• یکشنبه / ۴ تیر ۱۴۰۲ / ۱۹:۵۳
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1402040402256
  • خبرنگار : 30188

۱۰ نکته‌ی مهم برای انتخاب وکیل مجرب

۱۰ نکته‌ی مهم برای انتخاب وکیل مجرب

امروزه پیچیدگی زندگی اجتماعی به نحوی باعث افزایش دعاوی حقوقی و قضایی شده است که اکثر افراد جامعه را خواسته یا ناخواسته درگیر می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت وکالتم، به دلیل پیچیدگی مسائل قضایی و بروکراسی اداری، بهترین روش برای مواجه با چالش‌های حقوقی و قضایی، مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری تهران و یا استفاده از مهارت آن‌ها برای حل و فصل این‌گونه مشکلات است.

وکلای حقوقی و کیفری می‌توانند با تکیه بر دانش و تجربه خود، نقاط قوت و ضعف یک پرونده را شناسایی کرده و با استناد به مواد قانونی مورد نیاز روند قانونی پرونده مورد نظر را مدیریت کنند تا به نتیجه مطلوب برسد.

در ادامه به ۱۰نکته مهم انتخاب وکیل مجرب که می‌تواند در روند پرونده‌های مختلف حقوقی و کیفری موثر باشد پرداخته می‌شود.

۱- قدرت داوری

قدرت داوری یکی از نکات مهمی‌ست که قبل از انتخاب وکیل باید به وسیله خواهان یا خوانده مورد توجه قرار گیرد. داشتن مهارت داوری باعث می‌شود وکیل بتواند در مواقع ضروری با توجه به موضوع و شرایط پرونده از طرح دعوا در مراجع قانونی جلوگیری کرده و افراد را به صلح و سازش هدایت کند.

 باید توجه داشت که طرح هرگونه دعوا و مشکلی در مراجع قضایی می‌تواند برای طرفین دعوا زمان‌بر و پرهزینه باشد. در این شرایط یک وکیل حاذق و با تجربه پس از مطالعه پرونده اگر تشخیص دهد که می‌شود با گفت‌وگوی بین طرفین دعوا و مشکل را حل و فصل کرد، می‌تواند این امر را با طرفین دعوا در میان گذاشته و در صورت پذیرش آن‌ها به عنوان داور بین آن‌ها عمل‌ کند و به خصومت فی‌مابین خاتمه دهد.

۲- مهارت‌های اجتماعی بالا

یکی دیگر از نکات مهمی که قبل از انتخاب وکیل باید به آن توجه شود، مهارت‌های بالای اجتماعی  وکیل در ارتباط برقرار کردن با افراد دیگر است.

داشتن مهارت‌های اجتماعی بالا باعث می‌شود وکیل عملکرد بهتری داشته باشد و با کیفیت مناسبی بتواند از حقوق موکل خود در مقابل قاضی و دادگاه دفاع کند.

مهارت‌های ارتباطی صرفاً به مهارت‌های گفتاری محدود نمی‌شود، بلکه روال سخن گفتن وکیل باید به شکلی باشد که افزون‌بر تاثیرگذاری در مخاطب از بار حقوقی و قانونی لازم برخوردار بوده و بتواند در نتیجه پرونده و رای نهایی تاثیرگذار باشد.

۳- قدرت تحلیل

قدرت تحلیل، یکی دیگر از مهارت‌هایی‌ست که یک وکیل مجرب باید در خود پرورش دهد تا بتواند با تجزیه و تحلیل درست، یک پرونده را در  مسیر مناسب برای رسیدن به نتیجه قرار دهد.

وکیل حقوقی یا وکیل کیفری باید در مقایسه با دیگر افراد جامعه از دقت و قدرت تحلیل بالاتری برخوردار باشند تا بتوانند مسائل مطرح‌شده در دعاوی حقوقی را به شکل مناسب و دقیق پیگیری نمایند. 

هرچه قدرت تحلیل وکلای پایتخت یا شهرهای بزرگ بیشتر باشد بهتر می‌توانند مسائل حقوقی و قضایی موکلین خود را تجزیه و تحلیل کرده و نظر قاضی پرونده را به نفع موکل خود تغییر دهند.

 وقتی یک وکیل از قدرت تحلیل مناسبی برخوردار باشد، طوری مسائل و نکات پرونده موکل خود یا اتکا به مواد قانونی را برای قاضی تشریح می‌کند که بتواند رای قاضی را به سمت موکل خود متمایل کند.

۴- روحیه‌ استقامت و  شکست‌ناپذیری

یکی  دیگر از مهمترین ویژگی‌ها و خصیصه‌های یک وکیل موفق روحیه استقامت و شکست‌ناپذیری است، معمولاً وکیل کیفری یا وکیل حقوقی می‌تواند در پیگیری یک پرونده موفق عمل نماید که از انرژی و پشتکار لازم برخوردار باشد و در صورت به بن‌بست رسیدن شرایط پرونده دچار یاس و ناامیدی نشده و کار خود را با قوت و قدرت ادامه دهد.

 در پرونده‌هایی مثل بدهی‌های مختلف مالی و غیره که روند دادرسی ممکن است به دلیل روشن‌نبودن جزییات کار به آهستگی پیش رود، روحیه استقامت و شکست‌ناپذیری می‌تواند اهرمی مناسب و کارآمد برای پیگیری رونده کار به وسیله وکیل مجرب باشد.

۵- مهارت تحقیق

امروزه مسائل حقوقی به دلیل پیچیدگی‌های اجتماعی دائم در حال تغییر و تحول هستند لذا یک وکیل مجرب باید از مهارت‌های تحقیق و تفحص برخوردار باشد تا بتواند روند تصویب قوانین در حوزه فعالیت خود را در مراجع قانونگذار دنبال نماید و قوانین جدید تصویب‌شده را برای بالارفتن آگاهی و به‌روز شدن مورد مطالعه و بررسی قرار دهد.

همچنین یک وکیل کاردان و باتجربه باید حتی‌المقدور سعی نماید که روند پرونده‌های مشابه قضایی و کیفری را که به‌ وسیله وکلا هم کار او دنبال می‌شوند مورد تفحص و کنکاش قرار دهد تا در صورت مواجهه با چنین مشکلاتی بتوانند با راهکارهای مناسب از سد مشکلات به وجود آمده عبور نماید.

۶- درک و فهم بالا

درک و فهم بالا یکی از معیارهای مهم در انتخاب یک وکیل کیفری در تهران می‌باشد. یک وکیل در صورت داشتن درک و فهم بالا، قانون را به‌درستی می‌داند و تلاش می‌کند با پیوندزدن مفاد و تبصره‌های قانونی با خواسته موکل خود راه را برای رسیدن به هدف هموار نماید. بنابراین اگر وکیل درک درستی از قانون نداشته باشد و نمی‌تواند موضوع پرونده را به‌درستی تحلیل نماید و در تشخیص مجراهای قانونی برای رسیدن به نتیجه ناتوان بوده و نمی‌تواند پرونده را به نتیجه مطلوب برساند.

۷- خلاقیت

خلاقیت جزء شاخصه‌های مهم یک وکیل مجرب محسوب می‌شود. وکیلی می‌تواند از حقوق موکل خود به‌درستی دفاع نماید که بتواند از مفاد و تبصره‌های قانونی به شکل خلاقانه و منعطف کمک بگیرد.

بسیاری از مفاد قانونی دارای ابهاماتی و تفاسیر متفاوت هستند یعنی می‌توان با یک تفسیر مناسب و خلاقانه از آن ماده یا تبصره قانونی در جهت پیشبرد پرونده مورد نظر استفاده کرد.

۸- پیشاپیش قول مساعد ندادن به موکل

یک وکیل مجرب هرچند می‌تواند به موکل خود قول دهد که همه تلاش خود را برای به نتیجه رساندن پرونده لحاظ می‌کند اما از نظر قانونی و عرفی حق ندارد به موکل خود قول و تضمین دهد که پرونده حتما به نتیجه می‌رسد چون این کار یک تخلف قانونی است و امکان پیگرد قانونی برای آن وجود دارد.

۹- درک کامل بندها و تبصره‌های قرارداد

یکی دیگر از نکاتی که در انتخاب وکیل مجرب باید مورد توجه قرار گیرد توانایی و درک کامل وکیل از بندها و تبصره‌های قراردادهای مختلف حقوقی و قانونی است. یعنی وکیل باید از اشراف کامل نسبت به اصطلاحات تخصصی و حقوقی که در قراردادهای مختلف وجود دارد برخوردار باشد و بتواند قبل از امضای موکل خود، کلمات و اصطلاحات تخصصی را به شکل مبسوط برای او معنی و تبعات قانونی آن را روشن کند.

۱۰- موضوع قرارداد و مطابقت‌داشتن با نظم عمومی

از دیگر نکاتی که در زمان انتخاب وکیل مجرب باید مورد توجه قرار گیرد موضوع قرارداد و مطابقت‌داشتن آن با نظم عمومی است. قراردادها معمولا با موضوع معین یا نامعین منعقد می‌شوند.‌

اگر موضوع قرارداد مشخص باشد به این معنی است که قانون از قبل شرایط و چارچوب آن موضوع را مشخص کرده است. اما اگر موضوع قرارداد نامعین باشد به این معنی است که قانون به صورت خاص در مورد آن موضوع سخن گفته و وکیل با استناد به مفاد قانونی مربوط به آن، موضوع قانون را استنباط می‌کند. لذا هر وکیلی ملزم به عقد قراردادی است که مطابق با نظم و قوانین عمومی جامعه باشد و نمی‌تواند قراردادی را با موکل خود امضا کند که منع قانونی داشته باشد.

سخن پایانی

همان طور که ملاحظه کردید ۱۰ نکته مهم انتخاب وکیل مجرب و متخصص در تهران را برای شما بیان کردیم و در پایان نیز لازم است به این موضوع اشاره داشته باشیم که حتما قبل از مراجعه به دفتر وکیل در رابطه با آن تحقیقات لازم را انجام دهید و از این طریق می‌توانید نسبت به عملکرد و روش و کار او اطمینان لازم را حاصل کنید. در اینجا لازم است به شما پیشنهاد دهیم چنانچه به یک وکیل مجرب و باتجربه در تهران احتیاج دارید عباس اسدی می‌تواند بهترین انتخاب باشد. همچنین اگر به هر دلیلی احتیاج به مشاوره با وکیل پایه‌یک دادگستری در تهران را داشتید سایت vekalatam می‌تواند راهنمای مناسبی برای شما در هر مسئله حقوقی باشد. از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم و امیدوارم مطالب گفته‌شده مورد تایید شما قرار بگیرند.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۴-۰۵ ۱۵:۳۷

مطلب مفید و فوق العاده عالی/