• شنبه / ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۱:۲۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402021609525
  • خبرنگار : 71496

هشدار سازمان ملل درباره بحران غذایی برای ۱۹ میلیون سودانی/ حمله به ساختمان وابسته نظامی عربستان

هشدار سازمان ملل درباره بحران غذایی برای ۱۹ میلیون سودانی/ حمله به ساختمان وابسته نظامی عربستان

در حالی که ارتش سودان از کنترل نیروهای واکنش سریع بر ساختمان وابسته نظامی عربستان در خارطوم خبر داد، و وزارت خارجه سودان از جامعه جهانی و سازمان جهانی بهداشت خواست نیروهای واکنش سریع را به عنوان یک سازمان تروریستی طبقه‌بندی کنند، شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز اعلام کرد که پنج‌شنبه هفته جاری نشستی ویژه سودان برگزار می‌کند. سازمان ملل هم هشدار داده در صورت تداوم درگیری‌ها ۱۹ میلیون سودانی در ماه‌های آتی با خطر کمبود شدید مواد غذایی مواجه می‌شوند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز عربی، شورای حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که پنج‌شنبه هفته جاری (۱۱ مه) نشست ویژه‌ای برای بررسی تاثیر درگیری‌های سودان از اواسط آوریل بر وضعیت حقوق بشر برگزار خواهد کرد.

این شورا در ادامه بیانیه خود تاکید کرد که این نشست فوق‌العاده بر اساس درخواست رسمی و مشترک عصر جمعه انگلیس، نروژ، آمریکا و آلمان برگزار می‌شود و تا این لحظه ۵۲ کشور از آن حمایت کرده‌اند.

بر اساس سند روز جمعه، انتظار می‌رود گروهی از کشورها به رهبری چهار کشور غربی نشست فوری شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره بحران سودان و آغاز خشونت‌ها در این کشور از ۱۵ آوریل را خواستار شوند.

برخی دیپلمات‌ها به خبرگزاری رویترز اعلام کردند که حمایت دستکم یک سوم از ۴۷ کشور عضو شورا را گرفتند.

این در حالی است که ارتش سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد، همزمان با ورود هیئتی از نیروهای ارتش و نیروهای واکنش سریع به شهر جده عربستان برای آغاز مذاکرات بر اساس یک ابتکارعمل سعودی-آمریکایی، نیروهای واکنش سریع پس از کنترل بر ساختمان وابستگی نظامی عربستان در خارطوم، یک گروه از نیروهای خود متشکل از ۱۷ خودروی زرهی را در آنجا مستقر کردند.

طبق بیانیه ارتش سودان، یورش‌های شبه‌نظامیان شورشی (نیروهای واکنش سریع) به هیئت‌های دیپلماتیک در کشور ادامه دارند و بخشی از آنها ساختمان وابستگی نظامی سفارت عربستان در محله الریاض را اشغال کرده و گروهی از نیروهای متشکل از ۱۷ خودروی زرهی را در آنجا مستقر کردند.

ارتش سودان در ادامه بیانیه خود اعلام کرد، سفارت جمهوری چاد گزارش داد جمعی از نیروهای واکنش سریع تلاش کردند خودروی سفیر را به سرقت ببرند؛ اما موفق نشدند.

این ارتش در ادامه نیز نیروهای واکنش سریع را متهم کرد که به نقض آتش‌بس ادامه می‌دهند، آنها روز جمعه نیز دوباره حمله به سلاح سیگنال را آغاز کرد؛ اما نیروهای ما با آنها مقابله کرده و خسارات سنگینی را به آنها وارد کردند.

همچنین ارتش سودان اعلام کرد، شبه‌نظامیان شورشی به حملات بی‌هدف خود به برخی مناطق اطراف منطقه بحری و مرکز خارطوم که دارای مناطق مسکونی است، ادامه دادند.

این ارتش در ادامه نیز گزارش داد، شبه‌نظامیان شورشی در چارچوب روند برنامه‌ریزی‌شده تخریب و گسترش آشوب در خارطوم، مرکز تجاری عفراء را غارت کرده و به آتش کشیده و بانک خارطوم در الفتیحاب را در هم شکسته و غارت کردند.

ارتش سودان اعلام کرد که انتقال تجهیزات شبه نظامیان شورشی از کردفان جنوبی با ۵۲ خودروی زرهی به منطقه جبره الشیخ و گروه دیگری از منطقه نیل آبی با ۳۸ خودروی زرهی را که در حال حاضر در مسیر المناقل هستند، رصد کرده است.

این ارتش در ادامه نیروهای واکنش سریع را متهم کرد که از نیروها و مزدوران غیرسودانی از کشورهای غرب آفریقا استفاده می‌کنند و این امر از رفتارهای آنها که با ارزش‌ها و آداب و رسوم مردم سودان متفاوت است از جمله هتک حرمت خانه‌ها، غارت اموال عمومی و شخصی و تخریب زیرساخت‌های اصلی و مهم کشور نمایان می‌شود.

طبق گزارش خبرگزاری رسمی سودان (سونا)، در واکنش به این اقدامات نیروهای واکنش سریع، وزارت خارجه این کشور در بیانیه‌ای از جامعه جهانی و سازمان جهانی بهداشت خواست، نیروهای واکنش سریع را به عنوان یک سازمان تروریستی اعلام کرده و روند محاکمه قانونی و قضایی را در مورد آنها در پیش بگیرند.

در این بیانیه آمده است، نیروهای شورشی واکنش سریع به حملات و نقض‌های حقوق بشری خود ادامه می‌دهند و این بار ممانعت از دسترسی شهروندان به داروخانه مرکزی در خارطوم را انتخاب کردند.

این وزارتخانه در ادامه نیروهای واکنش سریع را به ترساندن مردم و استفاده از آنها به عنوان سپر انسانی و استفاده از بیمارستان‌ها به عنوان پایگاه‌های نظامی و استمرار غارت و تخریب داروخانه‌ها و ممانعت از خدمات‌رسانی نیروهای داروخانه مرکزی خارطوم و تعطیلی آن متهم کرد.

وزارت خارجه سودان در ادامه بیانیه خود، این اقدامات را جنایت در حق شهروندان بی‌دفاع دانست که باید محکوم شود.

این وزارتخانه تاکید کرد، حمله به داروخانه مرکزی که داروهای مهم و داروهای مربوط به بیماری‌های مزمن و نیز دیگر لوازم مصرفی و تجهیزات و دستگاه‌های پزشکی را ارائه می‌دهد، آن هم در این شرایط که لوازم پزشکی کم و دسترسی به آنها سخت است، به منزله ایجاد عامدانه یک بحران بهداشتی است.

وزارت خارجه سودان در ادامه نیز از جامعه جهانی و سازمان جهانی بهداشت خواست جنایات این شبه‌نظامیان علیه نهادهای دولت، شهروندان بی‌دفاع و مراکز بهداشتی را محکوم کرده و آنها را به عنوان سازمانی تروریستی طبقه‌بندی کرده و روند محاکمه قضایی آنها را در زمان مناسب در پیش بگیرد.

از سوی دیگر، فرحان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد، برنامه جهانی غذا درباره احتمال مواجه شدن ۱۹ میلیون سودانی با خطر کمبود شدید مواد غذایی ظرف سه تا شش ماه آتی در نتیجه درگیری‌ها در این کشور هشدار می‌دهد.

او در ادامه گفت: برنامه جهانی غذا احتمال می‌دهد تعداد کسانی که با ناامنی شدید غذایی در سودان مواجه هستند، به حدود دو تا ۲.۵ میلیون تن افزایش یافته و درصورت ادامه یافتن درگیری‌ها، تعداد کل این افراد ظرف سه تا شش ماه آتی به ۱۹ میلیون تن برسد.

به گفته این منبع، دارفور غربی، کردفان غربی، نیل آبی، دریای سرخ و دارفور شمالی از جمله استان‌هایی هستند که پیش‌بینی می‌شود طی ماه‌های آتی با بالاترین سطح ناامنی غذایی مواجه شوند.

فرحان حق افزود، آژانس هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل (اوچا) تاکید کرد که وضعیت سودان خطرناک‌تر می‌شود.

همچنین او از درخواست فیلیپو گراندی، کمیسر عالی امور پناهجویان سازمان ملل برای تامین مبلغ ۴۴۵ میلیون دلار برای مدیریت موج رو به گسترش مهاجرت از سودان به کشورهای همسایه و تامین کمک‌ها به مدت شش ماه حمایت کرد.

درگیری‌ها در سودان از اواسط آوریل سال جاری میان نیروهای ارتش این کشور به فرماندهی عبدالفتاح البرهان و نیروهای واکنش سریع به رهبری محمد حمدان دقلو (حمیدتی) ادامه دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha