• شنبه / ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1402052112709
  • خبرنگار : 71442

گفت‌وگو با کارگردان «عشق کوفی»

سریال‌های تاریخی ایرانی می‌توانند درآمد ارزی داشته باشند

سریال‌های تاریخی ایرانی می‌توانند درآمد ارزی داشته باشند

کارگردان «عشق کوفی» با بیان اینکه یکی از نیازهای امروز تلویزیون ما ساختن سریال‌های تاریخی با داستان‌ها و افسانه‌های ایرانی است، مطرح کرد: سازندگان به دلایل مختلف ساخت سریال‌های روز با مضامین مذهبی را به سریال‌های تاریخی ترجیح می‌دهند؛ در حالی که اگر تولیدات زیاد شود فرصت پرداختن به داستان‌های دراماتیک و بی‌نقص اسطوره‌ای و تاریخی ایرانی هم فراهم خواهد شد.

حسن آخوندپور ـ کارگردان سریال «عشق کوفی» ـ درباره‌ی حساسیت‌های تولید آثار تاریخی به ایسنا گفت: تجربه در ژانرهای مختلف، همیشه مورد توجه فیلمسازان و کارگردانان بوده است. من هم علاقه شدیدی به ژانر تاریخی داشته‌ام و از طرفی همیشه منتظر ساخت اثری درباره سیدالشهدا (ع) بودم. چه اتفاقی بهتر از آنکه امکان ساخت سریال تاریخی با موضوع قیام سید الشهدا(ع) برای من فراهم شود. قطعا با جان و دل پذیرفتم. سینما و تلویزیون ما تجربه ساخت سریال‌ها و فیلم‌هایی با موضوع قیام سیدالشهدا (ع) را داشته است که سخت تولید و سخت پخش شده‌اند. حتی در مواردی بنا به دلایلی شاید نامعلوم و غیرقابل پیش‌بینی، تولید تمام نشده یا پخش نشده‌اند. با تمام سختی‌ها و پیچیدگی‌های این کارها، سریال «عشق کوفی» یکی از راحت‌ترین و بی‌دردسرترین کارهای من بود که در تمام مدت، انرژی مثبت دریافت می‌کردم و آن را به راحتی ساختم؛ صد البته که صاحبان اثر و تهیه‌کننده نیز در این مهم نقش اساسی داشته‌اند.

سریال‌های تاریخی ایرانی می‌توانند درآمد ارزی داشته باشند

سریال‌های روز با مضامین مذهبی را به سریال‌های تاریخی ترجیح می‌دهند

او درباره‌ی اینکه چرا ساخت فیلم و سریال‌های تاریخی ـ مذهبی به نسبت سال‌های گذشته کاهش داشته است؟ اظهار کرد: شاید یکی از مهمترین دلایلی که می‌شود در این مورد بیان کرد میزان هزینه تولید آثار مشابه سریال «عشق کوفی» یا همان سریال‌های تاریخی مذهبی است. غالبا سریال‌های تاریخی، سریال‌های پرهزینه، سنگین، زمان‌بر و دارای فرسودگی‌هایی از جنس تولید هستند که گونه‌های دیگر سریال‌سازی این خاصیت را ندارند. صاحبان اثر و حتی تهیه‌کنندگان و کارگردانان با این پیش فرض ذهنی، یعنی پرهزینه و زمان‌بر بودن در این چند سال اخیر به دلیل تورم پی در پی، کم‌تر به سراغ سریال‌های تاریخی مذهبی رفته‌اند و ترجیح داده‌اند سریال‌های تاریخی مذهبی را تبدیل به سریال‌های روز با مضامین مذهبی و در اتمسفر زمان حال تولید کنند. در بین مدیران هم شاید انگیزه یا اراده‌ای برای شروع کارهای تاریخی سنگین وجود ندارد؛ دلیلش هم طولانی بودن زمان تولید این‌گونه کارها و به نتیجه نرسیدن پروژه در دوران مدیریتی مدیران بوده است. حالا اگر سیستم هوشمندی بتواند به پشتوانه تحقیق چند ساله و پشتیبانی به موقع از یک تیم توانمند و باانگیزه و باکم‌ترین هزینه البته در قیاس با آثار مشابه، ریسک کند و پروژه‌ای استارت بزند و به سطحی از استاندارد سریال‌سازی برای سرگرم کردن، تاثیر گذاشتن و مدل ارائه دادن برسد قطعا از این دست پروژه‌ها شروع خواهد شد و تلویزیون با مشارکت دیگر متولیان و همراهی هنرمندان می‌تواند سالی چند سریال تاریخی داشته باشد.

سریال‌های تاریخی ایرانی می‌توانند درآمد ارزی داشته باشند

نیاز امروز مخاطب سریال‌های تاریخی با داستان‌ها و افسانه‌های ایرانی است

این کارگردان با بیان اینکه یکی از نیازهای امروز تلویزیون ما ساختن سریال‌های تاریخی با داستان‌ها و افسانه‌های ایرانی است، یادآور شد: خوشبختانه تولیدات موفقی ساخته شده است و سریال موفق «مستوران» هم در همین مدل می‌گنجد. وقتی تولیدات زیاد شود، فرصت پرداختن به داستان‌های دراماتیک و بی‌نقص اسطوره‌ای و تاریخی ایرانی هم فراهم خواهد شد. بر این باور هستم سریال‌های تاریخی ایرانی مخاطب‌ بین‌المللی دارد و قطعا می‌توانند درآمدهای ارزی داشته باشند.
 

قرار بود «عشق کوفی» نسخه ی سینمایی داشته باشد

وی درباره سختی‌ها و چالش‌های ساخت سریال «عشق کوفی» گفت: شاید محدودیت‌های مالی نسبت به جنس کار و موارد مشابه و همچنین محدویت‌های زمانی چالش اصلی بود. ولی در طول کار به لطف صاحب کار هیچ چالش و مشکلی نداشتیم جز آنکه قرار بود نسخه سینمایی برای جشنواره آماده کنیم که به دلیل شرایط جوی و آب و هوای آبادان که منجر به سیل در دشت‌های آن منطقه شد برنامه‌های ضبط تغییر کرد و نسخه سینمایی نرسید. اگر نه همانطور که گفتم سرتاسر کار و تمام فرایند تولید، روان و بدون دردسر و بدون مشکل جلو رفت.

۸۰ درصد «عشق کوفی» در شهرک سینمایی غزالی ساخته شد

این کارگردان در ادامه درباره تجربه ساخت سریال «عشق کوفی» بیان کرد: اساسا اگر بخواهیم درباره بهره‌وری از جنس سرعت تولید و هزینه سریال‌های تلویزیونی صحبت کنیم، بیشتر باید درباره برنامه‌ریزی حرف بزنیم. اینکه برنامه‌ریزی سریال به شکلی جلو رفت که ما بتوانیم حدود ۷۰ ـ ۸۰ درصد کار را در شهرک سینمایی غزالی ضبط کنیم و جابه‌جایی دکور و لوازم نداشته باشیم یکی از مهمترین مسایل بالا بودن سرعت کار و همچنین کنترل هزینه‌های مالی بود که در حوزه گروه تهیه و تولید و برنامه‌ریزی رقم خورد. ولی اگر بخواهیم در مورد کارگردانی و دکوپاژ صحبت کنیم باید در نظر داشته باشیم که طراحی دکوپاژ حدود ۸۰ درصد سریال ۱۵ قسمتی تاریخی در یک لوکیشن محدود مثل شهرک سینمایی غزالی با امکانات محدود دکور، صحنه، هنرور و لباس، کار پیچیده‌ای است که من به پشتوانه سال‌ها تجربه در حوزه تهیه‌کنندگی و کارگردانی فیلم‌های مستقل با بودجه‌ها و لوکیشن‌های محدود، نسبتا از پس کار برآمدیم و به لطف دوستان و همراهی تهیه‌کننده به خوبی انجام کار شد.

وی با اعتقاد بر اینکه پرداختن به جزییات یکی از مهمترین دلایل موفقیت یک کارگردان می‌تواند باشد، در عین حال گفت: بر این باورم مهمتر از آن نپرداختن کارگردان به موضوعات غیرضروری است که می‌تواند نجات‌دهنده یک گروه تولید با محدودیت‌های بالا باشد. اگر تمام تیم سریال «عشق کوفی» با ذهنیت‌ها، توقعات و ایده‌آل‌گرایی تجربه‌های قبلی در حوزه تولیدِ سریال تاریخی مذهبی، رفتار می‌کردند هیچگاه شاید سریال «عشق کوفی» کلید نمی‌خورد.

این کارگردان درباره بهره بردن از استوری بُرد در سریال «عشق کوفی» توضیح داد: باید بگویم که ابتدا قصد آن بود که استوری برد همه سکانس‌ها زده شود اما به دلیل پیش تولید بسیار کم فرصت استوری برد همه سکانس‌ها فراهم نشد و همچنین محدودیت‌های تولیدی، صحنه‌ای، هنروری و ... سر صحنه باعث شد ما با حفظ ارزش‌ها و پایبندی به دکوپاژ کلاسیک به یک مدل از دکوپاژ در سر صحنه برسیم که با موجزترین پلان‌ها (تعداد کم) مناسب‌ترین جای دوربین را پیدا کنیم که محدودیت‌ها نه تنها مانع فیلمبرداری نشود بلکه به چشم مخاطب نیز نیاید و قصه را روان و سلیس بیان کنیم. یکی دیگر از موارد روان بودن کار همکاری تیم نویسنده با گروه تهیه و تولید بود که همه محدودیت‌های ذکر شده را کاور می‌کردند.
 

تاثیر انتخاب بازیگران محبوب در «عشق کوفی»

آخوندپور درباره انتخاب بازیگران سریال «عشق کوفی» نیز توضیح داد: از همان ابتدا سعی بر این بود که این کار متفاوت با آثار مشابه خود باشد. قطعا در جزییاتی مثل بازیگر که تاثیر زیادی در کلیات دارد نیز همین رفتار را داشتیم. سعی کردیم از چهره‌های شناخته شده و محبوب استفاده کنیم که اتفاقا در آثار تاریخی بازی نکرده‌اند. پس به جمعی از بازیگران توانمند و باانگیزه مانند لعیا زنگنه، نادر سلیمانی، سیدجواد هاشمی، ثریا قاسمی، نادر فلاح و دیگر عزیزان رسیدیم. به شدت از این انتخاب راضی هستیم. وقتی از لحاظ فنی سوار فیلمنامه و جزییات آن می‌شوم بازیگران را حسی انتخاب می‌کنم. قطعا کاری که از احساس آدم شکل گرفته باشد، به دل نیز می‌نشیند. امیدوارم که به دل مخاطب هم نشسته باشد.

وی درباره‌ی دو بازیگر اصلی این سریال شبنم قربانی و سعید شریف که با وجود سابقه بازیگری نخستین بار است نقش اصلی به آن‌ها می‌رسد، در پاسخ به اینکه آیا می‌خواسته مخاطب بدون پیشینیه ذهنی با آنها مواجه شود؟ توضیح داد: بر اساس قضاوت‌های آتی مخاطب این انتخاب را نکردم چون نظرات مخاطبان در ابتدای کار یعنی پیش تولید خیلی قابل پیش‌بینی نیست و اساسا یک کارگردان نباید به این موضوعات توجه کند. احساسم این بود که به جز این عزیزان افراد دیگری به درد این نقش نمی‌خوردند و هر دوی این عزیزان نیز اینطور نشان دادند که نقش اول شایسته‌شان است.

به گزارش ایسنا، «عشق کوفی» ماجرای قیام عاشورا را از طریق اتفاقات کوفه سال ۶۱ هجری روایت می کند و نخستین سریال حسن آخوندپور است که آن را بر اساس فیلمنامه فائزه یارمحمدی و یزدان محمدکاظمی کارگردانی کرده است. لعیا زنگنه، نادر سلیمانی، سعید شریف، شبنم قربانی، حسین سلیمانی، نادر فلاح، سوگل طهماسبی، مریم کاویانی، مهسا مهجور، محمد اشکان فر، مژگان اخلاقی، جمال الدین بیات، معصومه زینتی صافی، احسان محسنی کیاسری، عمار تفتی، سید جواد هاشمی، ثریا قاسمی بازیگران اصلی سریال «عشق کوفی» هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha