• چهارشنبه / ۴ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۵:۱۷
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1402050402853
  • خبرنگار : 71625

«هیأت‌ها را کنسرت نکنیم» اما همه ماجرا این نیست

«هیأت‌ها را کنسرت نکنیم» اما همه ماجرا این نیست

فضای مجازی طی روزهای اخیر محل جدال‌ برخی مداحان بود. جدال میان افرادی که معتقدند نباید هیأت‌ها را تبدیل به کنسرت و مداح‌ها را خواننده کرد و در مقابل، عده دیگری موافق نوحه‌های استودیویی هستند و معتقدند این سبک جوان‌پسندتر است. هرچند به نظر می‌رسد مشکل بیشتر نه مداحی استودیویی است، نه مداحی سنتی؛ بلکه آن چیزی است که هیچ شباهتی به نوحه‌خوانی و مداحی ندارد!

به گزارش ایسنا، باب این صحبت را میثم مطیعی (مداح) باز کرد و در یکی از جلسات خود خطاب به حاضران گفت: «هیأت‌ها را کنسرت نکنید؛ مداح‌ها را خواننده نکنید. چرا ما شب‌ها نوحه سنتی می‌خوانیم؟ چرا مهم‌ترین بخش این شب‌ها نوحه سنتی است؟ در فلان شهر یک کاشی از یک بنای قدیمی می‌افتد یا یک گنبد قدیمی تخریب می‌شود، یک وزرات‌خانه عریض و طویل مسئولش است. اگر مثلا گنبد مسجد شیخ‌لطف‌الله دو رنگ از آب دربیاید، برایش کمپین تشکیل می‌شود. می‌گویند میراث فرهنگی است. آیا این میراث شنیداری، میراث نیست که عده‌ای به اسم ابداع اما در واقع بدعت دارند سنت‌های عزاداری را نابود می‌کنند؟ »

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش نیز گفته است: «واقعا باید تاسف خورد که سنت عزاداری بیش از هزار ساله کشور به راحتی در حال فراموش شدن و از بین رفتن است. هیچ‌کس با نوآوری و خلاقیت مخالف نیست اما بگذارید، هیأت‌ها، هیأت بمانند. هیأت‌ها را کنسرت نکنید! نوحه‌های سنتی مهم‌ترین بخش این عزاداری است.»

اما عده‌ای هم به صحبت‌های مطیعی انتقاد کردند و معتقدند او زیاده‌روی‌ کرده است؛ زیرا استودیویی کردن مداحی‌ها و نوحه‌ها جوانان بیشتری را جذب هیأت‌ها می‌کند و اغلب نمونه‌های استودیویی هم پرمخاطب و موفق بوده‌اند.

به عنوان مثال، عبدالرضا هلالی (مداح) در یادداشتی که به نظر می‌رسد روی سخنش با میثم مطیعی است، می‌گوید:‌ «دشمن که دشمن است و تکلیفش معلوم برادر و خواهر من! خانم و آقای عزیز! هموطن! هم‌فکر و غیرهم‌فکر من، جمع شویم حول محور ارباب و گرم شویم از وجودش. من صدر خطاکاران! وسط عملیات وقت آسیب‌شناسی نیست، وقت دودستگی هم، وقت تضعیف سپاه خودی.»

اگر بخواهیم کلی‌تر و کمی تخصصی به این موضوع نگاه کنیم،‌ باید گفت که مرثیه‌خوانی یک ژانر خاص در موسیقی است و در طول تاریخ در بسیاری از کشورها موسیقی و عزا در هم تنیده شده‌اند. در ایران نیز از دیرباز مرثیه‌خوانان خوانندگان حرفه‌ای بودند که به ردیف و دستگاه موسیقی ایرانی تسلط داشتند؛ مرثیه‌خوانانی که امروز اغلب بدون توجه به آیین‌های سنتی، بیشتر در قالب موسیقی پاپ نوحه‌خوانی می‌کنند و در فضای مجازی وایرال می‌شوند. 

اگرچه جدال صورت گرفته در فضای مجازی در این‌باره، مشخصا اختلاف دیدگاه بین چند مداح مشخص است که در چند رفت و برگشت بارها درباره آن صحبت شده است و به نظر می‌رسد آسیب‌شناسی آن را باید به پس از عزاداری‌های دهه اول محرم موکول کرد. اما در همین ایام، گاهی آنچه در فضای مجازی به صورت گسترده پخش می‌شود، بیش از آن چیزی است که آن را اختلاف بین مداحی سنتی و استودیویی بدانیم؛ همان ویدیوهایی که گاهی وایرال می‌شوند و به همه چیز شبیه هستند، به غیر از مداحی!

اما کارشناسان و منتقدان موسیقی در این زمینه چه باوری دارند؟

در این زمینه می‌توان به صحبت‌های هوشنگ جاوید (پژوهشگر موسیقی) رجوع کرد؛ او با بیان اینکه «کم مانده برای بعضی عزاداری‌ها گیتار بیاورند»، گفته است: «آن چیزی که من تا به‌ حال از بعضی اجراهای مذهبی و یا متناسب با ایام عزاداری دیده‌ام، با یک تعریف درست از موسیقی مذهبی هم‌خوانی نداشتند. به‌ گونه‌ای که حتی سازهایشان نیز اروپایی بود. امروزه می‌بینیم که این دسته‌ها با طبل‌های بزرگ و سیستم‌های صوتی قوی همراه هستند و سر و صدای زیادی را به راه می‌اندازند. از طرفی بارها مشاهده شده است که مداحان روی ملودی و ریتم آهنگ‌های لس‌آنجلسی یا پاپ داخلی اشعار مذهبی می‌گذارند و در مراسم‌های عزاداری اجرا می‌کنند. فقط مانده برای بعضی عزاداری‌ها گیتار بیاورند!»

همه می‌دانیم که رکن اصلی ایام سوگواری حسینی(ع)، هیأت‌ها هستند؛ هیأت‌هایی که وجه تمایز آن‌ها در طول قرن‌ها عزاداری، رخدادها، بیان و مدیحه‌سراییِ مبتنی بر شور و شعور حسینی(ع) بوده است. مداحان نیز برای ایجاد یا همراه شدن با این شعور، به دستگاه‌های موسیقی ایرانی وارد بودند تا بتوانند مفهوم مدنظر خود را بهتر به مخاطب منتقل کنند. 

اما برخی نوحه‌های امروزی برخلاف ماهیت اصلی خود که قرار است، شور و حالی حماسی و حزن‌انگیز را در مخاطب برانگیزد و بستر انتقال پیامی والا شوند، بیشتر فضای یک فستیوال موسیقی را در ذهن مخاطب تداعی می‌کند و که فقط قرار است شوری کاذب را به مخاطبانش القا کند. اتفاقی که قطعا بیش از همه به مرثیه‌خوانی و پایه اصلی عزاداری سیدالشهدا(ع) ضرر می‌زند.

آیین سوگواری حسینی یک از سنت‌های اصیل کشور ما تلقی می‌شود که قدمت بالایی دارد و دست بردن در آن، به غیر از اثرگذاری در دین و عقاید مردم، به نوعی دست‌درازی به فرهنگ و میراث به شمار می‌رود؛ چه‌بسا که در تأیید ماهیت میراث بودن این آیین‌ها، می‌توانیم به ثبت شیوه مداحی، نوحه‌خوانی، مولودی‌خوانی و مناجات‌خوانی «سلیم موذن‌زاده اردبیلی» که اصول مداحی از عصر صفوی تا دوره معاصر را حفظ کرد، اشاره کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۵-۰۵ ۱۰:۳۷

آیا بغیر ازاین است که امام حسین بخاطر ظلم وستم برخواست؟ مداح امام حسین حرف دل مردم را می زند انسان واقعی است

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۰۵ ۱۰:۵۶

واقعاً حرفی با دلیل و منطق است

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۰۵ ۱۱:۲۴

همه این اتفاقات طی سالهای اخیرافتاده ! قبلانوحه هامناسب ایام،وزین وپرمحتوابودند.

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۰۵ ۱۲:۲۵

بیچاره ملت فقط همین بیچاره ملت

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۰۵ ۱۴:۳۰

با احترام به برادر عزیز آقای هلالی،بعضی نوحه خوانها حتی به سبک وآهنگ بعضی ترانه های کوچه وبازار ی زمان قدیم میخوانند

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۰۵ ۱۶:۴۷

این هلالی دیگه بدجوری زده اون کانال. پس کی وقتش هست که آسیب شناسی بشه؟ وقتی کلا همه چی از بین رفت؟

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۰۵ ۱۷:۲۹

بایستی مداحان تحت نظر سازمان تبلیغات مجوز مداحی داشته باشند وبسیارمحتمل است دشمن روی برخی مداحان برنامه ریزی برای نفوذ داشته باشد

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۰۵ ۱۸:۴۳

بعضی خواننده ها مثل ... میان مداحی اجرا می کنن برای خود من که به شخصه اصلا کار قشنگ و جذابی نیست مداح اهل بیت جایگاه ویژه داره . هر کسی که فقط صدا داشت که قرار نیست مداح خوبی هم باشه آقا تو برو به موسیقی ات بپرداز خیلی ارادت داری موسیقی موسیقی مذهبی اجرا کن .

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۰۵ ۲۰:۱۷

جلوی اشتباه رو باید از اول گرفت

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۰۵ ۲۰:۲۳

به جای بحث بر سر چگونه خواندن به فکر اعتقادات مردم باشید

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۰۵ ۲۰:۵۸

آفایان مطیعی و هم طیفان ایشان در کمال احترام لطفا با نظرات شخصی خود مسیر باز شده درجهت جذب کودکان و نوجوانان را نبندید. مسئله حجاب باید درس عبرتی شود. سختگیری بیش از حد و اقدام غلط چند مامور گشت ارساد در سالهای گذشته باعث صدمات زیادی به حجاب شد بطوری که الان راضی هستیم کلی هزینه کنیم تا همان حجاب دوسال پیش به جامعه برگردد. لطفا با مداحی و هیات این کار را نکنید. اول جذب کنید بعد حقیقت مطلب و کمال گرایی را اجرا کنید. بخواهید یا نخواهید همین سرودهای سالم و سازنده و مداحی های زیبای استودیویی نوجوانان را خیلی جذب کرده ‌و رهبری نیز به تاثیر سرودهای مذهبی در کودکان و ادامه دار بودن آنها اشاره فرمودن

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۰۵ ۲۱:۰۶

اینکه عده ای زیاده روی کرده اند شکی نیست؛ مثل ... جشن ائمه را که حضار خانم بودند را به کنسرت تبدیل کرد و انتقادات بحق زیادی شد. اما اینکه همه را یک کاسه کنیم و اثرات مثبت اقدامات و زحمات هلالی و پویانفر در اجرای سرودهای مذهبی و مداحی های بروز ولی در چهارچوب هیات اصیل را نباید نادیده گرفت. واقعا در سالهای گذشته جامعه در جذب کودکان و نوجوانان به مسیر هیات و امام حسین (ع) و دین کمبود داشت و در زبان کودکان دائم شعر و ترانه های زننده بود که الحمدالله در مسیر مثبتی پیش می رویم. لطفا اگر هنر جذب نداریم مانع دیگران نشویم. آقای مطیعی عزیز هستی ولی دکترای فقهی دینی مذهبی مداحی داشتن دلیل بر شناخت عرصه روانشناسی کودک‌ نمیشود. لطفا شما از راه خود جذب بفرمایید ولی وسط دهه محرم ذهن ها را مشغول ایجاد شبهات و بحث ها نفرمایید. اقای هلالی به درستی گفتن اگر انتقادی هست اشکال نداره ولی جاش توی جلسات گروهی هست نه وسط دهه محرم و توی هیئتی که بقول خود شما مردم اومدن عزاداری سنتی ببینن بشنون نه اینکه نظرات شخصی و کل کل کردن. *ومن الله توفیق*