• چهارشنبه / ۷ تیر ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402040704339
  • خبرنگار : 71660

اسپوتنیک: احتمال خروج روسیه از قرارداد غلات بالاست

اسپوتنیک: احتمال خروج روسیه از قرارداد غلات بالاست

یک منبع آگاه امروز (چهارشنبه) به خبرگزاری اسپوتنیک گفت، آنکارا و سازمان ملل به کشورهای غربی هشدار دادند که احتمال خروج روسیه از قرارداد غلات بالاست و در این صورت قیمت محصولات کشاورزی روند صعودی خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، چندی پیش سرگئی ورشینین، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفته بود که این کشور در تلاش است تا اطمینان حاصل کند که ۱۸ ژوئیه آخرین روز برای توافق غلات خواهد بود.

این منبع آگاه با اشاره به قرارداد غلات بیان کرد: طی مذاکراتی، ما (آنکارا و سازمان ملل متحد) به همکاران غربی خود هشدار دادیم که روند و شرایط منفی در قرارداد غلات به افزایش قیمت محصولات کشاورزی منجر خواهد شد و در کل باعث ایجاد مشکلی بزرگ در امنیت غذایی در کشورهای نیازمند می‌شود.

او افزود: احتمال خروج از این قرارداد در ماه ژوئیه بالاست.

روسیه مدت‌هاست که از نحوه اجرای قرارداد غلات انتقاد می‌کند و استدلال می‌کند که این توافق تا حد زیادی به نفع آسیب‌پذیرترین کشورها نبوده است، زیرا بیشتر محصولات اوکراین برای تغذیه دام در اروپا استفاده می‌شود. به گفته مسکو کشورهای کم درآمد آفریقا و آسیا از واردات غلات و کودهای شیمیایی روسیه به دلیل تحریم‌های غرب منع شده‌اند.

ابتکارعمل غلات میان روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل متحد بود که در ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲ به توافق رسیدند تا یک کریدور دریایی بشردوستانه برای کشتی‌های حامل موادغذایی و کود صادراتی از بنادر دریای سیاه اوکراین ایجاد کنند. در ۱۸ مه ۲۰۲۳، روسیه قرارداد موسوم به ابتکار غلات دریای سیاه را به مدت ۶۰ روز تا ۱۷ ژوئیه تمدید کرد.

این معامله بخشی جدایی‌ناپذیر از یک بسته توافقی است. بخش دوم که تفاهم‌نامه روسیه و سازمان ملل است و برای سه سال طراحی شده است، رفع انسداد صادرات موادغذایی و کودهای شیمیایی روسیه، اتصال مجدد بانک کشاورزی روسیه به سوئیفت، ازسرگیری تامین ماشین‌آلات کشاورزی، قطعات یدکی و خدمات، بازسازی خط لوله آمونیاک تولیاتی-اودسا و تعدادی اقدامات دیگر را شامل می‌شود. مسکو اما می‌گوید که این بخش از توافقنامه هنوز اجرایی نشده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۴-۰۷ ۱۲:۵۲

ببینید روسیه چگونه؟! گلوی کسانی که علیه او دسیسه چینی می کنند(آمریکا+ناتو)را به نحوی فشار میدهد که جانشان درآید!!جنگ غلات جوابی دندان شکن است به راهبری کودتای نامرئی علیه این کشور توسط واگنرها برای شکاف در ارتش این کشور.........این است سیاست خارجی برنامه ریزی شده و دقیق و راهبردی علیه دشمن یا دشمنان احتمالی در حالی که ما نیز با نفت و گاز می توانیم به جای خام فروشی هزاران نوع تولید مورد صنایع اروپا و غرب را تولید و در مواقع لزوم تولیدات صنایع اروپائی و آمریکائی را فلج کنیم آرزوئی که از اول انقلاب امام خمینی"ره" و امام خامنه ای همواره داشتند و هنوز هم دارند..........