• پنجشنبه / ۲۲ تیر ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۴
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1402042214174
  • خبرنگار : 71219

چین به دنبال کپی کردن فضای صنعت سینمای ایران؟!

چین به دنبال کپی کردن فضای صنعت سینمای ایران؟!

در نشست هم‌اندیشی سینماگران بخش بین‌الملل جشنواره فیلم حوا ضمن تاکید بر اهداف و رویکردهای این جشنواره گفته شد که در چین مطالعاتی پیرامون سینمای ایران انجام می‌شود تا ببینند چطور می‌توانند فضای صنعت سینمای ایران را در این کشور پیاده کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا، نشست هم‌اندیشی سینماگران بخش بین‌الملل جشنواره فیلم حوا با حضور مهدیه‌سادات محور دبیر جشنواره، علیرضا اسماعیلی دستیار رییس سازمان سینمایی، فاطمه جواهرساز مدیر بخش بین‌الملل جشنواره و جمعی از فیلمسازان 21 تیرماه در دومین روز جشنواره در سینما فرهنگ برگزار شد.

جشنواره حوا فرصت سفر به خاورمیانه را فراهم کرد

در ابتدا، Hanna Polak تهیه‌کننده فیلم «فرشتگان سینجار» از کشور لهستان درباره محورهای این جشنواره گفت: خانواده و زن محورهای ارزش‌نهادی هستند. من در اروپا زندگی می‌کنم و این جشنواره فرصتی فراهم کرد تا به خاورمیانه سفر کنم و با فیلمسازان زن زیادی آشنا شوم که فرصت مغتنمی بود.

او تبادل ایده و فکر را یکی از ویژگی‌های جشنواره‌ها دانست و افزود: این جشنواره در جهت تبادل ایده و دیدگاه برای من جالب و جذاب است تا بتوانم با فیلمسازان کشورهای مختلف آشنا شوم. البته من فضای سینمای ایران را می‌شناسم و می‌دانم فضای فیلمسازی ایران ارزش‌نهاد است و فیلمسازان زن در آن جایگاه ویژه‌ای دارند.

جشنواره‌ای که دموکراسی و نقش مهم زن در ایران را نشان می‌دهد

سپس، Mira Shahrour تهیه‌کننده از کشور لبنان گفت: رسانه‌های غربی خیلی دوست دارند موضوع زن و خانواده را دست‌مایه بازی‌هایشان قرار دهند و تبلیغات منفی علیه ایران و کشورهای دارای فرهنگ غنی داشته باشند. برگزاری این جشنواره فیلم با محوریت زن و خانواده نشان می‌دهد در ایران چقدر دموکراسی وجود دارد؛ خوشبختانه نقش مهم زنان در ایران برجسته است و در جامعه تاثیرگذار هستند و حمایت دولت از خانم‌ها به‌طور صحیح صورت می‌گیرد.

در ادامه، Nidal Alsabaei تهیه‌کننده عراقی و مدیرعامل موسسه «النخیل» در سخنانی گفت: من برای اولین‌باری است که در ایران حضور دارم و بخاطر این تجربه بسیار خوشحال هستم. به دو دلیل امروز در ایران و این جشنواره حضور پیدا کردم؛ اولا اینکه شاهد بودم که زنان در ایران نقش پررنگی دارند و دوم به دلیل اینکه ایران، مهد هنر است.

در ادامه این نشست، Baishaki Sommadar کارگران و فیلم‌نامه‌نویس بنگلادشی و رئیس هیأت انتخاب جشنواره داکا به‌ سخنرانی پرداخت و با اشاره به اینکه اولین سفرش به ایران است، عنوان کرد: به‌نظرم پرداختن سینما به مقوله خانواده و زن در تمام جشنواره‌ها جایش خالی بود. فرهنگ غنی و اصیل ایران را همه می‌شناسند، اما ایستادن برای خانواده که مفهوم این جشنواره بین‌المللی است، آن را جذاب و مهم‌تر کرده است.

دکتر روله الصیداوی از کشور سوریه یکی دیگر از سخنرانان این نشست بود که درباره جشنواره گفت: من پدر پنج بچه هستم؛ «ما پای خانواده ایستاده‌ایم» شعار بسیار ارزشمندی است که جشنواره حوا به آن تکیه کرده است. ممکن است برخی شعار این جشنواره را سنتی تلقی و بخواهند آن را مخدوش کنند درحالی که خانواده یک مقوله اصیل است و باید حفظ شود.

در بخش دیگر این نشست Han Qiyu کارگردان و تهیه‌کننده کشور چین به معرفی فیلم خود پرداخت و گفت: مستندی که من به جشنواره آورده‌ام درباره مسائل خانوادگی در چین و افکار نسل جدید و خانواده است. 

مطالعاتی برای پیاده کردن فضای صنعت سینمای ایران در چین انجام می‌شود

سپس، Han Wanfeng تهیه‌کننده و کارگردان فیلم «پدرم و مادرم» از کشور چین در پاسخ به اینکه سینمای ایران را چقدر جدی می‌داند، گفت: اتفاقا مطالعاتی در چین پیرامون سینمای ایران وجود دارد که چطور می‌توان فضای صنعت سینمای ایران را در چین پیاده کنند.

همچنین George Chalhou بازیگر، کارگردان و رییس سندیکای هنرمندان حرفه‌ای لبنان گفت: من اولین‌باری نیست که در ایران هستم. باورم این است که مدل‌های زیادی از فیلمسازی وجود دارد اما در هیچ‌کجا ندیده بودم سرمایه‌گذاری درباره جامعه و افراد خانواده صورت بگیرد. در این جشنواره شاهد داستان‌های اورجینال بودیم که قصه‌های آن جای دیگر نیست و سهم مشارکت زنان در جامعه و اجتماع ایرانی بسیار مشهود است.

در ادامه، DR.Biju Kumar Damodaran تهیه‌کننده و کارگردان کشور هند با بیان اینکه شعار و روند جشنواره می‌تواند در تحکیم خانواده کشورها و فرهنگ‌های مختلف تاثیر بگذارد، گفت: تاجایی که من می‌دانم چنین رویدادی با این مفهوم و مضمون را در دنیا سراغ ندارم. روند فیلم‌های دنیا تنها به‌سمت سرگرمی است و آثار از ارزش‌ها جداشده‌اند و این جشنواره می‌تواند بستری برای خلق محتواهای با مفهوم متعالی باشد.

در بخش دیگری از این نشست،Mohiddine Muzaffar کارگردان فیلم «آخرین سال نو»‌ از کشور تاجیکستان درباره رویکرد جشنواره گفت: اولا باید درود به کسی بفرستیم که این جشنواره را بنیان گذاشته و نام آن را حوا انتخاب کرده است. مهم‌ترین برجستگی جشنواره پیشبرد موضوعات از طریق هنر و از نگاه زنان است.

این فیلمساز جشنواره حوا را پاسخ سینما شرق به غرب دانست و ادامه داد: فکر می‌کنم این جشنواره یک پاسخ از جانب شرقیان به غربیان است که آزادی را در تخریب خانواده می‌بینند.

امکان همکاری بین‌المللی انجمن سینمای جوانان ایران با ظرفیت‌های فیلم‌سازی جهان

در بخش دیگری از این دیدارها مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران به معرفی ظرفیت‌های سینمایی ایران پرداخت و گفت: انجمن سینمای جوانان ایران یک نهاد ۴۰ ساله است که به آموزش هنرجویان سینما در ایران اختصاص دارد. این انجمن در ۵۸ شهر ایران نمایندگی دارد و دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران در تمام مراکز استان‌های ایران و برخی از شهرستان‌های کوچک فعالیت‌هایش را با محوریت آموزش و حمایت از فیلمسازان جوان دنبال می‌کند و بخاطر همین گستردگی ما در ایران و خاورمیانه بزرگترین مدرسه فیلم‌سازی و در سطح دنیا از بزرگ‌ترین مجموعه‌های فیلم‌سازی هستیم.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، فرآیند آموزش در انجمن را متفاوت با فضاهای دانشگاهی دانست و ادامه داد: دوره‌های آموزشی انجمن کوتاه‌تر و عملی‌تر از فضاهای دانشگاهی است و در این مسیر از حجم مباحث تئوری کاسته‌ایم و بخاطر همین سهولت در فرایند آموزش بسیاری از سینماگران مطرح امروز ایران، دانش‌آموخته این انجمن بوده‌اند و از دوره‌های آن بهره برده‌اند که نمونه آن‌ها اصغر فرهادی است که دو بار اسکار دریافت کرده و زمانی هنرجوی دفتر سینمای جوان ایران در خمینی شهر بوده است.

آذرپندار تصریح کرد: انجمن یک نهاد غیردولتی است اما از دولت کمک دریافت می‌کند و روند کاملی برای آموزش دارد. ما هنرجویان را آموزش می‌دهیم و در ادامه امکان فیلمسازی برای آنها فراهم می‌کنیم و در نهایت آثار در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران شرکت داده می‌شود.  استادان انجمن سینمای جوانان ایران، هنرجویان سال‌های پیشین آن هستند، به همین دلیل انجمن یک خانواده است. همه کسانی که در انجمن بوده‌اند این نوع نسبت خانوادگی را در آن حفظ کرده‌اند و ما آن را یک خانواده ۲۵۰ هزار نفری می‌دانیم.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، انجمن را برند و افتخار سینمای ایران توصیف کرد و گفت: ما سعی می‌کنیم این خانواده را حفظ کنیم و من امروز در این جشنواره که با موضوع خانواده است، دوست دارم بر این ویژگی انجمن که به‌نوعی خانوادگی است، تاکید کنم.

آذرپندار توضیحاتی درباره جشنواره فیلم کوتاه تهران ارائه کرد و افزود: جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران امسال دوره چهلم خود را تجربه می‌کند؛ رویدادی که مورد تایید اسکار است و سال گذشته میزبان فیلمسازان ۱۳۱ کشور جهان بود. جشنواره فیلم کوتاه تهران باوجود اینکه یک جشنواره موضوعی نیست اما مسئله‌ی خانواده در آن خیلی مهم است و در این جشنواره طبق یک قانون نانوشته ورود فیلم‌های ضد خانواده ممنوع است چراکه جامعه ایرانی یک جامعه کاملأ خانواده‌محور است.

وی حفظ ارزش‌های فرهنگی ایرانی را مهم‌ترین ویژگی جشنواره فیلم کوتاه تهران دانست و گفت: ما در این جشنواره با وجود تائیدیه اسکار بر ارزش‌های ملی و مذهبی تاکید داریم و معتقدیم نباید به دلیل جایگاه بین‌المللی ارزش‌های فرهنگ بومی و ملی را خدشه‌دار کرد. در کشورمان برای تماشای فیلم‌های کوتاه جشنواره فیلم تهران گاهی در نیمه‌های شب سانس‌های فوق‌العاده با صف ‌های طولانی شکل می‌گیرد درحالی این نوع فیلم‌ها در دنیا مخاطب‌ کمتری دارد. سالانه در ایران حدود ۳هزار فیلم کوتاه تولید می‌شود و این نوع فیلمسازی در کشورمان رواج دارد و امکان هرگونه همکاری با فیلمسازان کشورهای مختلف نیز فراهم است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha