• جمعه / ۵ خرداد ۱۴۰۲ / ۰۲:۱۶
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1402030503058
  • خبرنگار : 71368

معاون شهردار تهران عنوان کرد

جزئیات ساخت آزادراه شهید شوشتری/ماجرای خاک ریختن بر روی پروژه‌های عمرانی پایتخت

جزئیات ساخت آزادراه شهید شوشتری/ماجرای خاک ریختن بر روی پروژه‌های عمرانی پایتخت

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در مورد دو پروژه بزرگراهی و روندساخت آزاد راه در پایتخت توضیحاتی ارائه کرد.

عباس شعبانی در گفت‌وگو با ایسنا،  در مورد پروژه‌های بزرگراهی در دوره فعلی مدیریت شهری و تبدیل شدن بزرگراه شهید شوشتری به آزادراه گفت: بزرگراه بسیج به عنوان کمربندی شرقی تهران عمل می‌کند و تعداد خودروهای عبوری در این بزرگراه بیشتر از ترددهای محلی است، به گونه‌ای که به عنوان یک جاده مواصلاتی اصلی فرض می‌شود؛ در صورتی که بزرگراه بسیج بزرگراهی درون شهری است.

شعبانی ادامه داد: از اواخر دهه ۸۰ ساخت بزرگراه شهید شوشتری به عنوان محور کمکی بزرگراه بسیج مطرح شد و قرار است به عنوان رینگ بیرونی تهران عمل کند؛ به این معنا که دیگر کامیون و وسایل نقلیه سنگین عبوری حق عبور از بزرگراه بسیج را ندارند. بر این اساس آزادراه چرمشهر که در جنوب تهران و به عنوان رینگ جنوبی توسط وزارت راه اجرا شده و قسمتی از کمربندی جنوبی تهران است، توسط یک شاخه اتصالی به ابتدای آزادراه شهید شوشتری اتصال می‌یابد. به این ترتیب این حجم از سفر را می‌بایست از طریق این آزادراه به محورهای دیگر هدایت کنیم. ماشین‌های سنگین، عبوری و سبک که از آزادراه تهران- کرج، تهران-ساوه، جاده قدیم ساوه، آزادراه تهران-قم، جاده قدیم قم و آزادگان عبور می‌کنند باید از این محور تردد کنند.

تأسیس شرکت ساخت و بهره برداری از آزادراه شهید شوشتری با همکاری وزارت راه

وی افزود: بر همین اساس ویژگی یک معبر بزرگراهی دیگر پاسخگوی این اهداف نیست و پروژه شهید شوشتری می‌بایست با استاندارد بالاتری اجرا شود تا از خروجی بیشتر، سرعت بهتر و نگهداشت بهتر برخوردار باشد. به همین خاطر بزرگراه را به آزادراه تبدیل کردیم و تمام طراحی‌ها نیز بر اساس استانداردهای آزادراهی در حال انجام است مثل شعاع قوس، سرعت، شیب، عرض و...

شعبانی یادآور شد: در تلاش هستیم تا با همراهی وزارت راه و شهرسازی یک شرکت ساخت و بهره برداری از آزادراه شهید شوشتری را تأسیس کنیم تا این شرکت هم آزادراه را احداث کند و هم نگهداشت آن را انجام دهد تا این معبر مهم صاحب یک متولی شود. البته صددرصد سهامش برای شهرداری تهران است و این شرکت متعلق به شهرداری تهران خواهد بود. شهرداری تاکنون در هیچ دوره‌ای آزادراه نداشته است و شهرداری تهران اولین شهرداری است که می‌خواهد آزادراه داشته باشد.

۸۰۰ متر تونل زیر پارک سرخه حصار باقی مانده

معاون شهردار تهران در مورد وضعیت پارک سرخه حصار که در مسیر ساخت آزادراه شهید شوشتری است نیز با بیان اینکه قرار شده است از زیر جنگل سرخه حصار عبور کنیم، بیان کرد: در سال های گذشته ۲۰۰ متر تونل زیر پارک سرخه حصار اجرا شده و به ۸۰۰ متر دیگر تونل نیاز داریم که در این مدت حتی یک درخت هم قطع و خشک نشد و این موضوع خط قرمز ماست. دقت داشته باشید که تونل آزادراه شهید شوشتری عمق زیادی دارد و به هیچ وجه روی سطح در منطقه پارک جنگلی سرخه حصار عبور خودرویی نخواهیم داشت و برای احداث تونل به قدری پایین می‌رویم که هیچ ریشه درختی نباشد.

شعبانی در مورد اعتبار مورد نیاز برای ساخت آزادراه شهید شوشتری اظهار کرد: تقریبا ۶ هزار میلیارد تومان هزینه این پروژه است و اگر هیچ مشکل یا معارض ملکی نداشته باشد و توافقات زیست محیطی صورت گرفته و زمین در اختیار قرار بگیرد، ساخت آزادراه بیشتر از سه سال زمان نخواهد برد. البته در این مدت با رئیس سازمان حفظ محیط زیست و همکارانش جلسات متعددی داشتیم و خواسته‌هایشان را برآورده و الزامات زیست محیطی را رعایت خواهیم کرد.

وی افزود: آزادراه شهید شوشتری ۱۶.۵ کیلومتر است که از تقاطع بزرگراه شهید نجفی رستگار با بزرگراه امام رضا(ع) آغاز شده و تا تقاطع بزرگراه‌های شهید سلیمانی و شهید یاسینی ادامه دارد. قسمت جنوبی پروژه هم از تقاطع شهید نجفی رستگار- امام رضا(ع) به طول ۹ کیلومتر در دستور کار بوده و کار اجرایی آن در حال انجام است. برای اجرای بخش باقیمانده مسیر نیز چنانچه با سازمان محیط زیست توافق کنیم، مراحل اجرایی آن آغاز می‌شود.

ساخت ادامه بزرگراه یادگار امام به کجا رسید؟

شعبانی درمورد سرانجام ساخت ادامه بزرگراه یادگار امام(ره) گفت: این پروژه معارض املاک مربوط به ارتش و وزارت دفاع در میدان جی داشته و چند سوله که متعلق به وزارت آموزش و پرورش است نیز در فهرست معارضین قرار دارد. توافقات با وزارت دفاع و ارتش انجام شده و همچنین باید فضایی در اختیار آموزش و پرورش قرار دهیم تا وسایلی که در سوله‌ها دپو کردند را منتقل کنند و از این رو معطل به نتیجه رسیدن این موارد هستیم.

وی یادآور شد: در این دوره تمام تلاشمان این است که این کار انجام شود. شاخه غربی ادامه بزرگراه یادگار امام(ره) به بزرگراه شهید بروجردی اتصال پیدا می‌کند و از آنجا در تقاطع با بزرگراه آزادگان به آزادراه تهران-ساوه می‌پیوندد. همان عملکردی که بزرگراه امام علی(ع) در شرق تهران دارد، یادگار امام(ره) هم در غرب تهران خواهد داشت و جنوبی‌ترین نقطه را به شمالی ترین نقطه غرب تهران وصل می‌کند؛ همان طور که بزرگراه امام علی(ع)، شمالی‌ترین نقطه شرق تهران را به جنوبی‌ترین نقطه تهران متصل می‌کند.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه طول بزرگراه یادگار امام(ره) از میدان جی تا بزرگراه شهید بروجردی ۴.۵ کیلومتر است و بزرگراه شهید بروجردی هم چهار و هفت دهم کیلومتر است که جمعا ۹.۲ کیلومتر می‌شود، تصریح کرد: اگر این ۹ کیلومتر بزرگراه ساخته شود رینگ مرکز متمایل به غرب از شمال تا جنوب تکمیل می‌شود. برنامه ما این است که طی دو سال و نیم این کار را انجام دهیم و همه تلاشمان این است که این مهم در این دوره مدیریت شهری به اتمام برسد.

ماجرای خاک ریختن بر روی پروژه های عمرانی

شعبانی در مورد بزرگراه شهید بروجردی با بیان اینکه طول این پروژه چهار و هفت دهم کیلومتر است و عملیات اجرایی آن تقریبا از سال ۸۸ توسط منطقه ۱۸ شروع شد و در سال ۹۲  به معاونت فنی و عمرانی واگذار شد، اظهار کرد: تا پیش از حضور ما این پروژه حدود ۵۵ درصد پیشرفت داشته، اما درصد پیشرفت فیزیکی آن به حدود ۹۳ رسیده است. ساخت قطعه یک این بزرگراه که سه و هفت دهم کیلومتر است رو به اتمام است. عملیات ساخت قطعه دو نیز در حال انجام است و به محض رفع معارضین ملکی پروژه حدود یک سال در قطعه ۲ فعالیت اجرایی داریم و می‌توانیم آن را تحویل دهیم.

وی ادامه داد: قطعه یک بزرگراه شهید بروجردی از تقاطع آزادراه تهران ساوه- بزرگراه آزادگان شروع می‌شود و تا تقاطع بلوار الغدیر (میدان جانبازان) ادامه دارد.

معاون شهردار تهران در پاسخ به این سوال که شهردار تهران در نشست خبریشان گفتند تهران را در حالی تحویل گرفتیم که یک سری از پروژه های عمرانی داشتند خاک می خوردند و میدان فتح را مثال زدند که پایه هایش را از زیر خاک بیرون آوردند و آیا درست است؟ گفت: بله، ۲ پل در میدان فتح  احداث شده بود که رویش خاک ریخته بودند. این پل‌ها در حال احداث بود و عرشه آنها بتن‌ریزی شده بود. این پل‌ها برای احداث ادامه بزرگراه یادگار امام(ره) بود و برای تقاطع این بزرگراه با میدان فتح ساخته شده بود که یا پشیمان شدند یا سیاست ها بر این بود که انجامش ندهند و تصمیم گرفتند رویش خاک بریزند و به فضای سبز تبدیل کنند. البته ما برای ادامه پروژه یادگار امام(ره) باید این پل ها را دوباره احداث می‌کردیم. پس آنها را از زیر خاک درآوردیم و سر جایشان سالم هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha