حسین امینی مشهدی امشب، ۹ خرداد ماه، در مراسم «سرود مهربانی» که همزمان با ولادت امام رضا(ع) با حضور استاد دولتمند خالف، هنرمند پرآوازه تاجیک، آریا عظیمینژاد، آهنگساز و موسیقیدان برجسته کشور و برخی از هنرمندان در مجتمع دکتر شریعتی جهاد دانشگاهی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: یکی از برکات وجود نازنین امام هشتم(ع) در خراسان و مشهد این است که ما به بهانهها و مناسبتهای مختلف، میتوانیم مفاخر کشورمان و دیگر کشورها را از نزدیک ببینیم و از هنر آنها بهره ببریم.
وی ادامه داد: همچنان که میدانیم یکی از القاب امام رضا(ع) «رئوف» است. «السلام علیک یا امام رئوف» عنوانی آشنا برای همه ما است و یکی از القاب پرتکرار ایشان است که در بین زائران و مجاوران بسیار رواج دارد. البته این امام به واسطه حضور در مناظرات علمی و سطح بالای دانش و تحلیل که در زمان امامت از خود بروز دادند به عالم آل محمد نیز معروف هستند.
امینی بیان کرد: در اینکه چرا صفت «رئوف» در ایشان برجسته است، موارد مختلفی گفته شده است. یکی از دلایل گفته شده این است که در واقع صفت رئوف، حاصل مراجعات مردم به آن حضرت بوده که حوائج آنها را در بسیاری از موارد برآورده میکردند، چه زمانی که در مدینه بودند و چه زمانی که به مشهد مشرف شدند.
سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: از ابن عباس روایت شده است که فرمودند «هرگز ندیدم که حضرت رضا(ع) کسی را با سخن خود بیازارد و یا هرگز ندیدم امام رضا(ع) کسی را که قدرت برآوردن حاجات او را دارد، رد کند». همچنین از مرحوم شیخ بهایی که طراح و مهندس گنبد و بارگاه امام رضا(ع) بوده، خاطرهای نقل شده است. ایشان تصمیم میگیرد که طلسمی در چارچوب حرم به کار گیرد تا صاحبان گناهان کبیره نتوانند وارد حرم شوند و به بنای حرم میگوید تا آمدن من کار ساخت بنا را آغاز نکند تا ایشان بتواند طلسم مورد نظر را در چارچوب قرار دهد.
امینی ادامه داد: گفته شده امام رضا(ع) در شب قبل به خواب بنا میآید و میفرمایند «کتیبه شیخ بهایی، به در خانه ما زده نشود، خانه ما هیچگاه به روی کسی بسته نمیشود و هر کس بخواهد میتواند، بیاید». میگویند شیخ بهایی پس از فهمیدن این موضوع پیشانی خود را بر در حرم میگذارد و میگوید «السلام علیک یا امام رئوف».
وی ابراز کرد: روایت دیگری از حضرت رضا(ع) نقل شده که بسیار شهرت دارد و آن اینکه ایشان فرمودند هر کس مرا زیارت کند، در ۳ جا نزد او خواهم آمد تا او را از ترسهای آن سه جا رها سازم، نخست هنگام توزیع نامه اعمال، هنگام عبور از پل صراط و هنگام حساب. پس میبینیم که رأفت ایشان هم در زمان حیات و هم پس از شهادت ایشان ساری و جاری است.
امینی تصریح کرد: امروزه پس از گذشت قرنها از حیات ظاهری آن امام معصوم، میلیونها زائر داخلی و خارجی همچنان در محضر این امام رئوف حوائج خود را مطرح میکنند. حقیقتاً اگر این بارگاه، حاجات مراجعان را برآورده نمیکند، این همه مراجعه، دلدادگی و دلبستگی برای چیست؟ پس میتوانیم بگوییم که عنوان امام رئوف، حاصل مشاهدات مردم در مواجهه با آن امام و تجربیات معنوی دلدادگان حریم رضوی پس از حیات ایشان است.
سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: امروز مهربانی و مهرورزی به یکدیگر، یکی از نیازهای کلیدی و بسیار ضروری جامعه ماست. این امر میتواند شامل مهرورزی در خانواده، مهرورزی در جامعه، مهرورزی در سازمان، به ویژه با ارباب رجوع و گرهگشایی از کار مردم باشد.
گرهگشایی از کار مردم، حرکت در مسیر فرهنگ رضوی است
وی افزود: در واقع باید بدانیم که گرهگشایی از کار مردم، حرکت در مسیر فرهنگ رضوی است و این نکته، مهمترین پیامی است که ما این روزها میتوانیم از دهه کرامت و از سبک زندگی امام هشتم(ع) دریافت کرده و آن را پیشه خود سازیم.
امینی بیان کرد: خوشبختانه ادبیات رضوی سرشار از تولیدات و محتواهای ارزشمند از رأفت امام است که اوج آن را در یکی از آثار استاد دولتمند خالف میبینیم.
انتهای پیام
نظرات