• سه‌شنبه / ۹ خرداد ۱۴۰۲ / ۰۸:۵۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402030905847
  • خبرنگار : 71516

توافق سیسی و اردوغان بر سر افزایش سطح روابط دیپلماتیک و تبادل سفرا

توافق سیسی و اردوغان بر سر افزایش سطح روابط دیپلماتیک و تبادل سفرا

رؤسای جمهوری مصر و ترکیه با افزایش سطح روابط دیپلماتیک و تبادل سفرا موافقت کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فلسطینی سما، عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر در گفت‌وگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه پیروزی مجدد وی در انتخابات ریاست جمهوری را تبریک گفت.

دو طرف بر تقویت روابط تاریخی و همکاری و آغاز فوری افزایش سطح روابط دیپلماتیک میان دو کشور و تبادل سفرا تأکید کردند.

اردوغان نیز از رئیس جمهوری مصر به خاطر تبریک وی تشکر کرد.

به گزارش الجزیره، دفتر ریاست جمهوری مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد، سیسی و اردوغان بر عمق روابط تاریخی دو کشور و دو ملت مصر و ترکیه تاکید کرده و درباره حمایت از پیوندهای روابط و همکاری میان دو طرف توافق کردند.

مرکز ارتباطات دفتر ریاست جمهوری ترکیه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که سیسی در گفتگو با اردوغان ابراز امیدواری کرد که نتایج انتخابات ریاست جمهوری ترکیه برای مردم این کشور خیر به همراه داشته باشد.

طبق این بیانیه، دو طرف هم‌چنین گام‌های مربوط به تقویت روابط ترکیه-مصر در تمامی سطوح و در راس آنها سطح اقتصادی را بررسی کردند.

طبق اعلام هیات کل انتخابات، اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری اخیر این کشور که روز یکشنبه برگزار شد، ۵۲.۱۶ درصد آراء را به دست آورد و در مقابل رقیب او کمال قلیچداراوغلو ۴۷.۸۴ درصد آراء را به دست آورد.

مصر و ترکیه در سفر سامح شکری، وزیر خارجه مصر به آنکارا در ماه آوریل درباره یک برنامه زمانی مشخص و دقیق جهت ارتقای سطح روابط دیپلماتیک و نیز فراهم کردن مقدمات اجلاس سران دو کشور توافق کردند.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز ۱۸ مارس گذشته در سفر به قاهره از آغاز انجام مقدمات مربوط به دیدار روسای جمهور دو کشور جهت پایان دادن به توقف روابط میان دو طرف خبر داد.

چاووش‌اوغلو در کنفرانس مطبوعاتی با شکری در قاهره اظهار کرد: ما به دنبال ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان دو کشور در بالاترین سطوح هستیم.

وزیر خارجه ترکیه در ادامه نیز تاکید کرد که پس از انتخابات در این کشور از جمله انتخابات ریاست جمهوری، رئیس جمهور این کشور با سیسی دیدار خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha