• دوشنبه / ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۳:۲۴
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1402051609765
  • خبرنگار : 71461

نماینده ارامنه مجلس شورای اسلامی:

توهین و تحقیر ادیان نباید در پرتو آزادی بیان توجیه شود

توهین و تحقیر ادیان نباید در پرتو آزادی بیان توجیه شود

نماینده ارامنه در مجلس شورای اسلامی گفت: نکتۀ حائر اهمیت این است که توهین و تحقیر ادیان، نباید و نمی‌تواند در پرتو آزادی بیان توجیه شود. حادثۀ دردناک اخیر و سوزاندن قرآن کریم در سوئد و دانمارک که این بار با مجوز رسمی پلیس سوئد و با ادعای واهی آزادی بیان صورت گرفت، نه تنها وجدان جمعی پیروان ادیان را جریه‎دار کرد، بلکه نقض فاحش تعهدات بین‌المللی سوئد و منتسب به این دولت است.

به گزارش ایسنا، آرا شاوردیان -نماینده ارامنه مجلس شورای اسلامی- امروز دوشنبه (۱۶مردادماه) در نشست تخصصی «جایگاه ادیان توحیدی در اندیشه اسلام و اسناد بین‌المللی» که در مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد با بیان اینکه در قانون جمهوری اسلامی ایران و همچنین سایر قوانین حقوقی؛ اقلیت‌ها به رسمیت شناخته شده است، اظهار کرد: حق بر انجام مراسمات مذهبی، حق تعلیم و تربیت دینی بر اساس مذهب فرد، حق بر انجام احوال شخصیه بر اساس مذهب فرد، حق سوگند به کتاب مقدس فرد، حق داشتن احزاب و انجمن‌ها و همچنین داشتن ردیف بودجه اختصاصی، مواردی از حقوق پذیرفته شده برای پذیرفته برای پیروان ادیان توحیدی در قوانین کشورمان است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران سیاست‌های فراگیری را اجرا کرده است که آزادی عمل به ایمان تضمین، هماهنگی بین ادیان الهی را ترویج و بر حقوق اقلیت‌های دینی تأکید می‌کند. 

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: تکریم پیروان ادیان توحیدی و توجه به حقوق آنان در قوانین کشور در وهلۀ نخست، نه بر اساس اسناد بین‌المللی، بلکه الزامات حقوق بشری است، این الزامات به اقتضادی منافع برخی کشورها متغیر هستند بلکه نشأت‌ گرفته از بینش غیرقابل تغییر دین مبین اسلام در مورد ادیان توحیدی است.

شاوردیان یادآور شد: در تاریخ اسلام شاهدیم که بزرگان دین اسلام همواره بر احترام آزادی و حریت پیروان دیگر تأکید می‌کردند و مسلمانان هم با همین نگاه به آنان می‌نگریستند. حضرت امام خمینی(ره) در تمام پیام‌ها و سخنرانی‌های خود به این نکته مهم اشاره دارند که تمام ادیان الهی برای تربیت روح انسان آمده‌اند و این مشخصه، یعنی تربیت روح را ما فقط در ادیان الهی می‌بینیم. از دیدگاه ایشان که دیدگاه یک متفکر برجسته دینی و عالم اسلامی است، ادیانی که در قرآن کریم از آنان نام رفته است، ادیان الهی محسوب می‌شوند. ایشان همیشه در مورد این ادیان الهی به دیدۀ احترام و تکریم نگریسته‌اند و این موضوع همواره سرلوحه قانون‌گذاران جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.

وی افزود: آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب نیز به عنوان پرورش‌یافتۀ مکتب توحید در مورد پیروان ادیان الهی، دیدگاه‌های عمده‌ای دارند. به فرمودۀ معظم له ما از اسلام آموخته‌ایم که باید با پیروان ادیان دیگر با انصاف و عدالت برخورد کرد. این حکم اسلام به ما است. 

شاوردیان ادامه داد: به نظر بنده همین تأکیدها بر جایگاه انسان و احترام به باورها در اندیشۀ اسلامی زلال‌ترین درس مدرسه حقوق بشری است که سبب شده است که امروز ما پیروان ادیان توحیدی در کنار برادران و خواهران مسلمان خود دست در دست هم و با گذر از دشواری‌ها و مصائب به سمت آبادانی و پیشرفت کشورمان گام برداریم. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود و با توجه به اهانت به مقدسات اسلامی توسط کشور سوئد و دانمارک گفت: در قلمرو اسناد بین‌المللی، در چندین مورد بر اهمیت آزادی مذهب و احترام به نظام‌های اعتقادی مختلف به طور صریح و ضمنی اشاره شده است. شاید صریح‌ترین سند بین‌المللی در مورد احترام به عقاید و ادیان، اعلامیۀ جهانی حقوق بشر و مشخصاً ماده 18 این اعلامیه است که به طور خاص، حق آزادی عقیده و مذهب را تأیید می‌کند. علاوه بر این، اعلامیۀ سازمان ملل درباره رفع هر نوع تبعیض مبتنی بر مذهب و عقیده، تعهد به تساهل مذهبی را تقویت می‌کند، اما باید به این نکته به عنوان اساسی‌ترین اصل حقوقی توجه داشت که حقوق و آزادی‌های هر فرد در جامعه آنجایی محدود می‌شود که حقوق افراد دیگر آغاز می‌شود. 

این نماینده مجلس ابراز کرد: نکتۀ حائر اهمیت این است که توهین و تحقیر ادیان، نباید و نمی‌تواند در پرتو آزادی بیان توجیه شود. حادثۀ دردناک اخیر و سوزاندن قرآن کریم در سوئد و دانمارک که این بار با مجوز رسمی پلیس سوئد و با ادعای واهی آزادی بیان صورت گرفت، نه تنها وجدان جمعی پیروان ادیان را جریه‎دار کرد، بلکه نقض فاحش تعهدات بین‌المللی سوئد و منتسب به این کشور است.

شاوردیان ادامه داد: نقض تعهدات بین‌المللی توسط مدعیان حقوق بشر که اتفاقاً خود را واعظ این مقررات می‌دانند، گواهی بر این ادعاست که حقوق بشری که مبتنی بر اندیشه‌ها و بینش‌های توحیدی نباشد، محکوم به لگدمال شدن توسط مدعیان دروغین است. 

این نماینده ارامنه مجلس شورای اسلامی توهین به قرآن کریم را اهانت به تمام انبیاء و ادیان الهی دانست و گفت: قرآن به قصص انبیاء مکرر اشاره کرده و حتی شرح حال برخی انبیا چون حضرت موسی(علیه‌السلام) و حضرت عیسی (علیه‌السلام) به طور مبسوط در آیات متعدد آمده و بهترین توصیفات برای آنان شده است. بنابراین ضروری است که چنین اقدامات رادیکال و مبتذلانه‌ای به صورت جمعی محکوم شود و باید اهانت به مقدسات یک دین، توهین به مقدسات دیگر ادیان تلقی کرد.

وی در پایان گفت: ماجرای دردناک قرآن‌سوزی آزمونی برای همه پیروان ادیان توحیدی بود که خوشبختانه با واکنش در خورد و به موقع رهبران ادیان همراه بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha