برخورداری از شرایط اقلیمی و جغرافیایی و بهرهمندی از هزاران هکتار اراضی قابل کشت و زرع، گلستان را تبدیل به یکی از قطبهای اصلی کشاورزی کشور تبدیل کرده است.
ظرفیت بالای گلستان در بخش کشاورزی موجب شده تا توسعه صنعتی در این سرزمین سرسبز رنگ ببازد گرچه گلستان به بهانه سرسبزی و حاصلخیزی خاک، از قطار توسعه صنعتی جای ماند اما علیرغم تولید ۱۵ محصول کشاورزی و برخورداری از جایگاه ویژه در کشور حرف زیادی برای گفتن ندارد و پای کشاورزی در نگارستان ایران لَنگ است.
با وجود آنکه تقریباً همه نگاه دولتها نسبت به گلستان به بخش کشاورزی معطوف شده اما با نگاهی گذرا خواهیم دید که کشاورزان گلستانی هنوز در حداقلهای خود با چالش مواجهاند و ۷۰ درصد تولیدات بخش کشاورزی این استان اسیر خامفروشی است.
یکی از معضلاتی که کشاورزان گلستانی را به چالش کشانده وجود جادههای بیمزارع نامناسب است، متاسفانه باید گفت استانی که به قطب کشاورزی کشور شهره است هنوز اندر خم یک کوچه است و جادههای بینمزارع ناهموار آن روان کشاورزان گلستانی را میخراشد.
فریاد کشاورزان گلستانی از جادههای بینمزارع ناهموار
علی قربانپور یکی از کشاورزان مرزنکلاته در خصوص وضعیت نابهسامان جادههای بین مزارع به خبرنگار ایسنا گفت: جادههای بینمزارع کمرشکن هستند تا حدی که میتوان گفت استهلاکی که داخل جادههای بین مزارع وجود دارد در درون مزرعه نیست.
وی با بیان اینکه متاسفانه وضعیت نابه سامان جادههای بینمزارع در بسیاری از مواقع موجب خرابی وسیله نقلیه ما شده است، افزود: جادههای بین مزارع نامناسب به شدت برای ما آزاردهنده است و به سختی از این مسیرها تردد میکنیم.
یکی از کشاورزان شهرستان کردکوی هم که نمیخواهد نامش ذکر شود، در این باره گفت: اگر مسئولان نمیتوانند جادههای بینمزارع را آسفالت کنند حداقل آن را هموار کنند وضعیت جادههای بین مزارع آنقدر بغرنج است که نه تنها خودرو که حتی موتور هم امکان تردد ندارد.
وی ادامه داد: امیدوارم مسئولان حرف ما را بشنوند و کمی به وضعیت جادههای بینمزارع رسیدگی کنند، بارها به ادارات راه و کشاورزی مراجعه کردیم اما پیگیری های ما به جایی نرسید.
اعتبارات قطرهچکانی جوابگوی ترمیم جادههای بینمزارع گلستان نیست
اما مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی گلستان نیز اعتبارات اندک را مانع توسعه جادههای بینمزارع گلستان میداند و معتقد است؛ اعتبارات اندک برای جادههای بین مزارع جوابگوی نیاز استان گلستان نیست به همین دلیل کشاورزان از وضعیت موجود گلهمند هستند.
«علی نصرتی» در گفتگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به برنامه جهاد کشاورزی برای اصلاح و ترمیم جادههای بینمزارع اظهار کرد: جادههای بینمزارع یک راه مواصلاتی از مزارع به جاده برای تردد وسایل کشاورزی محسوب میشود.
به گفته وی؛ در گلستان حدود ۱۷ هزار کیلومتر جاده بینمزارع وجود دارد که تاکنون بر روی ۱۱ هزار کیلومتر آن کار انجام شده که عمده آن شامل احداث و بخشی از آن مرمت است.
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: در استان گلستان دو ردیف احداث و مرمت جاده بینمزارع وجود دارد که هر ساله اعتباراتی به این حوزه اختصاص مییابد و بر اساس آن در کل استان عملیات اجرایی انجام می شود، در سال ۱۴۰۱ در کل استان ۱۱ میلیارد و ۷۴۵ میلیون تومان اعتبارات مصوب داشتیم که حدود هفت میلیارد آن تخصیص یافت و پنج میلیارد تومان نیز از دیون های قبلی بود. امسال دو میلیارد تومان اعتبار برای ما باقی مانده که با این اعتبار میتوان پنج کیلومتر جاده بین مزارع را احداث کرد.
نصرتی تاکید کرد: در حوزه مرمت ۱۴ میلیارد تومان اعتبار مصوب داشتیم که ۸.۹ میلیارد تومان آن تخصیص یافت و با پرداخت دیون و بدهی قبلی حدود ۹۰۰ میلیون تومان برای ما باقی مانده که با استفاده از آن میتوان حدود سه کیلومتر جاده را مرمت و یا ۹۰ کیلومتر جاده بین مزارع را رگلاژ کرد.
وی با بیان اینکه برای احداث هر کیلومتر جاده بینمزارع به ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار و برای مرمت جادههای بین مزارع به حدود ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توجه به اینکه بیشتر فعالیت ما در حوزه مرمت است به طور متوسط در هر کیلومتر ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار صرف میشود.
گلستان نیازمند ردیف اعتباری ملی برای ترمیم و بازسازی جادههای بینمزارع
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی گلستان خواستار اختصاص یک ردیف ملی برای برای ترمیم و بهسازی جادههای بین مزارع گلستان شد و متذکر شد: با توجه به اینکه گلستان یک استان کشاورزی است و جادههای بین مزارع زیادی دارد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست میکنیم اختصاص ردیف ملی برای احداث و ترمیم جادههای بین مزارع را تا حصول نتیجه پیگیری کنند.
نصرتی با بیان اینکه فقدان حریم مشخص در جادههای بین مزارع یکی دیگر از معضلات ما است، خاطرنشان کرد: متاسفانه در این خصوص قانون مشخصی هم وجود ندارد و همین مسئله مشکلات اجتماعی را برای کشاورزان ایجاد کرده که میطلبد نمایندگان مجلس در این این راستا هم اقدام کنند تا با حل این موضوع، چالش کشاورزان گلستانی برطرف شود.
وی افزود: اگر کشاورزان بتوانند با هماهنگی با فرمانداران و دهیاران و شوراهای روستا مقداری از مصالح مورد نیاز برای احداث و مرمت جاده بین مزارع در اختیار ما قرار دهند هزینههای ما در این بخش به نصف کاهش مییابد.
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به اینکه اعتبارات ما محدود و تقاضای کشاورزان زیاد است، تصریح کرد: بدون اعتبار نمیتوانیم کاری انجام دهیم، در گذشته دستگاهها برخی از ماشینآلات را در اختیار داشتند اما در حال حاضر نگاه دولت به سمت پیمانکاری رفته و وسایل نقلیه مانند گذشته در اختیار دستگاههای اجرایی نیست که بتوانند برای مرمت یا احداث جاده بینمزارع اقدام کنند.
نصرتی ادامه داد: در حال حاضر نمی توانیم کار اصلاح و احداث جادههای بیمزارع را به دست کشاورز بسپاریم مگر آنکه در قالب یک تشکل به کشاورزان سپرده شود.
اما دبیرخانه کشاورز گلستان نظر دیگری دارد و پیشنهاد میدهد اعتبارات مربوط به جادههای بین مزارع گلستان به کشاورزان سپرده شود تا آنها مزمت و ترمیم آن اقدام کنند.
«علیقلی ایمانی» ادامه داد: وقتی اعتبارات دولتی تخصیص مییابد بخش اعظم آن در طول مسیر هدر میرود اجرای یک کیلومتر رگلاژ حداکثر ۲۵ الی ۳۰ دقیقه طول میکشد اما هزینه آن ۱۰ میلیون تومان تمام میشود اما اگر همین هزینه را در اختیار کشاورز قرار دهند با یک دهم این اعتبار میتوانند جادههای بین مزارع را ترمیم کند.
وی ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار برای مرمت هر کیلومتر جاده بین مزارع را عدد بزرگی خواند و گفت: سال گذشته یک کیلومتر جاده بین مزارع را شخصا رگلاژ کردم که ۳۰ دقیقه به طول انجامید و با هزینه بسیار اندکی هم انجام شد.
اعتبارات استانی برای جادههای بینمزارع کافی نیست
نماینده مردم گرگان و آققلا در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره به ایسنا گفت: یکی از مشکلات مردم در گلستان جادههای بینمزارع نامناسب است.
«رمضانعلی سنگدوینی» افزود: اعتبارات فعلی برای ترمیم و احداث جادههای بینمزارع از محل استانی است حال آنکه اعتبارات استانی جوابگوی این همه جاده بین مزارع در گلستان نیست.
وی تاکید کرد: پیشنهاد می کنم در سفر دوم رئیس جمهور و هیئت دولت به دلیل اینکه اصل اقتصاد استان کشاورزی است روی این مسئله بیشتر توجه شود و یکی از مصوبات سفر دوم رئیس جمهور به استان تخصیص بودجه ملی برای جاده های بین مزارع گلستان باشد.
نماینده مردم گرگان و آققلا در مجلس شورای اسلامی در خصوص واگذاری مرمت جادههای بینمزارع به کشاورزان، توضیح داد: وقتی اعتباری تخصیص مییابد باید روند قانونی آن طی شود و باید مناقصهای برگزار شود و پیمانکار بیاید و مشخص شود که آیا دهیاران تجهیزات لازم را در اختیار دارند یا خیر، به همین دلیل نمیتوان بدون بررسی و ارزیابی مرمت جاده بینمزارع را به کشاورزان و دهیاریها واگذار کرد.
به گزارش ایسنا، از آنجایی که مرمت و احداث جادههای بین مزارع کاهش هزینه تولید و سهولت در حمل ادوات، نهاده و محصول کشاورزی از مزرعه به سمت بازار مصرف را به دنبال دارد پیگیری این مهم و اختصاص اعتبارات ملی برای بازسازی و ایجاد جادههای بینمزارع در گلستان ضروری به نظر میرسد.
به طور قطع تامین و رشد زیرساختهای توسعه کشاورزی از جمله بازسازی جادههای بین مزارع مسیر توسعه این بخش، رونق تولید و تامین امنیت غذایی را هموارتر خواهد کرد.
انتهای پیام
نظرات