به گزارش ایسنا، مریم عباسی نژاد با اشاره به خودکشی کیومرث پوراحمد، کارگردان مطرح کشورمان در خصوص چگونگی انعکاس چنین اخباری در رسانهها، گفت: یکی از راهبردهای مبتنی بر شواهد جهانی برای پیشگیری از اقدام به خودکشی در افراد در معرض خطر، پایبندی به یک سری اصول و استانداردهای حرفهای برای مدیریت انعکاس اخبار خودکشی در رسانه هاست. پیرو انعکاس اخبار مربوط به درگذشت نابه هنگام خالق قصه های مجید، ضمن درک شوک و ضربه ناگهانی وارد شده به اهالی رسانه و همدردی با آنان، در بررسیهایی که انجام دادم، به نظرم رسید متاسفانه برخی رسانه ها، عملکرد نگران کننده ای در انتشار مطالب در این خصوص داشتند.
خبر خودکشی تیتر یک نباشد
این روانپزشک در ادامه به بیان پیشنهادات خود برای انعکاس اخبار خودکشی در رسانه ها پرداخت و افزود: به منظور کاهش میزان خودکشیهای تقلیدی در میان نوجوانان و جوانان و افراد در معرض خطر و دارای علائم افسردگی درمان نشده و دارای افکار خودکشی، لازم است نکاتی در تیتر، سوتیتر و متن اخبار رعایت شود. به طور کلی، توصیه می شود خبر درگذشت فردی که خودکشی کرده است در تیتر یک کار نشود و عکس بزرگ از او نیز ترجیحاً در صفحه یک کار برده نشود.
روش خودکشی بیان نشود/ خودکشی دراماتیک یا شجاعانه نیست
عباسی نژاد با بیان اینکه نباید از واژه خودکشی یا مرگ خودخواسته یا عبارتی مشابه در تیتر یا سوتیتر خبر درگذشت فردی که خودکشی کرده استفاده شود، عنوان کرد: همچنین نباید از عبارتهای دراماتیک، هیجان انگیز و کنجکاوی برانگیز در مورد درگذشت فردی که خودکشی کرده است در تیتر، سوتیتر و متن خبر استفاده شود. به هیچ عنوان جزئیات روش اقدام به خودکشی یا صحنه خودکشی یا انتشار عکس های مربوط به محل خودکشی در هیچ قسمتی از خبر و حتی در صفحات میانی صورت نپذیرد. از توصیف خودکشی به عنوان رفتاری سالم، طبیعی، باشکوه، قهرمانانه، شجاعانه، یا تحسین برانگیز و یا حتی رفتاری طبیعی و قابل انتظار در مقابل فشارهای وارده به فرد در تیتر، سوتیتر و متن خبر خودداری شود.
راههای کمک به افرادی که قصد خودکشی دارند اعلام شود
به گفته این روانپزشک لازم است رسانه ها در صورت پوشش خبری در مورد خودکشی، ضمن رعایت کلیه موارد یاد شده در تیتر و متن اخبار مرتبط با خودکشی، در ابتدا یا انتهای متن خبر، تاکید کنند که اگر افراد احساس افسردگی یا افکار خودکشی دارند میتوانند با خطوط بحران ۱۲۳ و ۱۴۸۰ و ۴۰۳۰ و ۱۱۵ تماس گرفته و درخواست کمک کنند و همچنین به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه و این موضوع را با یک پزشک، روانشناس، یا روانپزشک در میان گذاشته و خدمات درمانی دریافت کنند.
انتشار مکرر اخبار خودکشی به افزایش افکار مرتبط با خودکشی و اقدام به آن می انجامد!
وی تاکید کرد: انتشار مداوم و مکرر اخبار خودکشی در رسانهها، به خصوص اگر این افراد مشهور و محبوب و مورد وثوق در میان افکار عمومی باشند، اشتغال فکری در مورد آن را به ویژه در نوجوانان و جوانان و افراد در معرض خطر و دارای علائم افسردگی درمان نشده و دارای افکار خودکشی افزایش داده و موجب افزایش میزان اقدام به خودکشی در این گروه سنی میشود. در نتیجه توصیه میشود پوشش خبری در این خصوص بسیار محدود و کمرنگ باشد. توصیه می شود که در صورت تمایل به پوشش خبری در مورد آمار خودکشی، این آمار با دقت و به درستی و صرفاً مطابق نظر یک مسئول رسمی و متخصص دارای مسئولیت حقوقی در این مورد و با مقایسه با آمار مربوط به سایر نقاط دنیا و تحلیل وضعیت موجود در جهان و ایران اعلام شود.
عباسی نژاد در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: درج اخبار مربوط به خودکشی در رسانههای مکتوب و مجلات و ماهنامهها به دلیل ماندگاری، بازخوانی، و تکرار مجدد، خطر تاثیرات منفی این اخبار را در مقایسه با اخبار کوتاه شفاهی در رادیو و تلویزیون افزایش میدهد، لذا توصیه میشود تا حد امکان، از انعکاس اخبار مکتوب در این خصوص پرهیز شود.
انتهای پیام
نظرات