بهروز صفری در گفتوگو با ایسنا با اشاره به بخشنامه ممنوعیت چارتر پروازهای داخلی، اظهار کرد: با اجرای این بخشنامه بیشترین چالش و مسأله در مسیرهای توریستی قشم و کیش پیش آمده است؛ چرا که ۹۵ درصد آنچه در این دو مسیر فروخته میشود تور است، چون مسافران قشم و کیش اغلب انفرادی سفر نمیکنند و هزینه سفر با تور برای آنها مقرون بهصرفهتر است.
عضو هیأت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی دفاتر سفر هوایی گردشگری و زیارتی استان تهران ادامه داد: از زمانی که این بخشنامه به اجرا درآمده، درصد اشغال هتلهای کیش و قشم هم پایین آمده است و چارترکنندگان هتلهای این دو جزیره متحمل ضررهای سنگینی شدهاند، وگرنه که این تصمیم برای ایرلاینها فرقی نمیکند، چون این دستور برای مسیرهای داخلی است و ایرلاینها پروازهای خود را در این دو مسیر کاهش داده و بیشتر روی نجف و استانبول متمرکز شدهاند.
او افزود: از زمان اجرای این تصمیم، کاهش پروازهای داخلی مشهودتر شده است. علاوهبر این، قیمت پرواز در دو مسیر کیش و قشم به نسبت سقف تعیینشده، افزایش یافته و پرواز در برخی مسیرها گران شده است. درحالیکه این تصمیم گرفته شد تا قیمت پروازها مدیریت و کنترل شود، نه اینکه اوضاع برای مسافران هوایی بدتر شود.
صفری بیان کرد: سازمان هواپیمایی چند سال پیش هم چنین تصمیمی گرفته بود، اما وزیر وقت میراث فرهنگی و گردشگری واکنش سریع نشان داد و محکم در برابر اجرای آن ایستاد. اکنون هم انتظار میرود آقای ضرغامی به عنوان وزیر میراث فرهنگی و گردشگری واکنش و موضعی نسبت به ممنوعیت چارتر در مسیرهای توریستی و افزایش هزینه سفر هوایی در این مسیرها داشته باشد.
عضو هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی گردشگری و زیارتی استان تهران یادآور شد: چارتر در مسیرهای توریستی روال دنیاست و دو مسیر کیش و قشم با دیگر مسیرهای هوایی تفاوت دارد و سیاستها و تصمیمهای یکسان در همه مسیرها جواب نمیدهد، باید تبعات این تصمیم را درنظر میگرفتند و نظر مشورتی متولی گردشگری را جویا میشدند.
صفری افزود: مسافر تبریز و مشهد میتواند قطار و اتوبوس را جایگزین هواپیما کند، ولی مسافر کیش و قشم چه کار کند؟ طبیعتاً وقتی پرواز کیش و قشم کم و گران شود مسافران این مسیر به سمت آنتالیا و استانبول میروند. برای ایرلاین هم که مهم نیست کجا پرواز داشته باشد، این آژانسدار، هتلدار و مسافر است که از چنین تصمیمهایی آسیب میبیند.
انتهای پیام
نظرات