به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش جدید «آفکام» (سازمان تنظیمکننده مقررات رسانهای بریتانیا) تعداد بینندگانی که هر هفته برای تماشای تلویزیون پخش میشوند، بیشترین کاهش را از زمان شروع ثبت آمارها داشته است.
نتایج تحقیقات جدید نشان میدهد، درحالی که رقابت برای جذب مخاطب در بریتانیا بین پخشکنندگان عمومی و پلتفرمها شدت گرفته است، شمار مردمی که هر هفته تلویزیون تماشا میکنند از ۸۳ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۷۹ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش پیدا کرده است.
«شهاب اسفندیاری» ـ رییس دانشگاه صداوسیما ـ نیز در بخشی از مطلبی که اخیرا در واکنش به گزارش جدید «آفکام» در فضای مجازی منتشر کرد، به این نکته اشاره کرده است که «رسانههای بزرگ خدمت عمومی مانند بی بی سی هم با راهاندازی پلتفرمهای جدید بر بستر اینترنت مانند iPlayer مخاطبان خود در فضای مجازی را افزایش دادهاند. همانطور که در ایران هم تلوبیون سکویی محبوب برای تماشای انتخابی و شخصی برنامههای تلویزیون را فراهم آورده است.»
بر اساس جستجوی خبرنگار ایسنا در سایت آفکام و جدیدترین گزارش منتشرشده توسط این سازمان، مدت تماشای تلویزیون توسط بینندگان در بریتانیا حدود ۲۰ دقیقه در هر روز کاهش پیدا کرده است؛ به طوری که میانگین مدت زمان تماشای تلویزیون از دو ساعت و ۵۹ دقیقه در سال ۲۰۲۱ به دو ساعت و ۳۸ دقیقه در سال ۲۰۲۲ کاهش پیدا کرد.
با این حال بر اساس گزارش سال ۲۰۲۳ «مدیا نیشن»، رسانههای عمومی همچون «بی بی سی» و «چنل ۴» هنوز از جایگاههای قابل قبولی به لحاظ تعداد بیننده در بین رسانههای تصویری بریتانیا برخوردارند.
ضمن اینکه که «بی بی سی وان» و «ITV۱» هنوز در دو انتخاب نخست بینندگانی به شمار میروند که تلویزیون را روشن میکنند و «نتفلیکس» انتخاب سوم مخاطبان است.
اما از جمله برنامههای پربیننده تلویزیونهای بریتانیا، میتوان به مسابقه یک چهارم نهایی جام جهانی فوتبال، مراسم خاکسپاری ملکه و جوبیلی پلاتینی الیزابت دوم اشاره کرد که در سه جایگاه نخست فهرست پربینندهترین برنامههای بریتانیا در سال ۲۰۲۲ قرار دارند.
از دیگر برنامههای پرمخاطب به جشنواره «گلاستونبری» با اجرای «التون جان» میتوان اشاره کرد که از «بی بی سی وان» پخش شد و ۷.۶ میلیون نفر بیننده داشت. قسمت پایانی مجموعه تلویزیونی «درّه شاد» همچنین ۷.۵ میلیون مخاطب برای «بی بی سی وان» جذب کرد.
با نگاهی به جدول برنامههای پربیننده تلویزیونی در بریتانیا، نام مجموعههایی چون رئالیتی شو «من یک سلبریتی هستم» (جایگاه چهارم) ، «توریست» (جایگاه پنجم) و برنامه موزیکال «بیا برقص» یا «strictly» (جایگاه نهم) هم دیده میشود.
بر این اساس، «اسفندیاری» با اشاره به «strictly» و جایگاه این برنامه در بریتانیا، با یادآوری آخرین نظرسنجی مخاطبان ویژه برنامههای محرم ۱۴۰۲ ، نوشت: «این برنامه یک مسابقهی رقص سلبریتیهاست که ۱۹ سال سابقهی پخش دارد. این برنامه در موفقترین فصل خود ۱۱ میلیون بیننده داشته است. اگر جمعیت بالای ۱۲ سال آن کشور (حدود ۵۷ میلیون نفر) را در نظر بگیریم، این برنامه حدود ۲۰٪ بیننده داشته است.
مقایسهی این آمار با آخرین نظرسنجی در مورد مخاطبان ویژه برنامههای محرم در تلویزیون ایران قابل توجه است. پربینندهترین برنامهی دههی اول محرم در ایران حسینیهی معلی بود. بر اساس نتایج نظرسنجی ۳۰/۶ ٪ از مردم (بالای ۱۲ سال) تماشاگر این برنامه بودند؛ یعنی حدود ۲۰ میلیون نفر.»
اسفندیاری سپس از این مقایسه آماری چنین نتیجه گرفته است:
«اینکه یک برنامهی مذهبی مانند «حسینیه معلی» سهم مخاطبش از جامعهی ایران بزرگتر از سهم مخاطب یک مسابقهی رقص سلبریتیها از جامعهی بریتانیا است، قاعدتاً برای هر جامعهشناس حقیقتجو و تحلیلگر منصفی باید محل تأمل باشد.»
انتهای پیام
نظرات