• سه‌شنبه / ۲۷ تیر ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۶
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1402042717377
  • خبرنگار : 30188

کاربرد افزودنی بتن و روان‌کننده بتن در سازه‌های بتنی

کاربرد افزودنی بتن و روان‌کننده بتن در سازه‌های بتنی

برای ساخت بتن با خواص ویژه و کارآمد از افزودنی‌های مختلفی استفاده می‌شود که هر کدام مزیت خاصی داشته و در کیفیت و مرغوبیت بتن تأثیر به سزایی می‌گذارند. اولین مواد در این زمینه از نوع حباب هواساز بودند که انقلاب بزرگی در این صنعت به شمار می‌آیند و در مناطق سردسیری و مکان‌هایی که امکان یخ زدن آب ملات وجود داشت، مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

به گزارش ایسنا به نقل از همگرایان تولید، حدود ۲۰ سال بعد از تولید این ترکیب، نوع جدید روان‌کننده بتن یعنی فوق روان‌کننده‌های بتن نیز پا به عرصه تولید بتن گذاشته و در کیفیت و کاربردی شدن آن نقش مهمی را ایفا کردند. امروزه ملات‌های متعددی با ویژگی‌های خاص تولید می‌شوند که مواد شیمیایی مختلفی در تولید آن‌ها به کار برده‌ می‌شود. ما در این مطلب قصد داریم درباره کاربرد و مصرف افزودنی‌های بتن در صنعت ساخت و ساز بحث کنیم و اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

کاربرد افزودنی بتن و روان‌کننده بتن در سازه‌های بتنی

اهمیت مصرف افزودنی‌های بتن

سال‌هاست که از بتن در ساخت و سازهای کوچک و بزرگ استفاده می‌شود و بیشترین کاربرد آن مقاوم‌سازی بناها و سطوح است. این ترکیب دارای خواص منحصربه‌فرد بوده و نقش مهمی در صنعت ساختمان دارد. با وجود کارآیی بالای آن، این محصول از معایبی نیز برخوردار است که همین موضوع یک زمینه برای بهینه کردن آن و تلاش برای به دست آوردن بتن با مشخصات خاص به وجود آورد.

یکی از بهترین روش‌هایی که در تغییر ترکیب بتن و بالابردن ویژگی‌های مفید آن نقش مهمی دارد، مواد افزودنی بتن هستند که در زمان تولید به مواد آن اضافه می‌شوند.

مواد افزودنی بتن

ماده افزودنی بتن ماده‌ای به جز ترکیبات اصلی بتن است که برای بهینه‌سازی و اصلاح خواص این ترکیب، به آن اضافه شده و باعث بهبود اثر آن می‌شوند. این مواد با درصدهای مشخص به ترکیب ملات در حین یا قبل از تولید آن اضافه شده و باعث می‌شود خواص ویژه‌ای به محصول نهایی ببخشد.

مقدار مواد افزودنی به کار رفته در بتن

برای تهیه یک بتن با شرایط ویژه، ترکیبات را در مقادیر مشخص و با توجه به عمل آزمون و خطا به آن اضافه می‌کنند. یکی از مواردی که در نوع و میزان این نوع مواد به کار رفته تأثیر مستقیم دارد، شرایط جوی منطقه‌ای است. متخصصین این دانش معمولاً تمام موارد را در نظر گرفته و طبق آب‌ و هوا و شرایط محیطی، میزان استفاده از ترکیبات را مشخص کرده و بنابراین مقدار ثابتی برای آن در نظر نمی‌گیرند.

انواع مواد افزودنی بتن

به احتمال زیاد شما نیز می‌دانید که این مواد انواع مختلفی داشته که ما می‌خواهیم برخی از آنها را معرفی کنیم و کاربرد آنها را در ایجاد خواص ویژه به بتن شرح دهیم. این مواد به مقاوم‌سازی ملات سرعت بخشیده و واکنش‌های معمول در آن را کنترل می‌کنند.

کاهنده آب (انواع روان‌کننده بتن)

مواد روان‌کننده بتن‌ و فوق روان‌کننده‌های بتن برای کاهش میزان آب مصرفی در تولید بتن مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مواد معمولاً در شرایطی که میزان آب ثابت ولی مواد تشکیل‌دهنده ملات متغیر است، به کار می‌روند و از مصرف بیش از حد آب جلوگیری می‌کنند.

مواد افزودنی کندگیر کننده

مواد کندگیر برای تأخیر در گیرش بتن مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مواد زمانی که دمای ملات از ۳۲ درجه بیشتر باشد قابل استفاده هستند. از مزایای این کندگیر کننده‌ها جبران اثری است که گرمای هوا در سرعت بخشیدن به گیرش بتن دارد. حمل بتن با مسافتی طولانی بدون از دست دادن قابلیت‌های ویژه آن، یکی دیگر از فواید به کار بردن این مواد محسوب می‌شود.

هر کدام از این مواد در کاهش و یا افزایش مقاومت سازه نقش متفاوتی داشته و تنها یک متخصص می‌تواند در تشخیص این موارد مهارت داشته باشد. نه تنها در کندگیر کننده‌ها بلکه برای کاربرد و مصرف افزودنی‌های بتن در صنعت ساخت سازه‌های بتنی و ساخت‌وساز، حضور متخصصین این رشته یک امر مهم و ضروری محسوب می‌شود.

شرایط نگهداری مواد افزودنی بتن

این مواد شیمیایی با توجه به نوع و ترکیب آن، در شرایط متفاوتی نگهداری می‌شوند. این محصولات در برخی موارد زمان مصرف محدودی داشته و ممکن است در اثر واکنش با رطوبت هوای ایجاد شده از سایر مواد، خاصیت خود را از دست بدهند. پس قبل از استفاده مواد افزودنی بتن حتماً کیفیت و کارایی آن‌ها را آزمایش کرده و از قابلیت آن اطمینان حاصل کنید.

کاربرد افزودنی بتن و روان‌کننده بتن در سازه‌های بتنی

قیمت مواد افزودنی بتن

با در نظر گرفتن تنوع مواد شیمیایی ساختمانی مورد استفاده برای اصلاح خواص بتن، این ترکیبات از قیمت‌های مختلفی برخوردار هستند. حتماً شما نیز می‌دانید که قیمت افزودنی بتن با توجه به کیفیت، کارایی، میزان استفاده و نوع مصرف آنها تعیین می‌شود.

مشاورین و متخصصین ما در شرکت همگرایان تولید (کپکو) با برخورداری از تجربه کافی و دانش بالا برای راهنمایی شما مراجعین محترم آمادگی همه روزه دارند. شما می‌توانید با برقراری تماس از طریق شماره تماس ۰۲۱۸۹۳۳۱ با مشاورین ما تماس گرفته و پاسخ سوالات خود در مورد انواع افزودنی بتن و روان‌کننده بتن را دریافت کنید.

جمع‌بندی

در دنیای امروز برای ساخت یک سرپناه امن مهندسین و متخصصین از مواد خاصی برای بالا بردن مقاومت بتن استفاده می‌کنند. ما در این مطلب سعی کردیم تا شما را با برخی مواد شیمیایی ساختمان از جمله مواد روان‌کننده بتن و خواص آنها آشنا کنیم و اطلاعات شما را در این زمینه بالا ببریم. برای خرید افزودنی بتن می‌توانید با ما در شرکت تولیدکننده مواد شیمیایی ساختمانی همگرایان تولید (کپکو) در تماس باشید.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha