• یکشنبه / ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402052918427
  • خبرنگار : 71496

روزنامه‌نگار سنگالی: پژواک بیداری آفریقا در برابر غرب، در نیجر به گوش می‌رسد

روزنامه‌نگار سنگالی: پژواک بیداری آفریقا در برابر غرب، در نیجر به گوش می‌رسد

یک نویسنده و روزنامه‌نگار سنگالی درباره تحولات اخیر نیجر تاکید کرد، مشکل امروز فرانسه و غرب، تصمیم نیجر، مالی و بورکینافاسو برای بازپس‌گیری استقلال‌شان است و آنچه امروز در نیجر به گوش می‌رسد، پژواک بیداری آفریقا در برابر غرب است.

به گزارش ایسنا، جان لو کمارا، نویسنده و روزنامه‌نگار سنگالی در گفتگو با شبکه خبری المیادین اظهار کرد: یک بیداری مدنی در آفریقا وجود دارد که پژواک صدای آن در نیجر شنیده می‌شود.

این نویسنده و روزنامه‌نگار سنگالی گفت: در ساختار بنیادی گروه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا موسوم به اکوواس هیچ توجیه قانونی برای مداخله نظامی وجود ندارد. اصل مشکل امروز فرانسه و غرب این است که نیجر، مالی و بورکینافاسو تصمیم گرفتند استقلال خود را پس بگیرند.

او در ادامه گفت: کشورهای اصلی گروه اکوواس تصمیم گرفتند با مخالفت با مداخله نظامی در نیجر، بر خلاف میل ساختاری که آن را تاسیس کرده، عمل کنند.

این نویسنده و روزنامه‌نگار سنگالی تاکید کرد: رئیس جمهور نیجر و دیگر روسای کشورهای آفریقایی که موضعگیری غرب را دنبال می‌کنند، در واقع کشورهایشان را قربانی می‌کنند. دموکراسی خواست مردم است و این همان اتفاقی است که در نیجر رخ داد زمانی که مردم اطراف فرماندهان شورای نظامی جمع شدند.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت چاپ انگلیس، ساکنان نیامی، پایتخت نیجر در راستای کمک به ارتش در مواجهه با تهدیدهای روبه‌فزونی اکوواس که اعلام کرده از گزینه نظامی برای بازگرداندن محمد بازوم، رئیس جمهور برکنار شده به سمتش استفاده می‌کند، درخواست جذب گسترده نیروهای داوطلب را دادند.

امسارو باکو، یکی از بنیان‌گذاران این ابتکارعمل گفت: شورای نظامی نیجر در آن دخالت ندارد اما از آن مطلع است.

کشورهای بورکینافاسو و مالی که استعمار فرانسه را بیرون کرده و اعلام کردند هرگونه مداخله نظامی در نیجر به منزله اعلام جنگ علیه آنهاست، چندین فروند جنگنده و بالگرد جنگی برای حمایت از نیروهای مسلح نیجر فرستادند.

کسوم کولیبالی، وزیر دفاع بورکینافاسو در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه تاکید کرد که کشورش آماده حمایت از نیجر در مقابله با مداخله نظامی اکوواس است و همچنین حاضر است از این گروه منطقه‌ای به دلیل اتخاذ سیاستی غیرمنطقی در قبال نیجر، خارج شود.

پیشتر وزارت خارجه آمریکا با اشاره به ورود سفیر جدید خود در نیجر، به شهر نیامی، پایتخت این کشور اعلام کرد که به دلیل بحران سیاسی فعلی در نیجر، سفیر جدید استوارنامه خود را به صورت رسمی تقدیم نخواهد کرد.

متیو میلر، سخنگوی این وزارتخانه در بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که ورود سفیر جدید آمریکا به نیجر، "تغییری در موضعگیری سیاسی آن را نشان نمی‌دهد و این اقدام در پاسخ به نیازی برای حضور رهبری عالی‌رتبه برای هیات ما در این شرایط دشوار انجام شد."

همزمان با این تحولات، فرانسه ضمن تاکید بر اینکه قصدی برای خارج کردن نیروهای مستقر خود در نیجر و یا انتقال آنها به خاک کشور چاد ندارد، بر ابقای نیروهای خود در این کشور آفریقایی تاکید کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۱۲:۳۹

این روزنامه نگار خواسته بگوید و بفهماند که سیاهپوستان قارۀ کهن آفریقا سیاهپوستان قارۀ آمریکا نیستند که مهاجران سفیدپوست اروپائی و آمریکائی با حمله و جنگ و کشتار و قتل و عام دسته جمعی بر آنها حاکم شوند دیگر آن دوران بسر رسیده.......

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۲۰:۵۷

مردم نيجر باید از نظامیان خود با تشکیل بسیج حمایت کنند، لازمه این این هست که هر چه سریعتر آموزش نظامی به مردم داده شود، در زمان شروع جنگ تحمیلی غرب علیه کشورمان همین حمایت های مردمی در قالب بسیج بود که تجاوز صدام را دفع کرد. غرب باید بداند دوران استعمار تمام شده.