به گزارش ایسنا، در ادامه گزارشی از برخی گالریهایی که در روزهای پایانی هفته میتوان از آنها بازدید کرد ارائه خواهد شد.
«کمدی آفتاب»
«کمدی آفتاب» نام نمایشگاهی انفرادی است که روز جمعه ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ آغاز شده است. این نمایشگاه تا سه شنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت.
این گالری آثاری از یغما سروشه را بر دیوار برده است.
برای بازدید از این نمایشگاه باید به گالری شیرین واقع در تهران، خیابان کریمخانزند، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، پلاک ۵ سر زد.
«طراحی های حمید عربی»
نمایشگاه «طراحی های حمید عربی» هم از روز ۲۶ خردادماه افتتاح شده است. این نمایشگاه در گالری ایرانشهر واقع در تهران، خیابان کریمخان زند، خیابان شهید عضدی (آبان جنوبی)، خیابان سپند، پلاک ۱/۶۹ به نمایش گذاشته شده است.
آثار حمید عربی تا جمعه ۹ تیر ۱۴۰۲ در این گالری باقی خواهد ماند.
«یادآوری ناشناختهها»
«یادآوری ناشناختهها» این آخر هفته روزهای پایانی خود را طی می کند. این نمایشگاه انفرادی که آثار نوید سلاجقه را روی دیوار برده است جمعه ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ آغاز شده و همین جمعه، ۲ تیر ۱۴۰۲ به پایان میرسد.
نمایشگاه «یادآوری ناشناخته ها» در گالری پروژههای آران به نمایش گذاشته شده است. این گالری در تهران، خیابان نوفل لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک ۵ واقع شده است.
در بیانیه این نمایشگاه آمده است: « نمایشگاه یادآوری ناشناخته ها چیدمانی است متشکل از «چیزها» و «نوشتهها». هر قطعه از این چیدمان حاصل فرایند مداخله در خاطره ها و دانستههاییست که از افق های گوناگون گردهم آمدهاند؛ از آنها تاریخزدایی و جسمزدایی شده و مجددا رمزگذاری شدهاند. از این رو ساختن این چیدمان بیشتر به باستانشناسی امر ناپیدا می ماند. همچنین این نمایشگاه تمرینی است برآنچه «پرهیبسازی» از جهان نامیده ام و در آن تلاش می کنم نوعی از «کردار ندیدن» را تجربه کنم. ساختار این چیدمان هم از لحاظ روابط درونی میان عناصر و در سطح فرم قطعه قطعه است، و هم از لحاظ انسجام کلی میان کارها هزارتویی از دلالت ها می سازد که «چیزها» و «نوشتهها» را بی وقفه به یکدیگر متصل می کند و البته فاصله ای پرناشدنی میان شان برقرار می سازد. تأملات نظری، روایت های داستانگونه، هذیان ها، تصاویر و اشیاء، همگی در ساختار این چیدمان همشأناند و زمان مندی های ادراکی گوناگون پیش پای مخاطب می گذارند.
نوید سلاجقه»
«۱۷۵ آزمون و خطا»
«۱۷۵ آزمون و خطا» هم عنوان نمایشگاه دیگری است که این جمعه ۲ تیر ۱۴۰۲ به پایان خواهد رسید. این نمایشگاه جمعه ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ در گالری زیرزمین دستان به نمایش درآمده است.
«۱۷۵ آزمون و خطا» نمایشگاهی انفرادی از آثار سام سمیعی است.
برای سر زدن به گالری زیرزمین دستان و بازدید از آثار این هنرمند باید به تهران، خیابان فرشته، خیابان بیدار، پلاک ۶ مراجعه کرد.
«نماهایی در مه»
«نماهایی در مه» نام نمایشگاهی انفرادی و آنلاین است که در سایت گالری راه ابریشم قابل بازدید است.
این نمایشگاه جمعه ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ آغاز شده و تا دوشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت. در این گالری آنلاین آثار سعیده افروخته دیده میشود.
در بیانیه آن نوشته شده است: «این مجموعه در زمستان ۱۳۹۲ در شهر خرمشهر عکاسی شده است. آن زمان من دانشجوی حقوق شهر زادگاهم، رشت بودم و ناچار به مهاجرت به خرمشهر شدم. در خانهای رو به روی مسجد جامع خرمشهر زندگی میکردم و نیمی از روزها و هفتههای نخست به پرسه زدن در مسیر شط کارون و گفتوگو با مردم در خانههای تصرفی و عکاسی از متروکههای پس از جنگ میگذشت. خانههای تصرفی ساختمانهای مسکونی آسیب دیده از جنگ ایران و عراق بودند که حالا با وجود ردّ آن آسیبها بر پیکره خود، ساکنینی دیگر داشتند. برای من آن گفتوگوها حرکت از مخاطراتی در شمال به زمینی پر مین در جنوب بود که به معلق ماندن در آن مه صبحگاهی کنار شط منجر شد.
مواجهشدن با عابرانی که در آنجا بودند و روی پل یا در کنار شط مرئی میشدند، ولی نه آگاهانه. در سنگینی هر چه غیر از حضور است، انگار لحظه حال حذف میشود و مه، خواب یا فضا-زمانی دیگر را حاضر می کند. گویی در جایی دیگر هستند و خرمشهر تنها پهنهای برای شناور ماندن جسم نحیف و کوچکشان است. آنها به آن سوی مه، هوشیار نیستند و به همه اتفاقاتی که در آنجا افتاده فکر میکنند»
«مروری بر مجسمههای محمدعلی بنیاسدی»
«مروری بر مجسمههای محمدعلی بنیاسدی» نمایشگاهی انفرادی است که جمعه ۲ تیر ۱۴۰۲ آغاز میشود و تا سه شنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت.
این نمایشگاه در گالری ثالث برپا شده است. گالری ثالث در تهران، کریم خان زند، بین ایرانشهر و ماهشهر، شماره ١٤٨ واقع شده است.
«شکسته»
«شکسته» نمایشگاهی انفرادی است که آثار کامران دیبا را به نمایش گذاشته است. این نمایشگاه جمعه ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ آغاز شده و تا دوشنبه ۵ تیر ۱۴۰۲ در گالری باوان واقع در تهران، خیابان مطهری، خیابان لارستان، خیابان عبده، پلاک ۷ ادامه خواهد داشت.
در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «مجموعه آثار کامران دیبا، تعامل انتزاع و فیگوراسیون ترکیب بندیها را به تحرک درآورده است. تعلیق و چرخش پیوسته عناصر بصری، چندپارگی فضای تصویر، و عقب رفتن و جلو آمدن سطوح که موجب القای بعد میشود، از مصادیق این پویایی است. لایهها در حرکتاند و اتصالات کوتاهمدتی با واقعیت برقرار میکنند. تصور شکاف و حفره در تصویر و عمق و پرسپکتیو چندساحتی به واسطه آرایش برشها ایجاد میشود.
هلیا دارابی»
«مخدوش»
«مخدوش» نمایشگاهی انفرادی از آثار فرزاد شکاری است. این نمایشگاه در گالری امکان واقع در تهران، خیابان مطهری، خیابان فجر (جم)، خیابان غفاری، پلاک ۵۱، طبقه اول برپا شده است.
این نمایشگاه پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ آغاز شده و تا جمعه ۹ تیر ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت.
«دیس گاست»
«دیس گاست» نمایشگاه گروهی است که آثاری از علیرضا آدم بکان، فرزاد امینی، امیرحسین ترابنده و شاهین نوروزی را بر دیوار برده است.
این نمایشگاه جمعه ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ در گالری نگر آغاز به کار کرده و تا چهارشنبه ۷ تیر ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت.
این گالری در تهران، زیر پل کریمخان، بعد از تقاطع ایرانشهر، پلاک ۱۵۴، زنگ دوم، طبقه اول واقع شده است.
«گربهها در پی پرندهها در پی موشها»
«گربهها در پی پرندهها در پی موشها» نمایشگاهی انفرادی است. این نمایشگاه جمعه ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ آغاز شده و تا دوشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۲ در گالری دلگشا ادامه خواهد داشت.
این گالری در تهران، خیابان انقلاب، خیابان دوازدهم فروردین، کوچه نوروز، پلاک ۱۷ واقع شده است.
این نمایشگاه آثار زهرا نوریزنوز را به نمایش گذاشته است.
در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «بعد قدری با امین خلوت و آجودان مخصوص کاغذ خواندیم. بعد رفتیم اندرون؛ شمسالدوله روضه مردانه می خواند. وقتی رسیدیم که دسته بنفشه روی منبر بود، میخواند. بعد آمدیم بیرون، قدری راه افتادیم. نزدیک غروبی رفتیم گلخانه که گالری را تماشا کنیم، مغرب بود که برگشتیم. تیرکماندار توی حیاط بود. چند تیر کمان به این مرغهای کلاردشتی که خیلی قشنگ و خوب است و توی درختهای سرو مینشینند انداختیم. تا آمدیم دم در دیوانخانه قدری بالاتر، آن خیابانهای کوچک، دیدیم یک مرغ کلاردشتی توی درخت سرو نشسته است. با این که تاریک بود و به قدر پنجاه قدم هم میشد، با تیر و کمان نشانه گرفته و انداختم. همین قدر که ملتفت شدیم تیر ما به جای نرمی خورد. فهمیدیم باید خورده باشد. گفتیم برویم نزدیک، دیدیم تیر با مرغ به زمین افتاد و طوری تیر به او خورده بود که از شکم مرغ گذشته و مرغ را به سیخ کشیده بود، خیلی تعجب کردیم.
سایرین هم که همراه ما بودند و این جا حاضر هستند، این اشخاص هستند: امین خاقان، باشی، نایب، حاجبالدوله، جنرال، عزیزخان، آغامحمدخان، خود صدقدارها و جمعی بودند، همه تعجب کردند. بعد همانطور گنجشک را با تیر به اندرون بردیم، زنها و هرکس دید کمال تعجب را نمودند و واقعا هم خیلی خوب زدیم. چون امروز روزنامه بامزهای داشت نوشتیم."
یادداشت ناصرالدین شاه قاجار، روز شنبه غرّهی ماه رجب المرجّب [۱۳۱۳]
همان روز قبلتر نهار را در اتاق عکس خورده بود و بعد یک حکیم فرنگی چشم شاه را معاینه کرده بود و گفته بود "ظاهرا بسیار خوب است". بعد از این ماجرا هم گنجشک به تیر کشیده شده را به نقاش باشی سابق داد و به زبان خودش؛ "به کمال الملک فرمودیم صورت او را در پرده کشید"
روز عجیب که نه روز کاملی بود برای شاه تا در انتهایش یک نقاشی ثبت سفارش شود.
دکتر فرنگی به او گفته بود که چشمش بسیار خوب میبیند. شاید این اعتماد به نفس از همانجا آمد که از پنجاه قدمی تیر را انداخت و مرغ کلاردشتی یا همان سهره جنگلی را به سیخ کشید.
تاثیر شنیدن روضه در آن روز چه بود؟ "دستهبنفشه" عجب اسم عجیبی است برای یک روضهخوان! یا تاثیر اخبار و کاغذ خواندن صبح و فرانسه حرف زدن با حکیم فرنگی؟ و سرمای آن روز که قبله عالم را از تالار سلاطین به اتاق عکس کشاند تا ناهار را در آنجا میل کند و از گرمای اتاق عکس که رو به آفتاب بود لذت ببرد. شاید اگر حوصله داشت نقاشی مرغکلاردشتی بینوای به سیخ کشیده شده را خودش میکشید. کم مهارت نداشت در نقاشی. اما خب سلطان صاحبقران که میتواند دستور دهد تا نقاشی را که میخواهد برایش بکشند چرا باید ساعتها وقت صرف کند. او که میداند ایده از آن اوست! او حتی میتوانست دستور دهد که پرنده خودش خودش را به سیخ بکشد و خودنگارهای هم ثبت از خودش کند!
ناصرالدین شاه قبل و بهتر از همه ما ایرانی زندگی میکرد. یعنی صبح را با اخبار شروع میکرد و ساعت به ساعت اتفاقهای تازهتر به سراغش میآمد و یا او به سراغ آنها میرفت. اما خب دسترسی و رویارویی با فجایع مانند امروز نبود که کمر را خم کند و یا غریبترین اتفاقها عادی و باورپذیر شود. حالا که بیش از یک قرن گذشته، زهرا نوری زنوز همان مرغ کلاردشتی به تیر کشیده شده را که کمالالملک به سفارش شاه کشید به سفارش خودش در کنار سیمرغ دیگر و گربه دیگر نقاشیهای نقاشباشی نقاشی کرده است.
شباهنگ طیاری - بهار ۱۴۰۲»
«پارههای بودن»
«پارههای بودن» عنوان نمایشگاهی انفرادی است که آثار فاطمه رادپور را به نمایش گذاشته است. نمایش این آثار جمعه ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ آغاز شده و تا جمعه ۲ تیر ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت.
این نمایشگاه که جمعه همین هفته خاتمه پیدا میکند، در نگارخانه آریا واقع در تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از سه راه عباس آباد، کوی زرین، پلاک ۱۰ برپا شده است.
«محاصره حصاره»
«محاصره حصاره» جمعه این هفته آغاز میشود. این نمایشگاه انفرادی که آثار پریا فرخی را به نمایش گذاشته و بازدید از آن در گالری شریف امکانپذیر است، تا جمعه ۱۶ تیر ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت.
این گالری در تهران، میدان قدس، خیابان شریعتی، کوچه ماهروزاده، پلاک ۱۱ واقع شده است.
«باغ مظفری»
«باغ مظفری» نمایشگاهی شامل ۳۷ اثر از آثار هنرمندی است که بیش از هفت دهه با تکنیک میکس مدیا و مضامین مختلف از گل و مرغ تا اسطوره و خیال به خلق هنر پرداخته و با به تصویر کشیدن جریان سیال ذهن، در پی مواجهه بیواسطه با مخاطب است.
آیین گشایش این نمایشگاه، جمعه دوم تیرماه از ساعت ۱۶ آغاز میشود و تا ساعت ۲۱ ادامه خواهد داشت.
نمایشگاه «باغ مظفری» تا ۱۶ تیر ماه همهروزه از ساعت ۱۵ تا ۲۰ به جز روزهای شنبه برپا خواهد بود. علاقهمندان جهت بازدید از «باغ مظفری» میتوانند به نشانی خیابان ولیعصر (عج)، ابتدای پارک ساعی، پلاک ۲۱۶۹ مرکز هنری نقش مراجعه کنند.
«پیکر»
نمایشگاه گروهی «پیکر» با آثار فیگوراتیو از دوم تیرماه به صورت آنلاین در سایت گالری آرتیبیشن به نمایش گذاشته میشود.
این نمایشگاه با ۲۸ اثر منتخب از نقاشیهای فیگوراتیو هنرمندان تجسمی از جمله مژگان مدنی، رامش لاهیجی، آرمان استپانیان، فرشته شادی، ارشاد علی عسگری، غزاله خوشقدم، مجید شجاعیان، رضا هدایت، سارا کشمیری، شهلا حسینی، شهروز حیدری، صادق فرهادیان، آیدا صراطی، نوشین ودایی، آنه محمد تاتاری، هانیبال الخاص، طلیعه کامران، آرزو شهدادی، غزل فعلان، مهرداد ختائی، بابک حقی و ابراهیم برفرازی شکل گرفته است.
در بخشی از استیتمنت نمایش گروهی «پیکر» نوشته شده: «حاصل اکتشافات باستانشناسی نشان میدهد که کشف هنر در غارها با تصویر کردن پیکرههای انسانی و حیوانی آغاز شده است. هنوز هم تصویر کردن پیکرههای انسانی، حیوانی و یا حتی گیاهان و هر آنچه که بهچشم آشناست بخش بسیار بزرگی از آثار هنری را شامل میشود. بهواسطه وسعت این شاخه از هنرهای بصری، تقسیمبندی هنر پیکرنگارانه بسیار دشوار است. ولی در نهایت به نظر میرسد که دلبستگی برای تصویر کردن آنچه دور و برمان میگذرد، در نهایت مضمون مهمی در بین هنرمندان پیکرنگار بهحساب میآید.
نمایش گروهی «پیکر» از روز جمعه به تاریخ دوم تیرماه تا جمعه ۱۶ تیر ماه به صورت آنلاین در سایت آرتیبیشن ادامه دارد.
«در برابر فراموشی»
«در برابر فراموشی» نمایشگاه عکس، چیدمان و ویدئو آرت با عنوان «در برابر فراموشی» به کارگردانی و کیوریتوری علی پاکزاد با نمایش آثار تصویری مستند مربوط به حضور او در افغانستان و اوکراین، روز پنجشنبه اول تیرماه ساعت ۱۷ در گالری استاد ممیز افتتاح میشود و تا یازدهم تیرماه ادامه دارد. این نمایشگاه با نمایش عکسهایی از افشین قدبیگی و آثار ویدئویی به رخدادهای پس از حضور طالبان در افغانستان و جنگ اوکراین میپردازد.
در توضیح این نمایشگاه آمده است: «خشونتطلبان، جهان را با کلمه جنگ آراستهاند تا در هر نقطهای از جهان، سایه ویرانی، مرگ و جراحات ماندگار فرصت زندگی مردم را مبدل به رنجهای همیشگی کند.... هدف ما ثبت این وقایع دردناک بوده که نباید تکرار شوند. تصاویری که به عنوان اسناد تاریخی، تمام قد در برابر فراموشی میایستند...»
«سطل آشغال»
نمایشگاه نقاشیهای جواد قنبرپور با عنوان «سطل آشغال» و نمایشگاه عکسهای خوشه شایان با عنوان «روایت سهمگین ترانه حوا» نیز ساعت ۱۷ روز جمعه دوم تیرماه به ترتیب در گالریهای زمستان و تابستان خانه هنرمندان ایران افتتاح خواهند شد و تا ۱۲ تیرماه میزبان علاقهمندان هستند.
در بخشی از توضیح نمایشگاه «سطل آشغال» آمده است: همه این سالها در نقاط مختلف شهر، خیابان، در مسیر خانه، کارگاه، محل کار و هر کجا که میرفتم، سطلهای زباله را میدیدم. بیش از هر چیز دیگری در شهر سطلهای زباله نظرم را به خود جلب میکردند؛ گویی از قبل با آنها آشنا بودم. در سالهای اخیر اما سطلهای زباله چهره دیگری به خود گرفته بودند؛ این بار برایم طبیعت بیجانهایی بودند که کوچکترین نقشی در کنترل چیدمان، ترکیببندی و نور و سایه آنها نداشتم.
«روایت سهمگین ترانه حوا»
آثار نمایشگاه «روایت سهمگین ترانه حوا» که بر اساس کتاب خوشه شایان با همین نام انتخاب شده، شامل پنج مجموعه عکس است و کتاب نیز در این نمایشگاه برای مطالعه و خرید عرضه خواهد شد.
این نمایشگاه که در خانه هنرمندان ایران قابل بازدید خواهد بود دوم تیرماه آغاز شده و بازدید از آن تا ۱۲ تیرماه امکانپذیر خواهد بود.
انتهای پیام
نظرات