• شنبه / ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ / ۰۹:۲۳
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402052817398
  • خبرنگار : 50604

کشت میوه لاکچری در گلستان/ کم‌کالری، درمانگر و گران‌قیمت

کشت میوه لاکچری در گلستان/ کم‌کالری، درمانگر و گران‌قیمت

ایسنا/گلستان دو کشاورز گلستانی موفق به پرورش نوع متفاوتی از تمشک شدند که علاه برآنکه خواص درمانی بالا، بسیار کم کالری بوده و از نظر اقتصادی صرفه زیادی دارد.

یک پژوهشگر بین‌المللی آب و خاک در گفتگو با خبرنگار ایسنا از کشت و تولید میوه «رازبری» (Raspberry) در روستای «کلاجان قاجار» واقع در غرب استان گلستان توسط برادران تربتی نژاد خبر داد و اظهار کرد: رازبری نوعی تمشک است که با تمشک سیاه معمول که در ایران یافت می‌شود، تفاوت‌هایی از جمله رنگ قرمز گوجه‌ای و ترش‌ بودن آن نسبت به تمشک رایج در ایران دارد.

محمداسماعیل اسدی با اشاره به اینکه این نوع توت، میوه توخالی و به جای تیغ بر روی ساقه دارای بافت کرکی است، افزود: این میوه دارای خواص دارویی و غذایی بالا شامل انواع ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و مواد معدنی مفید به میزان زیاد است و عصاره تولیدی از این گیاه اثرات ثابت شده‌ای در درمان بیماری‌هایی مانند آنفلوآنزا و دیابت دارد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه میوه این گیاه ارزش غذایی و تجاری بالایی داشته و میوه بسیار گران و با تقاضای بالا است، گفت: رازبری حاوی ویتامین C بیشتر از پرتقال و حاوی فیبر بالا و بسیار کم کالری است.

کشت میوه لاکچری در گلستان/ کم‌کالری، درمانگر و گران‌قیمت

وی با توضیح اینکه میوه رزبری غنی از آنتی اکسیدان‌ها است، به همین دلیل فواید زیادی برای سلامتی دارد، اضافه کرد: ویتامین‌های C و E، «سلنیوم»، «بتاکاروتن»، «لوتئین»، «لیکوپن» از جمله آنتی اکسیدان موجود در رزبری هستند، علاوه بر آن حاوی مواد شیمیایی گیاهی به نام «فلاونوئیدها» است که دارای اثرات آنتی اکسیدانی هستند.

این پژوهشگر بین‌المللی آب و خاک با اشاره به اینکه آنتی اکسیدان‌ها به بدن کمک می‌کنند تا مواد سمی موسوم به رادیکال‌های آزاد را از بین ببرد، تصریح کرد: بدن برخی از این مواد را در طی فرایندهای متابولیکی تولید می‌کند، اما برخی دیگر ناشی از عوامل خارجی مانند غذاهای ناسالم نظیر غذاهای فرآوری شده، کالباس و سوسیس، فست فود و غذاهای پرچربی و قند و همچنین آلودگی است.

اسدی ادامه داد: تولید این گیاه از طریق کشت نهال در وسعت ۸۰۰ مترمربع و در گلخانه در روستای «کلاجان قاجار» توسط برادران کشاورز جوان «مهدی‌ تربتی‌تژ» و «حسن تربتی نژاد» با هدف تولید تجاری با موفقیت از سال ۱۴۰۱ آغاز شده که باردهی این گیاه در این منطقه نشان‌دهنده فرصت مناسب برای تولید تجاری و انبوه آن و عرضه به بازار در استان گلستان و کشور است.

کشت میوه لاکچری در گلستان/ کم‌کالری، درمانگر و گران‌قیمت

وی با بیان اینکه رزبری گل‌های سفید و با تراکم بالا تولید می‌کند که در اواخر فصل بهار شکل گرفته و تابستان تا پاییز شاهد میوه دهی رازبری هستیم، گفت: رزبری را می‌توان در اکثر شهرهای کشور با هوای معتدل و سرد و نیمه گرمسیری کاشت و لذت برداشت این میوه گرانبها را تجربه کرد.

اسدی تصریح کرد: در سال زراعی جاری و در تابستان ۱۴۰۲ به علت گرمای شدید ناشی از گرمایش جهانی و تداوم دمای بالای ۴۰ درجه سلسیوس این گیاه و در این گلخانه برادران تربتی نژاد دچار اختلال در تلقیح شده و مقداری کاهش محصول دارند که نیاز است این کشاورزان به سازگاری با تغییرات اقلیمی روی آورده و برای فرار از گرما از شیدهای مناسب استفاده کنند.

پژوهشگر بین المللی آب و خاک با بیان اینکه رزبری منبع غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان و فیبر هستند که به پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی، سرطان، التهاب و دیابت کمک می‌کنند، افزود: گلخانه‌هایی در اشل کوچک نظیر این نیاز به حمایت‌های هر چه بیشتر دستگاه‌های اجرایی دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha