• چهارشنبه / ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ / ۰۹:۳۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402051810990
  • خبرنگار : 30147

پدیده‌ای خزنده که پس از ۳۰ سال خود را در تربت‌جام نشان داد

پدیده‌ای خزنده که پس از ۳۰ سال خود را در تربت‌جام نشان داد

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره هواشناسی تربت‌جام گفت: خشکسالی پدیده خزنده‌ای است که از حدود ۳۰ سال قبل هشدارهای لازم در خصوص آن داده شده و اکنون به مرور دارد آثار خود را می‌گذارد.

سبحان زمانی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه از سه سال قبل وضعیت بارش‌ها در این شهرستان مناسب نیست و هر ساله میزان بارندگی‌ها کاهش پیدا می‌کند، افزود: میزان بارش‌ها از ابتدای امسال تاکنون در تربت‌جام کمتر از ۱۰۰ میلیمتر بوده است.

وی عنوان کرد: تداوم کاهشی بودن بارش‌ها موجب شده با خشک‌سالی‌های نگران کننده‌ای در شهرستان مواجه باشیم، بارش‌های کمتر از نرمال موجب از بین رفتن پوشش گیاهی شده است.

رئیس اداره هواشناسی تربت‌جام خاطرنشان کرد: از بین رفتن پوشش گیاهی و خشکسالی‌های چند سال اخیر موجب شده که با کمترین باد در شهرستان گرد و خاک داشته باشیم.

وی چرای بی‌رویه دام و کاهش بارش‌ها را از دیگر عوامل گرد و خاک در منطقه دانست و تصریح کرد: امسال به نسبت سال قبل در خردادماه ۲.۷ درجه در شهرستان تربت‌جام افزایش دما داشته‌ایم.

زمانی با بیان اینکه در شهرستان دچار خشکسالی شدید هستیم، عنوان کرد: از ابتدای سال زراعی امسال تاکنون کمتر از ۹۰ میلیمتر بارندگی داشته‌ایم در حالی که میانگین بارش‌ها ۱۷۰ میلیمتر است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون فقط ۵۰ درصد بارش‌ها محقق شده است، گفت: نسبت به دوره آماری ۸۰ میلیمتر در شهرستان تربت‌جام کاهش بارندگی داریم.

رئیس اداره هواشناسی تربت‌جام در خصوص پراکنش بارش‌ها گفت: طی چند سال اخیر بیشتر بارش‌ها رگباری زودگذر و در مدت زمانی کوتاهی رخ داده است، بارش‌های چندان مؤثری تاکنون نداشته‌ایم.

وی ادامه داد: شهرستان تربت‌جام در درازمدت به سمت خشکسالی می‌رود، اگرچه برخی سال‌ها در شهرستان تا ۳۰۰ میلیمتر بارندگی داشته‌ایم اما این دلیل نمی‌شود که از خشک‌سالی خارج شده‌ایم.

زمانی با بیان اینکه خشکسالی یک پدیده خزنده‌ای است که به مرور دارد آثار خود را می‌گذارد، عنوان کرد: اگرچه ۳۰ سال قبل هشدارهای لازم داده شده اما چون کسی توجه نکرده امروزه شاهد تأثیرگذاری آثار خشکسالی هستیم.

وی با اشاره به اینکه خشک‌سالی موجب شده عمق چاه‌های عمیق از ۲۵۰ متر عبور کند، گفت: متأسفانه باید با کشاورزی دیم در منطقه خداحافظی کرد.

رئیس اداره هواشناسی تربت‌جام با اعلام اینکه شهرستان تربت‌جام با پدیده تغییر اقلیم مواجه شده است، ادامه داد: اکنون وضعیت به گونه‌ای شده که با کمترین وزش باد کانون شن‌های روان حرکت کرده و کل منطقه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: هرچند کمترین بارندگی را در منطقه جنوب شرقی شهرستان معروف به پائین جام داشته‌ایم، اما بارش‌های سایر مناطق هم خیلی قابل ملاحظه نیست.

زمانی همچنین به روزرسانی تجهیزات هواشناسی شهرستان را جزء ضروریات دانست و گفت: بخشی از تجهیزات هواشناسی شهرستان سنتی و مابقی تجهیزات هم مربوط به ۱۰ سال قبل است.

رئیس اداره هواشناسی تربت‌جام اظهار کرد: شهرستان تربت‌جام دارای یک ایستگاه سینوپتیک و دو ایستگاه باران‌سنجی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha