• چهارشنبه / ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۲
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1402021307862
  • خبرنگار : 71424

نگاه مالی در توسعه مدارس هیئت امنایی نداریم

نگاه مالی در توسعه مدارس هیئت امنایی نداریم

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در مقوله توسعه مدارس هیئت امنایی نگاه دولت این نیست که از مردم پول بگیرد، گفت: دولت در راستای عدالت آموزشی برای بخشی از دانش‌آموزان در مناطق محروم می‌خواهد وجوهی صرف کند و این برعکس آن است که گفته شود دولت می‌خواهد از اولیا پول بگیرد. براساس سند انتظار، مشارکت صرفا مالی نیست بلکه چندوجهی است.

به گزارش ایسنا، احمد محمودزاده شب گذشته با حضور در یک برنامه تلویزیونی با موضوع عدالت آموزشی در پاسخ به این سوال که چرا تغییر در وزرای آموزش و پرورش زیاد است؟ اظهار کرد: آموزش و پرورش از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است و ماموریت‌های سنگینی بر عهده دارد. توان برنامه‌ریزی برای این عرصه به جهت تاثیرگذاری بالا در کشور و برخورداری از جمعیت بسیار بالایی که دارای مرجعیت هستند و به آگاهی‌بخشی می‌پردازند، دشوار است.  

وی افزود: به علت همین ویژگی‌ها، گاهی اوقات به این گروه از بیرون طمع‌ورزی‌هایی صورت می‌گیرد و باعث ایجاد مغایرت‌هایی می‌شود. همچنین چون آموزش و پرورش نگاهی به ساماندهی نیروی انسانی دارد، به تقابل با نگاه بیرونی منجر می‌شود و سبب این می‌شود که مدیریت‌ در وزارت آموزش و پرورش با ثبات همراه نباشد. بخشی از این بی‌ثباتی عادی و بخشی نیازمند اصلاح است. اگر در بخش ساختاری و ساماندهی آموزش و پرورش بازنگری‌هایی انجام شود، بروز چنین مشکلاتی کمرنگ می‌شوند.  

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نظام مسائل آموزش و پرورش به قدری  گسترده است که در پی عدم اجرای هر مسئله، وزیری استیضاح یا عزل می‌شود ،گفت: بخشی هم مربوط به این است که ما بیشتر درگیر سخت‌افزار آموزش و پرورش هستیم، نه نرم‌افزار. وقتی به اندازه کافی معلم در مدرسه نیست، دغدغه وزیر این می‌شود که معلم سر کلاس باشد.

محمودزاده افزود: کمبود فضا و تراکم بالای کلاسی باعث می‌شود که وزرا تلاش‌ خود را بر امور سخت‌افزاری معطوف کنند. آموزش و پرورش قابل مقایسه با سایر نهادها نیست. حوزه سخت افزار و نرم افزار باید همزمان و در کنار هم رشد کنند. اگر در کلاس درس معلم باکیفیت نداشته باشیم عملا نمی‌توانیم در حوزه نرم‌افزار ورود کنیم. وقتی تراکم جمعیت دانش‌آموزی بالا باشد، نمی‌توانیم به موضوع پرورش ورود کنیم و این دو یعنی نرم‌افزار و سخت‌افزار در کنار هم رشد می‌کنند.

به گفته وی پنج هدف عملیاتی سند تحول مربوط به نیروی انسانی است بنابراین احائز اهمیت و دارای رتبه یکسان با امور نرم‌افزاری است.  

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در سند تحول بنیادین، دانش‌آموزِ آینده به تصویر کشیده شده و دولت کنونی در تلاش برای تربیت دانش‌آموز تراز سند است، گفت: قرار است دانش‌آموزی در تراز انقلاب با برجستگی‌های اخلاقی، علمی، اسلامی، کارآفرینی و اقتصادی تربیت شوند. عناصر مهمی چون کتاب‌های درسی، معلم دارای اخلاق اسلامی، مسائل فرهنگی و موضوعات پرورشی عناصری هستند که روی تربیت اثرگذارند.  

محمودزاده ادامه داد: در حوزه نیروی انسانی سیاست آموزش و پرورش این است که معلم دارای صلاحیت حرفه‌ای وارد  رصه تعلیم شود. راه ورود به مدرسه از طریق دانشگاه فرهنگیان را باز کردیم و مسیر گزینش را به گونه‌ای طراحی کردیم که غفلت‌ها و اشتباهات گذشته، تکرار نشود. قبلا پیش آمده که گزینش چندین هزار نفر طی ۱۵ روز تایید شده است. اگر مسیرها را درست کنیم و در کتاب‌های درسی محتوای مناسب بگنجانیم، مراحل اجرای سند را طی خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه نیاز نیست همه دانش‌آموزان وارد دانشگاه شوند، گفت: لازم است روی توسعه آموزش‌های فنی و بازار اشتغال آنان بیشتر کار کنیم.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در این دولت اهتمام بیشتری برای اجرای سند تحول وجود دارد،اظهارکرد: اگر بگوییم کاری برای اجرای سند در آموزش و پرورش انجام نشده، منصفانه نیست. نگاشت نهادی سند از ۱.۵ سال گذشته آغاز شده است. از سویی اینکه سند تحول بنیادین به زودی به نتیجه برسد هم ممکن نیست. بعضی کارهای ما ۲۰ سال بعد جواب می‌دهند. نمی‌شود همه مدارس را به یک چوب راند. مدارس بسیاری داریم که اکنون به مفاد سند تحول بنیادین عمل می‌کنند و آموزش و پرورش بسترها را فراهم کرده است. اکنون تغییرات اساسی در جذب نیروی انسانی و برنامه درسی در حال انجام است که برگرفته از سند تحول هستند.

محمودزاده ادامه داد: همه برنامه‌ریزی‌های راهبردی و عملیاتی در راستای سند تحول بنیادین و ارتقای جایگاه آموزش و پرورش و تاکید بر ارتقای جایگاه مدارس دولتی انجام می‌شود و به دنبال این هستیم که مدارس دولتی باکیفیت شود.

وی در پاسخ به انتقاداتی درباره ضعف نظارت بر عملکرد مدارس دولتی و غیردولتی اظهار کرد: در آموزش و پرورش حتما نظارت رخ می‌دهد ولی ما در ارزشیابی و سنجه‌های آموزشی مشکل داریم. به عنوان مثال وقتی کنکور به عنوان سنجه خروجی آموزش و پرورش مطرح است، معلمان، دانش آموزان و خانواده‌ها به سمت آموزش نتیجه محور و آموزشگاه‌محور سوق پیدا می‌کنند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش افزود: چون خروجی متناسب با سیاست‌های مدنظر اتفاق نمی‌افتد، این احساس به وجود آمده که مدارس  برنامه‌ریزی مناسبی ندارند، درحالی که تمام برنامه‌ریزی‌هایی که به عنوان منشور آموزشی و تربیتی و سندهای راهبردی در حال انجام است، در راستای بهبود فرایند تعلیم و تربیت صورت می‌پذیرد.  

محمودزاده با بیان اینکه در مقوله توسعه مدارس هیئت امنایی نگاه دولت این نیست که از مردم پول بگیرد، گفت: مدرسه هیئت امنایی، مدرسه دولتی است. ما در سند تحول بنیادین عنوان مشارکت را در همه ارکان تربیت داریم و احساس می‌کنیم تا به امروز همه عناصر تربیت را در آموزش و پرورش دخالت نداده‌ایم. مشارکت صرفا مالی نیست. ذهنیت منفی درباره موضوع مشارکت وجود دارد. برنامه‌ریزی فعلی آموزش و پرورش در این راستا است که از ظرفیت اولیا، محله، مسجد و سایر ارکان تربیتی چون رسانه‌ها استفاده کند. این به معنای مشارکت است.

وی تاکید کرد: در همه اسناد بالادستی به ویژه در سند تحول، سایر ارکان و نهادها مکلف به مشارکت در امر آموزش و پرورش شده‌اند. ما هیچ نگاه مالی و مشارکت مالی به مدارس دولتی چون هیئت امنایی‌ها نداریم. 

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش در پایان اظهارکرد: براساس سند انتظار، مشارکت صرفا مالی نیست بلکه مشارکت چندوجهی است. دولت در راستای عدالت آموزشی برای بخشی از دانش‌آموزان در مناطق محروم می‌خواهد وجوهی صرف کند و این برعکس آن است که گفته شود دولت می‌خواهد از اولیا پول بگیر بلکه مشارکت اولیا را در بحث اداره و تاسیس مدرسه مطرح می‌کند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha