دکتر مهرداد قائم مقامی، روانپزشک، در این کارگاه، با اشاره به اینکه ۹۵ درصد افرادی که خودکشی میکنند، اختلالات روانی دارند، گفت: پیش بینی میشود تا سال ۲۰۳۰ افسردگی در رتبه یک یا دوم در جهان قرار گیرد.
وی با اشاره به ویژگیهای مناسب گزارش دهی خودکشی در رسانهها، افزود: در اخبار خودکشی بهتر است از زبان و جملات احساسی استفاده نشود و فرد در جامعه به عنوان قهرمان جلوه داده نشود.
وی خاطرنشان کرد: همچنین در اخبار خودکشی باید توضیحات لازم در مورد چگونگی و دلایل آن ارائه نشود؛ چراکه خودکشی یک مسئله پیچیده بوده و با سلامت روان در ارتباط است.
وی عنوان کرد: انتشار نامناسب اخبار خودکشی باعث سوق دادن افراد آسیب پذیر جامعه میشود؛ از این رو باید عکسها و فیلمهای مربوطه را در فضای مجازی پخش نکنیم، همچنین از انتشار و تکرار مکرر پرهیز کنیم.
واژه خودکشی موفق بار منفی دارد
همچنین در ادامه این کارگاه، ساناز نوروزی فوق تخصص روانپزشکی با اشاره به اینکه دومین عامل مرگ و میر جهان خودکشی در بین افراد ۱۵ تا ۳۰ سال است، عنوان کرد: استفاده از واژه خودکشی موفق، بار منفی در پی داشته و تهدید میکند؛ بنابراین بهتر است از کلمه خودکشی منجر به مرگ استفاده شود.
این روانپزشک، تصریح کرد: عواملی مانند استفاده از کلمات و جملات مناسب، ارائه راهکارهایی برای درمان و پیشگیری از خودکشی و شکل دهی صحیح داستان خودکشی در به حداقل رساندن سرایت آن تاثیر بسزایی دارد.
وی تصریح کرد: نوجوانان بیشتر تحت تاثیر این موضوع قرار میگیرند، به خصوص زمانی که خودکشی توسط یک فرد محبوب باشد؛ در این صورت رسانهها نقش بسیار موثری در این زمینه دارند و باید اخبار مربوط به خودکشی در صفحه اول و سرتیتر قرار نگیرد.
دکتر نوروزی عنوان کرد: فیلم و عکس های مربوط به مراسم سوگواری بازماندگان خودکشی منجر به سرایت آن میشود و همچنین نباید وصیت نامه یا یادداشتی از فرد را در اخبار انتشار داد؛ چراکه این عامل انگیزهای برای کسانی که مشکلات روانی زمینهای دارند، میشود.
انتهای پیام
نظرات