• جمعه / ۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۹:۲۲
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403070604597
  • خبرنگار : 71661

شهباز شریف جنایات رژیم صهیونیستی و گسترش اسلام‌هراسی را محکوم کرد

شهباز شریف جنایات رژیم صهیونیستی و گسترش اسلام‌هراسی را محکوم کرد

نخست‌وزیر پاکستان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان ساکن غزه را محکوم کرد و خواستار مبارزه با اسلام‌هراسی شد.

به گزارش ایسنا، «شهباز شریف» نخست‌وزیر پاکستان امروز (جمعه) در هفتاد و نهمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و خواستار همکاری جامعه بین‌المللی برای پایان آن شد.

او که سخنرانی خود را با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز کرد، بمباران مداوم غزه توسط رژیم صهیونیستی و این «جنگ نسل‌کشی» را محکوم کرد و خواستار پایان دادن به خشونت علیه مردم فلسطین، به‌ویژه زنان و کودکان شد.

شهباز شریف جنایات رژیم صهیونیستی را یک کشتار نظام‌مند علیه انسان‌های بی‌گناه و حمله به جوهره زندگی و کرامت انسانی دانست. او با تاکید بر لزوم مداخله جامعه بین‌المللی برای پایان دادن به این خونریزی، خواستار تشکیل کشور مستقل فلسطین بر اساس مرزهای پیش از ۱۹۶۷ شد، کشوری که پایتخت آن قدس شرقی است.

نخست‌وزیر پاکستان در ادامه خواستار پذیرش فلسطین به‌عنوان یکی از اعضای کامل سازمان ملل متحد شد و بر ضرورت اقدام فوری برای حفاظت از جان فلسطینی‌ها تأکید کرد.

شهباز شریف همچنین از افزایش اسلام‌هراسی ابراز نگرانی کرد و اهانت‌های اخیر به قرآن، حملات به مساجد و ترویج کلیشه‌های غلط در مورد مسلمانان را محکوم کرد. او همچنین با طرح این موضوع که دولت هند سعی دارد جمعیت ۲۰۰ میلیون نفری مسلمان این کشور را تحت‌فشار قرار داده و میراث اسلامی این کشور را حذف کند، گفت: «اسلام‌هراسی یک نگرانی جهانی است و ما باید با این آفت به صورت مشترک مبارزه کنیم.»

مناقشه کشمیر

شهباز شریف رنج مردم فلسطین را با آنچه او آن را مبارزه چند دهه‌ای مردم کشمیر برای حق تعیین سرنوشت خود نامید، مقایسه کرد و هند را به سرکوب مداوم در منطقه مورد مناقشه جامو و کشمیر و همچنین نادیده گرفتن قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل برای برگزاری همه‌پرسی در این مناطق متهم کرد. او گفت: «مردم جامو و کشمیر نیز مانند مردم فلسطین یک قرن برای آزادی و حق تعیین سرنوشت خود مبارزه کرده‌اند.»

او با بیان اینکه هند سعی دارد با تغییر غیرقانونی ترکیب جمعیتی منطقه، از نزدیک به یک میلیون سرباز برای تبدیل اکثریت مسلمان به اقلیت استفاده کند، گفت: «چنین تلاش‌هایی برای تحت فشار قرار دادن مردم شکست خواهد خورد.»

نظام مالی جهانی و تروریسم

شهباز شریف با انتقاد از نظام مالی بین‌المللی، گفت این نظام در رسیدگی به نیازهای اقشار آسیب‌پذیر ناکام مانده و دستیابی به اهداف توسعه پایدار برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه همچنان یک سراب دور از دسترس است.

نخست‌وزیر پاکستان همچنین از بهای سنگینی سخن گفت که به گفته او کشورش در راه مبارزه با ترروریسم پرداخته است، از جمله خسارت ۱۵۰ میلیارد دلاری و از دست دادن ۸۰ هزار شهروند و نیروی امنیتی. او بازگشت تروریسم توسط گروه‌هایی مانند «تحریک طالبان پاکستان» و ارتش آزادی‌بخش بلوچستان را محکوم کرد و متعهد شد که این تهدید را از میان بردارد.

چین و افغانستان

او در ادامه پیشرفت کریدور اقتصادی چین-پاکستان، به‌ویژه فاز دوم آن را ستود و گفت این پروژه بر زیرساخت‌ها، انرژی‌های تجدیدپذیر و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مرتبط با فناوری متمرکز است.

وی در ادامه تعهد پاکستان به صلح و ثبات در افغانستان را تکرار کرد و خواستار کمک‌های بین‌المللی برای رسیدگی به بحران انسانی موجود در این کشور شد. او از طالبان خواست به حقوق بشر، به‌ویژه حقوق زنان و دختران احترام گذاشته و گامی موثر برای سرکوب گروه‌های تروریستی اتخاذ کند.

نخست‌وزیر پاکستان در ادامه با یادآوری تغییرات اقلیمی، به سیلاب‌های فجیعی اشاره کرد که در سال ۲۰۲۲ پاکستان را درنوردید و ۳۰ میلیارد دلار خسارت به بار آورد. او با طرح این ادعا که پاکستان تنها یک درصد از آلودگی کربنی جهان را تولید می‌کند، گفت تحمل این حجم از بلایای اقلیمی برای پاکستان ناعادلانه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha