به گزارش ایسنا به نقل از مدیران خودرو، آمارها نشان میدهند که از سال 2009 که چین برای اولین بار عنوان بزرگترین مارکت خودرو را به خود اختصاص داد، آمار تولید و فروش آن، همچنان همین رتبه را حفظ کردهاند. این مسئله به طور ویژه در سالهای گذشته که صنعت خودروی جهان به شدت تحت تأثیر کرونا قرار گرفت اما بازار خودرو چین توانست میزان فروش و تولید 25 میلیونی سالانه خود را حفظ کند، بیشتر به چشم میآید.
علاوه بر این، جریان اصلی شرکتهای خودروسازی در چین موجی از «جهانی شدن» را دنبال کردهاند. طبق دادههای انجمن خودروسازان چین، از سال 2017 تا 2020، دادههای صادرات خودرو چین به ترتیب اعداد 891000، 1041000، 1024000 و 995000 دستگاه بوده که نشاندهنده انعطافپذیری شگفتانگیز صنعت خودروی چین همزمان با بحران کرونا و کمبود تراشه است. در سال 2021، صادرات خودرو چین به 2015000 دستگاه رسید و برای اولین بار رکورد 2 میلیون دستگاه را شکست. از ژانویه تا نوامبر 2022، صادرات خودرو چین به 2,785,000 دستگاه رسید که 55.3 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت. صادرات خودروهای سواری در این بازه، 80.8 درصد بود؛ همچنین حجم صادرات خودرویهای برقی چین به 593000 رسید که دو برابر سال قبل بود.
از نظر بازارهای خاص، از ژانویه تا اکتبر 2022، ده کشور برتر در مجموع صادرات خودرو چین شامل عبارت مکزیک، شیلی، عربستان، بلژیک، استرالیا، فیلیپین، بریتانیا، روسیه، مالزی و تایلند بودهاند؛ بنابراین، میتوان دید که خودروهای چینی نه تنها به طور پیوسته در بازارهای کشورهای در حال توسعه گسترش یافتهاند، بلکه در کشورهای توسعهیافته مانند بلژیک و بریتانیا نیز شروع به عرضه کردهاند. به عبارت دیگر در خیابانهای کشورهای اروپایی، عربی و آفریقایی نیز خودروهای چینی بیشتری دیده میشوند.
بنابراین، رشد خودروهای چینی نه تنها در کمیت، بلکه در تحول و ارتقاء فناوریها و برندهای اصلی، از جمله برندهای لوکس نیز قابل مشاهده است اما در سالهای اخیر، در اروپای شرقی، خاورمیانه و آمریکای جنوبی و کشورهای توسعه یافته، یک برند لوکس چینی پا به عرصه گذاشته که جرأت رقابت با برندهای لوکس برتر بینالمللی را داشته است، برند اکسید که در آینده نام آن بیشتر شنیده خواهد شد.
انتهای رپرتاژ آگهی
نظرات