• دوشنبه / ۲ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۸:۰۸
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1402050201443
  • خبرنگار : 50617

احیای یک سنت قدیمی در کارگاه " هنر و حماسه " محمودآباد

احیای یک سنت قدیمی در کارگاه " هنر و حماسه " محمودآباد

ایسنا/مازندران نخستین کارگاه پارچه نویسی عاشورایی " هنر و حماسه " در محمودآباد به همت روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی شهر با هدف احیای سنت های اصیل و قدیمی عزاداری برگزار شد.

"محمد محمدی" رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محمودآباد با بیان اینکه اولین کارگاه پارچه نویسی عاشورایی " هنر و حماسه " در محمودآباد به همت شورای اسلامی شهر و شهرداری و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن خوشنویسان محمودآباد در آستانه ماه محرم برگزار شد، گفت: این کارگاه با هدف ترویج هنر خوشنویسی، احیای سنت های اصیل در عزاداری، ترویج و تبلیغ فرهنگ عاشورا از دریچه هنر برپا و هنر خوشنویسی به دلیل اینکه هنر مقدسی است، انتخاب شد.

احیای یک سنت قدیمی در کارگاه " هنر و حماسه " محمودآباد

وی با اعلام اینکه ۱۰ هنرمند خوشنویس محمودآبادی گرد هم آمدند تا برای عزای سید الشهدا (ع) بنویسند، افزود: حدود ۴۰  پارچه نوشته از اول محرم در سطح شهر محمودآباد در خیابان های اصلی نصب شد. 

محمدی تصریح کرد: اولین کارگاه پارچه نویسی عاشورایی " هنر و حماسه " از ساعت ۱۰ تا ۱۴ عصر در پارک طاهباز محمودآباد  برگزار شد و هنرمندان برتر خوشنویس محمودآباد بر روی ۵۶۰ متر پارچه سیاه اشعار و مضامین عاشورایی را به تحریر در آوردند.

مهدی اختیاری شهردار محمودآباد با بیان اینکه رویکرد شهرداری در برگزاری چنین کارگاه هایی ایجاد مشارکت مردمی در پاسداشت مناسبت های مذهبی و ملی است، افزود: حادثه‌ی عاشورا و محبت به خاندان عصمت و طهارت (ع) ریشه در جان، دل و باور مردم ما دارد و همین محبت است که همه‌ی اقشار جامعه را برای عرض ارادت به ساحت مبارک امام حسین (ع) به میدان می‌آورد.

احیای یک سنت قدیمی در کارگاه " هنر و حماسه " محمودآباد

وی گفت: تمام تلاش مجموعه ی شهرداری و شورای اسلامی شهر محمودآباد بر آن است تا با پشتیبانی مناسب و شایسته از هنرمندان، مشارکت و اثر بخشی آنان در برنامه های فرهنگی، هنری و اجتماعی را تسهیل نماید.

 فرهاد عابدی هنرمند برجسته محمودآبادی نیز با اشاره به اینکه بیشتر از اشعار محتشم و قدیمی استفاده کردیم، اظهارکرد: پارچه نویسی یک زیبایی خاصی دارد که پس از سال ها فراموش شدن، دوباره در شهر محمودآباد زنده شده و امروزه کارهای چاپی به اندازه تحریر جلوه و زیبایی ندارد.

احیای یک سنت قدیمی در کارگاه " هنر و حماسه " محمودآباد

وی با اذعان به اینکه با پیشنهاد شورای اسلامی شهر، شهرداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محمودآباد به این کارگاه دعوت شدیم، ادامه داد: حس و حال عاشورایی و علاقه به امام حسین (ع) باعث شد تا به صورت دلی این کار را انجام دهیم.

احیای یک سنت قدیمی در کارگاه " هنر و حماسه " محمودآباد

عابدی یادآور شد: با همت شهرداری محمودآباد دوباره این سنت قدیمی به دل شهر و شهروندان برگشته و آثاری است که به دلیل پتانسیل های هنری قدیمی نمی شود.

احیای یک سنت قدیمی در کارگاه " هنر و حماسه " محمودآباد

این خوشنویس برتر محمودآبادی خاطرنشان کرد: هویت بصری برای ما بسیار مهم است و این جریان هنری قطعا بر جان مردم نفوذ می کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha