• دوشنبه / ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ / ۰۸:۲۷
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1402012814371
  • خبرنگار : 50250

آیا اجرای قانون حمایت از خانواده می‌تواند جمعیت را جوان کند؟

آیا اجرای قانون حمایت از خانواده می‌تواند جمعیت را جوان کند؟

ایسنا/چهارمحال و بختیاری حرکت به سمت پیری جمعیت با سرعت در حال پیشروی است، اگر فکری به حال جوانی جمعیت طی سال‌های آینده در کشور نشود، قطعا در آینده‌ای نه چندان دور شاهد خواهیم بود جامعه به سمت سالمندی می‌رود و برای انجام امورات روزمره در جامعه با بحران نیروی انسانی مواجه خواهیم شد.

به گزارش ایسنا، طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در کشور با هدف ترغیب خانواده‌ها به فرزندآوری توسط مجلس شورای اسلامی مصوب شد، امروز زنگ خطر کاهش جمعیت در کشور به صدا درآمده است، اما باید دید این قانون می‌تواند خانواده‌های ایرانی را به فرزندآوری ترغیب کند.

شواهد نشان می‌دهد با گذشت بیش از یکسال از اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت هنوز بر سر مسیر اجرای این قانون موانعی وجود دارد و اگر این موانع در مدت زمان کوتاه برطرف نشود، اعتماد مردم به مشوق‌های در نظر گرفته شده در این قانون از بین می‌رود و شاید نتوان دیگر این اعتماد را به جامعه برگرداند.

اعطای تسهیلات فرزندآوری، اعطای زمین رایگان به خانواده‌های دارای سه فرزند یا بیشتر، قرار گرفتن درمان ناباروری تحت پوشش بیمه، افزایش وام ازدواج و ... بخشی از مشوق‌های در نظر گرفته شده برای خانوارهای ایرانی در طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است، اما آیا این قانون به‌طور کامل به مرحله اجرا درآمد.

اما به نظر نمی‌رسد که مشوق‌های در نظر گرفته شده در طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به تنهایی بتواند موجب شود خانواده‌های ایرانی را به فرزندآوری ترغیب کند، هنوز شعار "فرزند کمتر- زندگی بهتر" در بسیاری از خانواده‌ها به‌عنوان سرلوحه قرار دارد و کمرنگ کردن این شعار نیاز به اقدامات فرهنگی زیربنایی دارد.

اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت یک رسالت سنگین است

زهرا حبیبی- مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اجرای طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در استان، اظهار کرد: یکی از کارگروه‌های فعال در دفتر امور زنان و خانواده استانداری کارگروه جوانی جمعیت است و تببین و ابلاغ این قانون به فرمانداری‌های استان انجام شد، جلسات این کارگروه در مرکز استان و شهرستان‌ها نیز به‌صورت منظم برگزار می‌شود.

وی افزود: تعامل با دستگاه‌های اجرایی برای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در چهارمحال و بختیاری در دستور کار قرار دارد و موانع اجرای این قانون در استان مورد بررسی قرار گرفت، مشکلاتی که نیاز به پیگیری در سطح ملی داشت، از طریق نمایندگان مجلس انعکاس داده شد.

حبیبی در خصوص موانع پرداخت تسهیلات فرزندآوری، اعطای زمین و خودرو به واجدین شرایط در طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در چهارمحال و بختیاری، خاطرنشان کرد: نمی‌توان با قطعیت گفت که مانعی برای پرداخت تسهیلات در این حوزه وجود ندارد، اما در حال انجام است، در بحث زمین اداره‌کل راه و شهرسازی اعلام کرد که ابلاغ آئین‌نامه به تازگی انجام شده است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری چهارمحال و بختیاری بیان کرد: در جلسات کارگروه جوانی جمعیت در استان، گزارشی از میزان پرداخت تسهیلات فرزندآوری به تفیکیک بانک‌ها ارائه می‌شود.

وی در خصوص اقدامات فرهنگی صورت گرفته در چهارمحال و بختیاری در حوزه ترغیب زوجین به فرزندآوری و ازدواج جوانان، گفت: اعتباراتی برای انجام کارهای فرهنگی در این حوزه به دستگاه‌های فرهنگی از جمله سازمان تبلیغات، فرهنگ و ارشاد، دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری و ... اختصاص داده شده است.

حبیبی عنوان کرد: اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت یک رسالت سنگین است، در وهله اول باید نگرش خانواده‌ها را نسبت به مقوله فرزندآوری تغییر بدهیم، این کار با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، همایش‌ها و ... انجام شود، در این حوزه باید از ظرفیت گروه‌های جهادی، سمن‌ها و گروه‌های اجتماع محور استفاده کنیم، تاثیر آن در بلندمدت مشخص می‌شود، اما این اقدامات بی تاثیر نیست.

ثبت‌نام ۲۸۱ خانواده در استان برای دریافت زمین رایگان در قانون جوانی جمعیت

حسینعلی مقصودی- مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با در خصوص اعطای زمین رایگان به خانواده‌های واجد شرایط در طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در استان، اظهار کرد: در این قانون زمین رایگان به خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر و خانواده‌های دارای چهار فرزند زیر ۲۰ سال تعلق می‌گیرد که در قانون بودجه امسال نیز اعتبار لازم دیده شده است.

وی بیان کرد: خانواده‌های واجد شرایط باید در سامانه saman.mrud.ir راه و شهرسازی ثبت‌نام کنند تا بر اساس آمار واجدین شرایط زمین رایگان تامین به این خانواده‌ها واگذار می‌شود.

مقصودی تاکید کرد: تاکنون ۲۸۱ خانواده در چهارمحال و بختیاری برای دریافت زمین رایگان در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در سامانه وزارت راه و شهرسازی ثبت‌نام کرده‌اند و هنوز فرصت ثبت‌نام وجود دارد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha