به گزارش ایسنا، حجتالاسلام رضا عزت زمانی - معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی- در نشست خبری تشریح اقدامات ستاد جوانی جمعیت این سازمان و آیین رونمایی از مجله «امیدآینده» که در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد با اشاره به اینکه مساله جمعیت و جوانی جمعیت به تعبیر عمده کارشناسان ابربحران تمام دنیا است، اظهار کرد: موضوع جوانی جمعیت در سیاستگذاریهای کشور مدنظر قرار گرفته و راهکارها ارائه شد اما پس از یک سرعتی مبنی بر اینکه جمعیت باید کنترل شود رهبر معظم انقلاب در اوایل دهه هشتاد نکات مربوط به رشد جمعیت و قوانین مربوط به این موضوع را مطرح و هشدار دادند اما مورد غفلت قرار گرفت.
وی ادامه داد: از دو سال پیش که قانونی به عنوان جوانی جمعیت مطرح شد بستههای اقتصادی موردنظر قرار گرفت و همچنین خدماتی ارائه شد، اما در حوزه فرهنگی نیز باید اقداماتی انجام میشد که سازمان تبلیغات هم به عنوان یک مجموعه دولتی که با گروههای مردمی ارتباطات بهتری دارد برنامههایی را در توجیه مدیران و شبکهسازی در این راستا را شروع کرد. در جایی که ما مستقیما در قانون متولی امور بودیم تماما کار خود را انجام دادیم و در جایی که با سایر دستگاهها همکار بودیم روند قدری کند بوده است اما سعی کردیم تعاملات خوبی را داشته باشیم. در حوزه آموزش نیز سرفصلهای آموزشی را تدوین کردهایم.
وی افزود: در شبکههایی همچون مساجد و هیاتها نیز سعی کردیم محتواهای جمعیتی را مطرح کنیم، همچون شعار دو سال پیش هیاتها که نسل به نسل با
عزت زمانی خاطرنشان کرد: در بخش بانوان حوزههای مختلفی را از نقش مادری تا شبکه نهضت مادران را در دستور کار قرار دادیم. در شبکه محلات هم با محور محلات طرح «بانور» را داریم که بانوان فعال در حوزه ترویج فرزندآوری را به کار گرفتیم که مشکلات زیادی را از خانوادهها حل کردند..
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات ادامه داد: در بخشهای هنری و رسانهای سازمان تبلیغات نیز کارهای هنری زیادی در عرصه فیلم، سریال، مستند، ساخت موسیقی، انتشار کتاب و نشریه، انیمیشن، ساخت مستند و برپایی رویدادها انجام شده است. همچنین بیش از صداثر و پویش در حوزههای فرهنگی و هنری نیز داشتهایم.
وی ابراز کرد: در مجموعههای فرهنگی هیچ سازمانی به اندازه سازمان تبلیغات اسلامی در امر جمعیت کار نکرده است، باتوجه به اینکه ما با جامعه اجتماعی و رسانهای روبرو هستیم کار فرهنگی بسیار حائز اهمیت است.
به گفته عزتزمانی، سازمان تبلیغات اسلامی از بودجه خود یا همافزایی با دستگاههای همکار کار فرهنگی خود را در این زمینه انجام داد.
وی بیانکرد: فرهنگسازی مهمترین عامل در امر جمعیتآوری است، البته در حوزه حل مساله نیز کارهایی داشتهایم و کارشناسان حوزه سلامت هم حرفهایی در این زمینه داشتند که درستی بوده است.
عزت زمانی اظهار کرد: دو ماده قانونی در این خصوص داریم. ابتدا ماده ۳۷ قانون که فرهنگسازی در امر واسطهگری ازدواج است که به خاطر کمبود منابع نتوانستیم به خوبی پیش بریم، اما در امر تبصره همین قانون مجموعه تبصره ماده ۱۳ در همکاری سازمان تبلیغات و وزارت ورزش برای مراکز همسانگزینی طراحی شده است. یکی از عوامل عدم ازدواج جوانان پیدا نکردن فرد همکیش خودشان است. در این میان نقش واسطهگری گذشتگان هم بسیار کم شده است.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: بسیار سایت و کانالهایی غیرمجاز برای این امر ایجاد شده است که مورد تایید ما نیست و با ناجا هماهنگیهایی انجام شده که برخورد لازم صورت بگیرد، هرکسی بخواهد نفش واسطهگری داشته باشد باید از ما مجوز بگیرد و تا به حال ۷۰مجموعه بزرگ توانستهاند پس از گذراندن مباحث کارشناسی مجوز گرفتهاند.
وی اظهار کرد: اخیرا پس از رویداد صبا که رویداد دورهمی بین مجموعههای مجوز گرفته برای همسانگزینیبود تجربهنگاری بین مجموعهها اتفاق افتاد.
عزت زمانی با اشاره به قوانین دیگر تصریح کرد: ماده قانونی دیگری از منابع فصل پنج باید در اختیار مجموعههای مردمی قرار میدادیم که اشکالاتی داشت که متاسفانه ۳۰درصد از منابع فصل پنج به سازمان تخصیص داده شد که درست نیست و سازمان تبلیغات از فصل پنج پرداختهایی دارد که باید به روحانیون که در روستا و حاشیههای شهر فعالیت میکنند تخصیص بدهد. یک بخشی از قانون دیگر هم برای تبلیغات محیطی است که در ماده ۳۲ ذکر شده که در وزارت راه و شهرسازی، شهرداری و وزارت کشور رفت و برگشت شده است که نیاز به اصلاح در برخی قوانین دارد. همچنین در اختیار قرار دادن تابلوهای محیطی به مجموعههای مردمی وظیفه ما است که سامانه «سمیم» برای همین امر اختصاص پیدا کرده است.
وی ادامه داد: ماده ۳۳قانون را هم داریم که آموزش و پرورش را مکلف به آموزش برای مخاطبان این مجموعه از جمله معلمان، مربیان و خانوادهها میکند که دعوتهایی زیادی در این امر انجام دادیم اما وزارت آموزش و پرورش همکاری لازم را نداشته است.
عزت زمانی در پایان گفت: یکی از حوزههای فرهنگی که در امر جمعیت و فرزندآوری در سازمان تبلیغات اسلامی داریم همین مجله «امیدآینده» است که ما در سازمان تبلیغات اسلامی بر روی آن کار کردهایم.
انتهای پیام
نظرات