• یکشنبه / ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۰:۵۳
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1402051508764
  • خبرنگار : 50536

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

شیوع هپاتیت نوع B در آذربایجان‌شرقی کمتر از یک درصد است

شیوع هپاتیت نوع B در آذربایجان‌شرقی کمتر از یک درصد است

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز از کاهش شیوع هپاتیت نوع B از چهار درصد به کمتر از یک درصد خبر داد.

سیمین خیاط‌زاده، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بیماری هپاتیت یک بیماری عفونی است که علاوه بر دیگر اعضای بدن، کبد را درگیر می‌کند.

وی ادامه داد: چند نوع هپاتیت A،B،C،E وجود دارد که شایع ترین و نگران کننده ترین‌آنها BوC است که از طریق ترشحات خونی و رابطه جنسی منتقل می‌شود، بنابراین باید از سرنگ یکبار مصرف در تزریق استفاده شود چرا که وسایل تیز و برنده مشترک، عامل اصلی انتقال این بیماری هستند.

وی با اشاره به اینکه شناسایی افراد مبتلا به هپاتیت برای کنترل و مراقبت این بیماری مهم‌ترین اقدام در استان است، افزود: بیماران مبتلا به هپاتیت نوع BوC اگر در مرحله حاد باشند شناسایی شده و تحت نظارت پزشک عفونی به صورت سرپایی و بستری درمان می‌شوند اما در نوع B چیزی که مهم است در فرد مبتلا به این ویروس با گذر از مرحله حاد اثرات آن همچنان در بدن باقی مانده و بدون هیچ علائمی ناقل بیماری هستند.

وی ادامه داد: آنتی ژن سطحی ویروس هپاتیت نوع بی، HBs Ag است که بدن به طور طبیعی بر علیه این آنتی ژن، آنتی بادی تولید می‌کند اگر نتیجه آن مثبت باشد به معنی مبتلا بودن فرد به این بیماری است.

وی یادآورشد: هپاتیت نوع C با درمان دارویی از بدن پاک شده و هیچ خطری برای خود افراد و دیگران ندارد.

وی با بیان اینکه تمام مادران باردار از بابت ابتلا به HBs آنتی ژن بررسی می‌شوند، گفت: با انجام این آزمایش از به دنیا آمدن کودک ناسالم جلوگیری می‌شود و برای تمام نوزادان واکسیناسیون هپاتیت در کنار سایر واکسن‌ها تزریق می‌شود.

وی ادامه داد: برای افرادی که در معرض خطر هستند مثل آرایشگرها، کادر درمان و بهداشت و رفتگرها که با مواد زباله‌ی عفونی تماس پیدا می‌کنند واکسن‌ تزریق می‌شود تا در مقابل خطر ایمن باشند.

وی با اشاره به اینکه اگر فردی به ویروس HBs آنتی ژن مبتلا باشد چون ناقل سالم هستند هیچ علائمی ندارند، گفت: فرد مبتلا به عفونت هپاتیت مانند سایر بیماری‌های عفونی علائم تب، کاهش وزن، بی‌اشتهایی، استفراغ یا حالت تهوع و بدن درد دارند اما مشخصه‌ی اصلی هپاتیت زردی چشم است و به دلیل درگیری کبد این زردی در بدن هم مشاهده می‌شود.

وی به اقدامات پیشگیرانه اشاره کرد و افزود: این بیماری چون از طریق خون و ارتباط جنسی منتقل می‌شود بنابراین آقایان در آرایشگاه‌ها از تیغ‌های مشترک استفاده نکنند و اگر به هر دلیلی به HBs آنتی ژن دچار هستند در ارتباط جنسی از وسیله‌های پیشگیری استفاده کنند تا به فرد سالم انتقال ندهند، برای ارتباط جنسی غیر چارچوب خانواده احتمال مبتلا شدن به این بیماری بیشتر است.

وی در پایان یادآورشد: افراد با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی می‌توانند از سابقه واکسیناسیون خود مطلع شده و در صورت نیاز واکسن هپاتیت را دریافت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha