به گزارش خبرنگار ایسنا، صبح دوشنبه ـ ٢٩ خرداد ماه ـ نشست خبری رویداد برکت دیدار که پیش رویداد دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر است برگزار شد.
این نشست در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور محمدجواد قاسمیان معاون اجرایی کارگروه مد و لباس و مهدیه هاشمزاده دبیر کمیته اجرایی برگزار شد.
محمد جواد قاسمیان ـ معاون اجرایی کارگروه مد و لباس ـ اظهار کرد: خلاء تولید و عرضه لباس مبتنی بر نقوش ایرانی و اسلامی برای مراسم آیینی و مذهبی احساس میشد و بر همین اساس هم با برنامهریزیهای صورت گرفته، لباسهای مذهبی را مد نظر قرار دادیم.
او ادامه داد: با توجه به هدف برگزاری این رویداد، نام آن «برکت دیدار» گذاشته شد. نام «برکت دیدار» بر اساس حصول و رسیدن به هدف مقدس شرکت در یک مراسم مذهبی و در واقع استعاره از دیدار بزرگواری است که مراسم مذهبی با نامش برگزار شده است.
معاون اجرایی کارگروه مد و لباس اظهار کرد: بعد از محرم و اربعین سال گذشته به این فکر افتادیم که مبتنی بر طرح و نقوش ایرانی و اسلامی لباسهایی برای بازار هدف ایام مذهبی طراحی و آماده شود، البته هدف تنها ایام محرم و اربعین نبوده و تمام مناسبتهای مذهبی حتی ایام شادی را هم شامل میشد. با این حال در این رویداد لباسهایی با محوریت محرم و اربعین طراحی شده است.
قاسمیان گفت: در همین راستا نیازسنجیهایی هم از اماکن مقدس صورت گرفت و مشکلاتی که وجود داشت احصا شد و طرحنامهای هم به نام لباس زیارت شکل گرفت.
معاون اجرایی کارگروه مد و لباس با اشاره به یکی از اهدافی که برگزاری این رویداد آن را دنبال میکند اظهار کرد: در بازار لباسهای نامناسب زیادی دیده میشود. با فرا رسیدن ایام و مناسبتهای مذهبی، خانواده ها برای خرید میروند و گاها متوجه می شوند که طرح و نقش مناسبی میان لباسها وجود ندارد. متاسفانه حتی نقوشی که با فرهنگ ایرانی تناسب ندارند هم زیاد است. بر همین اساس از اهداف ما ایجاد تنوع میان محصولات و عرضه محصولاتی بود که همسو با دین و فرهنگمان باشد و خانوادهها بتوانند از آن استفاده کنند.
قاسمیان با بیان اینکه نیاز به افزایش سواد پوشاک در سطح کشور احساس می شود گفت: باید گفتمان را درباره پوشاک گسترش دهیم. در راستای آن نیز در این رویداد به نقش تولیدکنندگان و طراحان پرداختیم و سعی کردیم که از ظرفیت حضور تولیدکنندگان استفاده کنیم. عموم جامعه باید آگاهی کسب کنند که برای حضور در هر جامعه و هر فضایی از جمله خصوصی و عمومی و خانوادگی و ... لباس خاصی مورد نیاز است. به عنوان مثال لباس اجتماع با لباس مهمانی تفاوت دارد و هر لباس مناسب جا و مکان خود است. این سواد باید ایجاد شود و از اقداماتی که ما دنبال میکنیم برقراری ارتباط بین طراحان و تولیدکنندگان است.
قاسمیان گفت: محوریت اصلی رویداد «برکت دیدار» لباسهای مذهبی، محرم و اربعین است که امیدواریم بتوانیم محصولات مناسبی را آماده و به تولیدکنندگان عرضه کنیم. کارگروه ساماندهی مد و لباس در این رویداد به دنبال این است که در تمامی عناصر مرتبط موثری واقع شود؛ به عنوان مثال کاهش هزینههای لباس، افزایش کیفیت جنس آن و ... نیز از اولویتهای ما محسوب میشود، البته یکی از محورهای اصلی اهداف ما کاربردیسازی است.
او در پاسخ به یکی از سوالات مطرح شده درباره نزدیکی محوریت موضوعی رویداد «برکت دیدار» با رویداد دیگری که سالهای گذشته تحت عنوان لباس عاشورایی برگزار شده بود، گفت: در رویداد لباس عاشورای طراحی لباسهای عاشورایی مد نظر بود و تولیدکنندگان در آن حضور نداشتند، اما حالا پای تولیدکنندگان به میان آمده و بخش قابل توجهی از شرکتکنندگان تولیدکننده هستند.
در ادامه این نشست هم مهدیه هاشمزاده که دبیر کمیته اجرایی این رویداد است نکاتی را درباره طراحیهای ارسال شده به این رویداد اعلام کرد.
او با بیان اینکه این رویداد مبتنی بر زنجیره ارزش پوشاک تدوین شده است، گفت: برای برگزاری رویدادهای تخصصی مرتبط با موضوع مدلسازی انجام دادیم و امیدواریم که این امر موجب ضریبدهی به مدهای عفیفانه شود.
او با اشاره به طراحیهای ارسال شده به این رویداد درباره تنوع میان آنها گفت: در طراحیهای صورت گرفته صرفا لباس بلند و عبا مد نظر نبود و شومیز و تونیک شلوار هم طراحی شده است.
دبیر کمیته اجرایی این رویداد افزود: دو خانم و یک آقا داور این رویداد هستند و داوری آثار نیز انجام شده است. حدود ۵٠٠ طرح به دست ما رسید که ٢٠٠ طرح رد شد. با توجه به این حدود ٣٠٠ طرح در این رویداد به نمایش گذاشته میشود.
بر اساس آنچه که در این نشست اعلام شد «رویداد برکت دیدار» از ۳ تا ۵ تیرماه از ساعت ۱۱ تا ۲۰:۳۰ در هتل هما برگزار خواهد شد.
انتهای پیام
نظرات