت دوره انتقالی در نیجر تشکیل جلسه خواهند داد و این دوره انتقالی از سه سال تجاوز نخواهد کرد».

موسی در واکنش به پشنهاد شیانی گفت: اکوواس دیگر دوره‌های انتقالی طولانی مدت را در این منطقه نخواهد پذیرفت.

رئیس شورای نظامی نیجر نسبت به هرگونه مداخله نظامی هشدار داد و خاطرنشان کرد، هرگونه مداخله نظامی را یک اشغالگری تلقی خواهد کرد.

یکی از مقام‌های مطلع که خواست نامش فاش نشود، پس از نشست روز شنبه بین دولت انتقالی جدید نیجر و هیاتی از سوی اکوواس گفت: این گفت‌وگوی دو ساعته با هدف یافتن راه‌حلی صلح‌آمیز برای بحران نیجر برگزار شد اما مثمرثمر نبود. این نخستین باری بود که ژنرال «عبدالرحمن شیانی» رئیس حاکمیت نظامیان در نیجر با هیاتی از اکوواس و پس از تلاش‌های مکرر و بی‌نتیجه این هیات دیدار می‌کرد.

در ۲۶ ژوئیه، رهبران نظامی در نیجر برکناری «محمد بازوم» رئیس‌جمهور این کشور، بسته شدن مرزها، برقراری مقررات منع آمد و شد، تعلیق قانون اساسی و همچنین ممنوعیت احزاب سیاسی را اعلام کردند. در ۲۸ ژوئیه، آن‌ها گفتند «ژنرال عبدالرحمان شیانی» فرمانده گارد ریاست جمهوری نیجر، رهبر موقت و رئیس «شورای ملی موقت برای حفاظت از میهن» شده است.

بلوک «اکوواس» هفته گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد، گردآوری «نیروهای آماده‌باش» خود را جهت بازگرداندن محمد بازوم به عرصه قدرت، آغاز کرده‌ است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha