• چهارشنبه / ۲۱ تیر ۱۴۰۲ / ۰۸:۵۰
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1402042113275
  • خبرنگار : 50022

عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران:

قطع برق، هزینه‌های تعمیر و نگهداری سیستم آبیاری کشاورزی را افزایش می‌دهد

قطع برق، هزینه‌های تعمیر و نگهداری سیستم آبیاری کشاورزی را افزایش می‌دهد

ایسنا/البرز عضو هیئت‌علمی دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران بیشترین آسیب قطع شدن برق در بخش کشاورزی را مربوط به تأسیسات آبیاری دانست و گفت: قطعی برق می‌تواند سیستم‌های انتقال آب را از آب‌بندی خارج کند و هزینه‌های تعمیرات و نگهداری را افزایش دهد.

عاطفه پرورش ریزی در گفت و گو با ایسنا، در خصوص قطعی برق الکتروپمپ‌ها و به دنبال آن قطع آب زمین‌های زراعی بیان کرد: در زمان‌هایی که آب را با پمپاژ به زمین‌های زراعی می‌رسانیم یا پمپاژ از چاه‌ها انجام می‌شود و یا در شبکه‌های آبیاری ایستگاه پمپاژ وجود دارد، قطع شدن برق آسیب‌هایی را به تأسیسات آبی وارد می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشکده  کشاورزی  و گروه مهندسی آبیاری و آبادانی ادامه داد: کشور ما در وضعیت کم‌آبی است و آب کافی برای زمین‌های زراعی وجود ندارد و حتی در زمان‌هایی که برق وجود دارد، آب کافی نداریم که به‌موقع و به مقدار کافی پمپاژ شود و به زمین‌های زراعی برسد.

عضو هیئت‌علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه در حال حاضر مسئله اصلی ما کمبود آب بوده و قطعی برق نیست، گفت: قطعی برق به تأسیسات آبی آسیب جدی می‌رساند البته اگر قطعی‌ها طولانی‌مدت باشد و نوبت آب کشاورز بگذرد به محصول آسیب می‌رسد. بسیاری از غلات در اواخر خرداد و تیرماه در دوره‌های بحرانی نیاز آبی هستند و اگر آب دریافت نکنند، ممکن است میزان محصول حتی به نصف برسد؛ در برخی از مناطق تحت کشت آبی ممکن است قطع شدن برق هم در دریافت ناکافی آب نقش داشته باشد.

پرورش ریزی گفت: زمانی که محصولات ما در شرایط بحرانی دریافت آب هستند قطعی الکترو پمپ‌ها به محصولات آسیب می‌رساند؛ از سوی دیگر ممکن است به تأسیسات آبی ضرر برساند. زیرا با قطع شدن پمپ‌ها به‌صورت ناگهانی یک فشار اضافی در خط لوله ایجاد می‌شود و آن فشار اضافه روی پمپ‌ها برمی‌گردد و گاهی اوقات باعث تخریب ایستگاه پمپاژ یا لرزش و تکان‌های خیلی شدید می‌شود. بنابراین می‌تواند سیستم‌های انتقال آب را از آب‌بندی خارج کند، باعث تلفات آب و شکستگی لوله‌ها شود و هزینه‌های تعمیرات و نگهداری را افزایش دهد.

وی بابیان اینکه برخی تأسیسات لوله و پمپاژ مربوط به آب کشاورزی فرسوده و تمهیدات ضدضربه نیز برای آن‌ها پیش‌بینی‌نشده است، افزود: بنابراین قطع و وصل پمپ‌ها هم در بخش شرب و هم در بخش کشاورزی می‌تواند باعث ضرر و استهلاک بیشتر تأسیسات آبی و پمپ‌ها شود.

عضو هیئت‌علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران ادامه داد: قطع شدن برق باعث ورود هوا به تأسیسات آبی می‌شود و راه‌اندازی مجدد این سیستم‌ها هزینه دارد. همچنین اگر گلخانه‌ها به‌خصوص گلخانه‌های کوچک پیش‌بینی قطعی برق را نداشته باشند و مجهز به ژنراتور نباشند و اگر برق کولرها قطع شود بلافاصله محصول آسیب می‌بیند. این در حالی است که به دلیل کمبود آب و افزایش بهره‌وری به دنبال توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای هستیم و مسئله انرژی و برق بسیار اهمیت دارد.

پرورش ریزی اضافه کرد: نیاز است قطعی‌های برق زمان‌بندی و برنامه مشخصی داشته باشد و از قبل تعیین شود. اگر قرار است قطعی برق ادامه پیدا کند باید برای بخش‌های مختلف شرب و کشاورزی سامانه‌های منسجم اطلاع‌رسانی داشته باشیم. ضمن اینکه برای تأمین پایدار انرژی در بخش کشاورزی به دنبال اجرای راهکارهایی مانند استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر و گسترش طرح‌های آبیاری خورشیدی باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha