• سه‌شنبه / ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۹:۵۲
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1402032315236
  • خبرنگار : 71461

گزارشی از مراسم چهلمین روز شهادت حمیدرضا الداغی

گزارشی از مراسم چهلمین روز شهادت حمیدرضا الداغی

امروز سه شنبه (۲۳ خرداد ماه) به مناسبت چهلمین روز شهادت حمیدرضا الداغی مراسمی با عنوان «کاروان غیرت» برای گرامی داشت یاد و خاطره این شهید عزیز در میدان امام حسین (ع) با حضور مادران و خانواده های شهدا برگزار شد.

به گزارش ایسنا، قاضی زاده هاشمی - رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، در این مراسم با بیان اینکه غیرت مردم ایران ریشه در اصل وجودی آنها دارد، گفت: برخی از حکومتهای استکباری درصدد از بین بردن این اخلاق ارزشی در بین مردم بوده اند که همواره با شکست مواجه شده اند؛ چرا که غیرت ریشه در وجود و تاریخ مردم ایران دارد.

وی با بیان اینکه خداوند بعضی از دردانه ها را ذخیره می کند تا روز خاص از آنها رونمایی کند و ماموریت آنها تبلیغ و تحسین دین است گفت: به همین دلیل هم به نحوی برای رونمایی از آنها صحنه آرایی می کند تا مردم او را بشناسند. شهید الداغی در این زمره این افراد بود که قلوب جامعه را متحول کرد.  

رئیس بنیاد شهید گفت: غیرت یک مفهموم تاریخی است. ملت ایران ملتی هستند که حفاظت از حریم زنانش را همواره امری اصولی می داند. برخی حکومتها درصدد تعرض بودند اما قیام هایی داشتیم که مانع این امر شد؛ مثل قیام مسجد گوهرشاد. زمانی که دشمن فکر می کرد به امور دینی آسیب زده است و با ایجاد ناامنی می خواستند این پایبندی به اصول مکتبی را بگیرند، یک دفعه موضوع شهادت الداغی همه جا پخش می شود.  

وی تاکید کرد: ما همه میگوییم شهید الداغی از قشر خاکستری جامعه است اما خداوند او را برای چنین روزی در نظر گرفته بود. این کار خداوند بود که در آن لحظه شرایطی فراهم شود که جهانیان بدانند که ایرانیان غیرت دارند و این برنامه مهندسی شده جبهه معاند از بین برود.  

قاضی زاده افزود: حضور هنرمندان در برنامه امروز و حاضر شدن این هنرمندان ارزشی و موضع گیری آنها در این جریان نشان از آن دارد که همواره هنرمندان پای کار هستند و اینکه یک عده می خواهند هنرمندان را مخالف نشان بدهند صحیح نیست و هنرمندان  ما همواره پای کار بوده اند. مردم می دانند که این شهید متعلق به ملت ایران است و مردم ما حاضر نیستند غیرت و اصول اولیه خود را زیر پا بگذارند.  

امروز بیش از هر زمانی نیازمند پرداختن به واژه غیرت هستیم

همچنین حجت الاسلام والمسلین مصطفی کرمی در سخنانی اظهار کرد: این جلسه از هر نظر جلسه مقدس و مبارکی بوده و از بارزترین مصادیق تعظیم شعائر اسلامی است. امروز ما بیش از هر زمان دیگری در ادوار تاریخ نیازمند پرداختن به واژه غیرت هستیم.

وی گفت: غیرت یک مفهموم بدیهی است و نیاز به توضیح ندارد. غیرت یعنی تعصب و همیت نسبت به آن چیزی که محترم و مقدس و ارزشمند و ارزنده است. انسان باید حساسیتش را روی موضاعاتی که در کمال و رشد آدمی و بهبود روند جمعی انسان دارای اثر است، بالا ببرد.

این استاد اخلاق ادامه داد: غیرت به صورت فطری در همه انسانها وجود دارد و این رفتار به دست قادر پرودگار در وجود انسان نهادینه شده است و تمام انسانها با این مفهوم آشنا هستند.

وی گفت: اینکه برخی می خواهند حساسیت انسان را نسبت به غیرت از بین ببرند خلاف فطرت بشری است؛ چرا که غیرت لازمه جهان هستی است؛ مفهوم غیرتی، ارزشی نیست که فقط اسلام به آن پرداخته باشد بلکه قبل از اسلام و حتی انسان در دوران کودکی نیز نسبت به این مسئله حساس بوده و این رفتار جزو وجود انسان است.

کرمی ادامه داد: اینکه انبیای الهی آمدند و این مفهوم را توضیح دادند به دلیل این بود که برخی با روحیه استکباری و استعماری می خواستند این رویه را در وجود انسانها از بین ببرند تا به مقاصد خودشان برسند. در گذشته برخی غیرت بی‌جا داشتند؛ مثل غیرت و تعصب روی یک تیم و گروه و قبیله و نژاد و مرزهای جغرافیایی و ... که این گونه غیرتها صحیح نیست و نباید مدار غیرت را تغییر داد. انبیای الهی آمدند تا مدار حساسیت و غیرت را به صورت صحیح نشان بدهند.

این استاد اخلاق یاد آور شد: غیرت مربوط به ناموس است که در اسلام یک مفهوم خاصی دارد؛ مثل غیرت درباره مادر و خواهر و همسر و اینگونه افراد. در جامعه اسلامی همه با یکدیگر خواهر و برادر هستند. امام حسین (ع) در کربلا نمونه بارز غیرت بود و منافع جمعی در اسلام همواره بر منافع فردی اهمیت دارد. رفتار شهید الداغی خودش یک کتاب به تمام معنا است. وی برای خواهران دینی خود وارد عمل شد و می شود در این مورد صدها کتاب نوشت. غیرت یعنی این که حتی اگر فردی را نمیشناسی اما در خطر است، برای دفاع از او وارد عمل شوی.

کرمی در ادامه با اشاره به جمله حضرت علی(ع) درباره زن یهودی گفت: امروز تمام اهتمام دژخیمان این است که واژه غیرت را از بین ببرند و اگر این مفهوم از ما گرفته شود اگر تمام موشکها را هم داشته باشیم به درد ما نمی خورد. آن چیزی که تا به امروز جامعه ما را پایدار نگه داشته و با بقیه متفاوت کرده است همین واژه و مفهوم غیرت و ارزش ها است. پیامبران و تمام اهل بیت(ع) آمدند تا این مفهوم و ارزش ها دچار آسیب نشوند و به نوعی می توان گفت تمام شهدای ما شهید غیرت هستند.

در ادامه این مراسم مادر دو شهید که پرچم حرم حضرت عباس(ع) را در دست داشتند، آن را به قاضی زاده هاشمی تقدیم کردند.

این مراسم با عنوان کاروان غیرت از پایتخت شروع شد و در دو استان دیگر نیز برگزار می شود و پرچم متبرک حرم حضرت عباس (ع) بر سر مزار این شهید نصب خواهد شد.

در مراسم آیینی بزرگداشت این شهید غیرت، مداح اهل بیت(ع) امیر عباسی به مدیحه سرایی اهل بیت (ع) پرداخت. همچنین گروه سرود "میثاق" به اجرای برنامه پرداختند و سرودی با مضمون خوشا به حالت شهید امر به معروف و غیرت اجرا کردند. همچنین مرشد علی میرزا هم به اجرای نقالی در خصوص ارزش غیرت و امر به معروف پرداخت.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha