در ابتدای ورود به نمایشگاه، قلمزنی هنرمند جوان استان مرکزی توجهمان را جلب میکند و اگرچه هنر قلمزنیِ این استان عنوانی مشابه قلمزنی اصفهان دارد، اما در نقش و روش با قلمزنی اصفهان تفاوت دارد و همین مسئله توجه بسیاری از همشهریانِ ما را نیز به خود جلبکرده است. لباسهای سنتی و فضاسازی برخی غرفهها و لهجه و گویشهای متعددی که هریک به گوشه از ایران رنگارنگ ما تعلق دارد، تضاد آگاهانهای را به نمایش گذاشته که شناخت و تعامل بیشتر فرهنگها را موجب میشود. انواع دوخت بر روی پارچه نیز در غرفهها چشمگیر است و به بُعد زنانه بودن صنایعدستی تأکید و حضور آنها در نمایشگاه را پررنگ کرده است. سوزندوزی سمنان، پتهدوزی کرمان، رودوزی سنتی قزوین، خامهدوزی سیستان و بلوچستان، رشتی دوزی گیلان، خوسدوزی هرمزگان ازجمله این صنایعدستی است که در نمایشگاه ارائهشده است.
محوطه کارگاهیِ برخی غرفهها و فعالیت تولیدی غرفه داران، مسئلهای است که بسیاری از بازدیدکنندگان را به پرسش و تعامل بیشتر با تولیدکنندگان وامیدارد و باعث میشود که ارزش صنایعدستی را بهتر درک کنند. گردشگران خارجی نیز از این ویژگی نمایشگاه استقبال کرده و به تماشای فرایند تولید صنایعدستی علاقه نشان میدهند و اغلب اوقات تمایل دارند تا با تولیدکنندگان صنایعدستی عکس یادگاری بگیرند؛ همین مسئله نشاندهندۀ اهمیت بیش از پیشِ ترویج گردشگری با محور صنایعدستی است. منبتکاری استان فارس، سفال استان خراسان رضوی، گوهر تراشی استان قم، چیت بافی استان ایلام، معرقکاری استان تهران، احرامی بافی استان خوزستان، قفلسازی استان چهارمحال و بختیاری، گلیمچه استان مازندران، نازککاری چوب استان کردستان، ورشوسازی، سراجی سنتی، گیوهبافی، گلیمبافی و حکاکی روی چرم نیز از دیگر صنایعدستی ارائهشده در این نمایشگاه هستند.
هاجر محمد شریفی، کارشناس امور نمایشگاههای صنایعدستی استان اصفهان دباره این نمایشگاه به ایسنا میگوید: در این نمایشگاه هر استان دو سهمیه دارد که یک سهمیه برای فروش و یک سهمیه برای ورکشاپ به هنرمندان صنایعدستی از هر استان اختصاصیافته و محوطه کارگاهی و ورکشاپ نیز بر اساس نیاز در اختیار هنرمندان استانها قرار گرفته است.
او ادامه میدهد: هرکدام از ۱۴ شهر و روستای جهانیِ کشورمان از جمله شهر اصفهان همراه با نمایندگانی از سایر استانها غرفهای در این نمایشگاه دارند و هر استان نیز صنایعدستیِ بومی خود را ارائه میدهد. درمجموع هر ۳۱ استانِ کشورمان در نمایشگاه غرفه دارند و صنایعدستیِ دریایی، خراطی چوب، رودوزیهای سنتی، سفال و سرامیک، نمدمالی، گلیمبافی، قلمزنی ازجمله صنایعدستی به نمایش درآمده در این نمایشگاه است.
کارشناس امور نمایشگاههای صنایعدستی استان اصفهان در مورد تمایز این دوره از نمایشگاههای بینالمللی صنایعدستی با دورههای پیشین بیان میکند: وجه تمایز نمایشگاه امسال با دورههای قبل این است که در آن فقط بحث فروش مطرح نیست و بخش تولید زندۀ آثار صنایعدستی نیز مورد تأکید بوده و هدف این است که بازدیدکننده و عموم مراجعان با نحوۀ تولید آثار و صنایعدستی آشنا شوند.
محمدشریفی میافزاید: نمایشگاههای ملی صنایعدستی هرسال در استانها برگزار میشود و هدف نیز این است که شهروندانی که شاید امکان سفر به سایر استانها را نداشته اند، بتوانند با صنایعدستی دستی نقاط دیگر کشور آشنا شده و خرید کنند؛ ازاینرو با هدف تحریک بازار و با توجه به اینکه برخی از مردم علاقهمند به خرید صنایعدستی هستند اما امکان خرید ندارند غرفهای در نمایشگاه مستقر شده است که متقاضیان میتوانند با دریافت وام از این غرفه، صنایعدستی موجود در نمایشگاه فعلی را خریداری کنند.
عبدالصمد شهبازی، مدیر صندوق کارآفرینی امید استان اصفهان نیز در خصوص اعطای وام به بازدیدکنندگان بیست و دومین نمایشگاه ملی صنایعدستی توضیح میدهد: افزایش تقاضا برای خرید صنایعدستی ضرورت دارد و ما به همین دلیل شعبهای در چهلستون با هدف تحریک تقاضا و کمک به صنایعدستی تدارک دیدهایم. در هفته صنایعدستی و در اصفهان که شهر جهانی صنایعدستی است منابعی را از محل منابع داخلی صندوق کارآفرینی تخصیص دادیم که این منابع تا سقف ۲۰ میلیون تومان و با نرخ تحصیلات ۴ درصد و بازپرداخت یک سال ارائه میشود.
او ادامه میدهد: به گفتۀ خودِ متقاضیان، آنها با صرف زمانی حدود ۳۰ دقیقه تا یک ساعت و بدون معطلی میتوانند تنها با یک فقره چک، از وام بهرهمند شوند. خریداران با ارائه یک فقره چک صیادی، کارت اعتباری که مختص غرفههای مستقر در نمایشگاه است را دریافت میکنند و از غرفهدارانِ نمایشگاه خرید میکنند. علت تخصیص کارت اعتباری به غرفههای داخل نمایشگاه این است که منابع بهصورت هدفمند برای عرضه و خرید محصولات مصرف شود و پولپاشی و توزیع پول صورت نگیرد.
شهبازی اضافه میکند: پیشازاین نیز در بازار نوروزی که در چهلستون برگزار شد شعبه سیار ما مستقر شد و در نوبتهای صبح و بعدازظهر و شب تسهیلگریِ لازم برای پرداخت تسهیلات انجام و این طرح بهصورت آزمایشی عملیاتی شد. منابع وام در نوروز از محل منابع مشترک وزارت میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری و صندوق کارآفرینی امید، تأمین و وام به خریداران بهصورت کارت اعتباری ویژه خرید صنایعدستی اعطا شد؛ ضمن اینکه نرخ تسهیلات در نوروز ۱۲ درصد بود و مدت زمان کمی برای اولینبار این طرح اجرا شد که استقبال مردم بااینوجود خوب و قابل قبول بود.
مدیر صندوق کارآفرینی امید استان اصفهان در پایان تصریح میکند: اقدامات برای اجرای دائمی این طرح در میدان نقشجهان که محل فروش صنایعدستی است، در دست انجام است تا با اعطای وام به مشتریان برای خرید از کسبهای که در حوزه صنایعدستی فعال هستند و اداره کل میراث فرهنگی آنها را معرفی میکند، تحریک تقاضا دائمی شود.
به گزارش ایسنا، علاقهمندان میتوانند تا ۲۶ خردادماه، صبحها از ساعت ۹ صبح تا ۱۳ و بعدازظهرها از ساعت ۱۶ تا ۲۱ از بیست و دومین نمایشگاه ملی صنایعدستی در کاخموزه چهلستون بازدید و خرید کنند.
انتهای پیام
نظرات