• سه‌شنبه / ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۲:۴۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402032314920
  • خبرنگار : 30147

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست کلات

آتش‌سوزی مراتع کلات موجب نابودی بهترین منابع تغذیه گونه‌های جانوری شد

آتش‌سوزی مراتع کلات موجب نابودی بهترین منابع تغذیه گونه‌های جانوری شد

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست کلات با بیان اینکه آتش‌سوزی مراتع کلات موجب نابودی بهترین منابع تغذیه گونه‌های جانوری شد، گفت: به دلیل شعله‌ور شدن مجدد آتش در مراتع کلات نابودی مراتع از ۶۰ هکتار به ۸۰ هکتار افزایش یافت.

 مسعود معصوم شاهی، در گفت و گو با ایسنا خاطرنشان کرد: آتش اولیه که از ساعت ۱۲ ظهر دیروز آغاز شد پس از ۶ ساعت تلاش نفس‌گیر در منطقه حفاظت شده ارس سیستان در ارتفاعات هزار مسجد این شهرستان پس از نابودی میزان قابل توجهی از بافت گیاهی مهار شد.

وی عنوان کرد: هرچند پس از ۵ تا ۶ ساعت تلاش بی‌وقفه در ساعت ۱۸.۳۰ دقیقه آتش مهار و تمامی افراد محل را ترک کردند و فقط مأموران یگان‌های محیط‌زیست درگز، چناران، سرخس و مشهد و فرمانده یگان حفاظت استان در منطقه بودند اما مجدد ساعت ۲۰ آتش شعله‌ور شد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست کلات اظهار کرد: در مجموع ۹۰ نفر از مجموعه فرمانداری، بخشداری، دهیاری‌ها، بسیج و سپاه، مرزبانی، نیروی انتظامی، هلال احمر، منابع طبیعی و مأموران یگان حفاظت شهرستان‌های درگز، چناران، سرخس و مشهد و گروه‌ها و همیاران محیط‌زیست و گروه‌های مردمی از روستاهای همجوار شامل سینه کهنه، قاباخ، ارچنگان، ایده لیک و چرم برای مهار آتش به کمک آمدند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در مجموع حدود ۸۰ هکتار به دلیل وقوع حریق سوخته و از بین رفته است، عنوان کرد: برای مهار آتش از تجهیزاتی مانند آتش کوب، بیل،  فلکسی بک و دستگاه دمنده اطفای حریق و...مورد استفاده قرار گرفت.

معصوم شاهی علت وقوع آتش را خطای انسانی دانست و اظهار کرد: با توجه به پوشش گیاهی خوبی که منطقه داشته و از سویی خشکسالی سال جاری موجب وسعت حریق شده است.

وی با بیان اینکه تا صبح امروز مأموران یگان‌های حفاظت این شهرستان‌ها در منطقه بودند، عنوان کرد: مهار نهایی آتش تا ساعت ۲۳ شب گذشته ادامه داشت و در مجموع ۸۰ هکتار از مراتع این منطقه درگیر آتش‌سوزی شد که بیش از ۶۰ هکتار آن کاملاً سوخته است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست کلات ادامه داد: گردشگر پذیر بودن منطقه موجب شده همیشه شاهد حضور گردشگرانی به خصوص عشایر و دامداران در مراتع و به تبع روشن کردن آتش و وقوع حریق باشیم.

وی با بیان اینکه از ۱۱۲ هزار هکتار منطقه حفاظت شده ارس سیستان ۱۰۰ درصد آن با توجه به پوشش گیاهی مستعد حریق و آتش است، افزود: اگرچه گونه‌های گیاهی منطقه بیشتر مورد استفاده حیات‌وحش از جمله قوچ و میش و کل و بز قرار می‌گرفته اما خشکسالی‌های اخیر موجب بروز مشکلاتی شده است.

معصوم شاهی با اشاره به اینکه اگر پوشش گیاهی منطقه از بین برود موجب وقوع سیلاب و فرسایش آبی و خاکی می‌شود، عنوان کرد: به دلیل از بین رفتن ۸۰ هکتار یکی از بهترین منابع تغذیه گونه‌های جانوری مختلف نابود شده است.

وی گفت: هرچند در منطقه حفاظت شده ارس سیستان با خشکسالی و کمبود آب مواجه‌ایم، اما برای استفاده حیات وحش آبشخورها در مسیر چشمه‌ها و دیگر مناطق و لایروبی و ضدعفونی کردن آن‌ها انجام شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست کلات با تقدیر از تمامی مردمی که به صورت خودجوش برای کمک اطفاء حریق به منطقه آمدند، از شهروندان، گردشگران، دامداران و عشایر خواست ضمن پرهیز از روشن کردن آتش اما در صورت ضرورت قبل از ترک طبیعت حتماً آتش را خاموش کنند، همچنین از رهاسازی شیشه و بطری که آب دارد چون موجب بروز آتش‌سوزی می‌شود امتناع کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha