• دوشنبه / ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۴:۰۵
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1402032214172

مدیرکل انتقال خون استان فارس:

مطلوبیت ذخیره خونی فارس/زیرساخت‌های انتقال خون متناسب با نیاز استان نیست

مطلوبیت ذخیره خونی فارس/زیرساخت‌های انتقال خون متناسب با نیاز استان نیست

ایسنا/فارس مدیرکل انتقال خون فارس گفت: در حال حاضر ذخیره فرآورده‌های خونی در فارس مطلوب بوده و وضعیت در این زمینه آبی است اما در عین حال در گروه خونی O منفی نیازمند مراجعه مردم هستیم.

مجید اکبرزاده دوشنبه ٢٢ خرداد در یک کنفرانس خبری که به مناسبت ٢٤ خردادماه، روز جهانی اهدا کنندگان خون برگزار شد، بیان کرد: این روز به پاسداشت اندیشه والای شهروندان در امر اهدای خون و کمک به همنوعان نامگذاری شده است.

او با بیان اینکه ایران جزو ۱۰ کشور برتر صنعت خون بوده و در خاورمیانه اول است، گفت: ۱۰۰ درصد نیاز خونی ایران، به صورت داوطلبانه تامین و اهدای خون به صورت داوطلبانه، موجب تضمین کیفیت خون و فراورده‌های خونی می‌شود.

اکبرزاده با بیان اینکه در ٩٦ درصد کشورهای تحت پوشش سازمان بهداشت جهانی داوطلبان نیاز خوبی را تامین می‌کنند، گفت: پایگاه انتقال خون فارس از سال ٥٦ به عنوان پایگاه دوم انتقال خون در کشور فعالیت خود را ساختمان مرحوم دکتر حق شناس در جوار بیمارستان نمازی آغاز کرد.

مدیرکل انتقال خون فارس با بیان اینکه در زمان جنگ نیز ٥٠ درصد اهدا کنندگان خون بانوان بودند اما اکنون این میزان به ٥.٧ درصد کاهش داشته است، خاطرنشان کرد: باید این فرهنگ را در جامعه بانوان تسری بخشیم که با استفاده صحیح و به موقع از آهن و فولیک اسید، نسبت به اهدای خون بدون هیچ دغدغه‌ای اقدام کنند.

اکبرزاده ادامه داد: با توجه به جایگاه شیراز در زمینه پزشکی و درمانی شیراز و اینکه بالغ بر ۲۸ درصد کل مراجعان به مراکز درمانی فارس از سایر استان‌های کشور و بخشی نیز ساکنان کشورهای همسایه هستند، این به عنوان بزرگترین پایگاه کشوری از لحاظ فرآورده گیری خون محسوب می‌شود.

مدیرکل انتقال خون فارس با بیان اینکه خون و فرآورده‌های خونی جزو لاینفک زنجیره اصلی درمان است، گفت: خون و فرآورده‌های خونی برای بیماران تالاسمی، سرطانی، بیماران خاص از جمله هموفیلی، مادران باردار با بارداری پرخطر و مصدومان تصادفات استفاده می‌شود.

اکبرزاده با یادآوری اینکه متناسب با افزایش تخت‌های درمانی نتوانسته‌ایم زیرساخت‌ها، تجهیزات و نیروی انسانی انتقال خون را در فارس ارتقا دهیم، گفت: علی‌رغم تلاش شبانه روزی همکاران همچنان شاهد پرداخت نشدن کارانه مانند سیستم بهداشت ودرمان، به روز نشدن استحکامات ساختمانی و تجیهزاتی هستیم.

او ادمه داد: زمانی به اهمیت انتقال خون پی برده می‌شود که نیاز به خون و فرآوده‌های خونی احساس شود. در حادثه تروریستی حرم شاهچراغ(ع) تمام نیاز بیمارستان‌ها به خون و فرآورده‌های خونی در همان شب حادثه تامین شد.

مدیرکل انتقال خون فارس همچنین خواستار توجه ویژه مسئولان به انتقال خون از ابعاد نیروی انسانی و اعتبارات شد و گفت: با توجه به محدودیت‌های کشور و عقب ماندگی در به روز رسانی تجهیزات، نیاز به حمایت خیرین داریم.

اکبرزاده با بیان اینکه فارس با تولید ٨ درصد نیاز خونی و فرآورده‌های خونی دومین استان کشور در این زمینه محسوب می‌شود، عنوان کرد: خون و فرآورده‌های خونی همانند دارو و سایر اقلام پزشکی نیست که تولید و نگهداری کنیم.مثلا پلاکت تا سه روز و خون ٣٠ تا ٤٥ روز قابل استفاده است و لذا نیاز به مراجعه مستمر مردمی داریم.البته در هوای گرم مراجعات کمتر می‌شود که نیاز به اطلاع رسانی دقیق برای تولید روزانه خون و فرآورده‌های خونی داریم.

او اضافه کرد: دو پایگاه نمازی و قوامی روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ٨ صبح تا ٢٠:٣٠ و روز پنج شنبه ٨ تا ١٩:٤٥ پذیرای اهدا کنندگان هستند.در روزهای تعطیل نیز پایگاه قوامی از ساعت ۸ صبح تا ۱۹:۴۵ بعدازظهر پذیرای اهدا کنندگان است.

مدیرکل انتقال خون فارس خاطرنشان کرد: در غرب و شمالغرب شیراز نیز پایگاه سیدالشهدا ٩٠ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما به دلیل عدم تامین اعتبار بهره برداری نشده بود که با کمک خیرین و استاندار و مقامات محلی امید است این پایگاه راه‌اندازی شود.

اکبرزاده اعلام کرد که از ساعت ١٥ تا ٢٠ بعدازظهر کانکس اهدای خون برای دسترسی بهتر این مناطق پذیرای اهدا کنندگان است.

او قدمت بعضی از ساختمان‌های انتقال خون در فارس را بیش از ۲۵ سال ذکر و اضافه کرد: مراکز آباده و فسا نیاز به بازسازی دارد؛ البته در فیروزآباد ساخت پایگاه شروع شده و در شهرهای آباده و کازرون هم پیگیر زمین هستیم؛ خوشبختانه در فسا زمین تامین شده و کار در مرحله قرارداد است.

اکبرزاده خاطرنشان کرد که در شیراز نیاز است علاوه بر بهسازی و مقاوم سازی ساختمان‌های موجود، پایگاه سید الشهدا نیز تکمیل و تجهیز و افتتاح شود.

مدیرکل انتقال خون فارس با بیان اینکه امسال، از ٥٢ هزار و ٢٨٠ نفر مراجعه کننده در فارس، ٣٨ هزار نفر موفق به اهدای خون شده‌اند که ١٦٨٣ از آنان بانو بوده و ۴١٧٧ نفر نیز برای بار اول خون اهدا کرده‌اند.

اکبرزاده با بیان اینکه نسبت به سال گذشته ٥.٥ درصد میزان اهدای بار اولی‌ها کاهش داشته است، گفت: در حال حاضر ذخیره فرآورده‌های خونی در فارس مطلوب وآبی است اما در عین حال در گروه خونی O منفی نیازمند مراجعه مردم هستیم.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha