• سه‌شنبه / ۹ خرداد ۱۴۰۲ / ۰۸:۰۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402030905794
  • خبرنگار : 71145

موافقت طرفین درگیری در سودان با تمدید آتش‌بس به مدت ۵ روز

موافقت طرفین درگیری در سودان با تمدید آتش‌بس به مدت ۵ روز

ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع شامگاه دوشنبه با تمدید آتش‌بس به مدت پنج روز موافقت کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دفتر امور آفریقایی ایالات متحده آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که "تمدید، فرصت بیشتری برای کمک‌های بشردوستانه، احیای خدمات اولیه و بحث در مورد امکان تمدید طولانی‌تر آتش‌بس فراهم می‌کند."

در این بیانیه آمده است: «آمریکا و عربستان از موافقت ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع برای تمدید توافق آتش‌بس امضا شده در ۲۰ مه ۲۰۲۳ برای مدت پنج روز استقبال کردند.»

خبرگزاری عربستان سعودی گزارش داد که دو طرف آتش‌بس بر سر آتش‌بس طولانی‌مدت گفت‌وگو و بر لزوم تخلیه بیمارستان‌ها از نیروهای مسلح تاکید کردند.

خالد عمر یوسف سخنگوی روند سیاسی سودان از توافق نیروهای مسلح و واکنش سریع برای تمدید آتش بس برای پنج روز دیگر استقبال کرد.

این سخنگو خواستار پایبندی دقیق به مفاد توافق و تمرکز تلاش‌ها روی رسیدگی به وضعیت انسانی رو به وخامت پس از فراتر رفتن رنج مردم شد.

در این راستا، فیلیپو گراندی، کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان دوشنبه گفت که برآوردهای حاکی از احتمال فرار حدود یک میلیون نفر از سودان تا اکتبر آینده ممکن است محافظه کارانه باشد، اما هشدار داد که درگیری در این کشور نشان دهنده افزایش قاچاق انسان و گسترش سلاح در یک منطقه "شکننده" است.

گراندی در مصاحبه‌ای در قاهره، پایتخت مصر، پس از بازدید از مرز مشترک با سودان، افزود: کمیساریای امور پناهندگان پیش از این انتظار داشت که حدود ۸۰۰ هزار سودانی و ۲۰۰ هزار نفر از سایر ملیت‌ها در مدت ۶ ماه سودان را ترک کنند. انتظارات در چند ماه آینده به این اعداد بالا می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه توقع رسیدن به چنین اعداد بالایی در چند ماه آینده، "ممکن است محافظه کارانه باشد... ابتدا فکر نمی کردم این اتفاق بیفتد، اما اکنون کم کم دارم احساس نگرانی می‌کنم."

گراندی افزود که فروپاشی نظم و قانون در سودان "و عجله بسیاری برای خروج" زمینه مساعدی را برای قاچاق انسان فراهم می کند، در حالی که تجارت سلاح در آن سوی مرز می‌تواند خشونت بیشتری را تهدید کند.

از ۱۵ آوریل گذشته، درگیری‌های خشونت‌آمیز و گسترده بین نیروهای ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع در مناطق پراکنده سودان که بیشتر آن‌ها در خارطوم، پایتخت این کشور متمرکز شده‌اند، ادامه داشته و صدها غیرنظامی کشته و زخمی برجای گذاشته است. در حالیکه هیچ آمار رسمی از قربانیان پرسنل نظامی هر دو طرف درگیری نظامی وجود ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha