• یکشنبه / ۴ تیر ۱۴۰۲ / ۱۵:۰۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402040402056
  • خبرنگار : 50107

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی:

سامانه جامع تجارت بسترساز یک اقتصاد سالم است

سامانه جامع تجارت بسترساز یک اقتصاد سالم است

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: آمار نشان از همت تلاشگران حوزه اصناف دارد و انتظار داریم همه فعالان این حوزه به شبکه شفافیت بپیوندند؛ زیرا سامانه جامع تجارت بسترساز یک اقتصاد سالم برای همه ما است که قطعا از قاچاق جلوگیری می‌کند. 

امیررضا رجبی امروز ۴ تیر ماه، در همایش بزرگداشت روز اصناف که در هتل میثاق ملل برگزار شد، اظهار کرد: اول تیر روز اصناف و دهم تیر روز صنعت و معدن بوده است. حدود سه سال است که اول تا دهم تیر برای توجه جامعه به تلاش‌هایی که در زنجیره تولید تا عرضه و مصرف انجام می‌شود دهه تولید و تجارت نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه ایجاد شبکه یکپارچه از اطلاعات و دانش و در نهایت ارائه خدمات شفاف به مردم برای مجموعه صنعت، معدن و تجارت مهم است، افزود: این موضوع به سرانجام نخواهد رسید مگر در بستر سامانه‌های به روز و یکی از سامانه‌ها در این حوزه سامانه جامع تجارت است. ما در برخی واحدهای تولیدی در حوزه صنعت و معدن بیش از ۹۰ درصد شفافیت داریم.

رجبی افزود: یکی از پایه‌هایی که این مسیر را تقویت می‌کند، شبکه توزیع خرد یا اصناف است. آمار نشان از همت تلاشگران حوزه اصناف دارد و انتظار داریم همه فعالان این حوزه به شبکه شفافیت بپیوندند؛ زیرا این سامانه بسترساز یک اقتصاد سالم برای همه ما است که قطعا از قاچاق جلوگیری می‌کند. 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: چند سالی به دلیل شیوع کرونا انتخابات اتحادیه‌ها به تعویق افتاده بود اما از سال ۱۴۰۰ و به ویژه در سال ۱۴۰۱ فرایند برگزاری انتخابات سرعت گرفت و دستگاه‌های نظارتی نیز همراهی لازم را داشتند. در حال حاضر انتخابات ۲۸۲ اتحادیه و اتاق اصناف در ایران برگزار شده که ۵۸ مورد مربوط به مشهد بوده است، این میزان به لحاظ آماری کم‌سابقه است که نشان از همکاری کامل دارد.

وی با اشاره به اینکه کمیسیون‌های نظارتی اصناف مسائل و ضوابط داخلی اصناف را انجام می‌دهند و دستور کار عقب‌مانده نداریم، تصریح کرد: در تشکل‌های صنفی که نیاز به تسهیلات داریم، در قالب رونق تولید اقداماتی انجام شده است. عمده تسهیلات به حوزه واحدهای صنفی تولیدی پرداخت می‌شود.

رجبی بیان کرد: تنظیم بازار یکی از کارهای اساسی اصناف بوده و جلسات تنظیم بازار در استان و شهرستان‌ها در حال برگزاری است. در حال حاضر توزیع کالابرگ الکترونیکی در استان و کشور در حال انجام است که پایه انجام این کار فروشگاه‌های عمده و حوزه‌های صنفی هستند و همکاری خوبی با وزارت کار دارند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: سال گذشته برای اولین بار سامانه رصد اشتغال با کد ملی به ثبت رسید. از ۱۱۵ هزار اشتغالی که سال گذشته سهم استان بود، ۴۴ هزار و ۴۰۰ نفر مربوط به حوزه صنعت، معدن و تجارت بود که به میزان ۴۵ درصد ثبت شد که بخش عمده توسط حوزه واحدهای صنفی بود. این میزان ایجاد اشتغال را امسال نیز با قدرت و قوت ادامه خواهیم داد.

وی ادامه داد: ارتباط سامانه مجوزهای کسب‌وکار توسط سامانه جدید اصناف برقرار شده است که البته مشکلاتی نیز دارد اما به زودی مرتفع می‌شود. با این سامانه ثبت محوز واحدهای صنفی آسان‌تر شده و نظارت‌ها بعد از اعطای مجوز انجام می‌شود.

رجبی گفت: سال گذشته اتفاقات زیادی را پشت سر گذاشتیم و اغتشاشات به وجود آمد. واحدهای صنفی با وجود اصرار برخی بر تعطیلی این واحدها، همکاری خوبی داشتند و نقشه‌های دشمن را نقش بر آب کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha