• دوشنبه / ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ / ۰۸:۴۶
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1402011405218
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

به بهانه روز ذخایر ژنتیکی و زیستی؛

بانک ژن؛ راهی برای شناخت دقیق گونه‌ها و تنوع زیستی در خراسان جنوبی

بانک ژن؛ راهی برای شناخت دقیق گونه‌ها و تنوع زیستی در خراسان جنوبی

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش، موزه تاریخ طبیعی و ذخائر ژنتیکی حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: بانک ژن یکی از مراکز مهم نگهداری و ذخیره نمونه‌های ژنتیکی است که با هدف شناخت دقیق گونه‌ها و تنوع زیستی در سازمان راه اندازی شده است.

راضیه دری گیو در گفت‌وگو با ایسنا از عوامل تهدید در تنوع زیستی استان گفت و ادامه داد: متاسفانه عوامل متعددی مانند بهره برداری ناپایدار از منابع و فعالیت‌های انسانی مخرب تنوع زیستی استان را تهدید می‌کند.

وی افزود: از سویی دیگر، چرای بیش از ظرفیت مراتع صدماتی را به جوامع گیاهی وارد آورده و شکار و گاهی تله گذاری غیرمجاز نیز، جمعیت حیات وحش برجسته را کاهش داده است.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش، موزه تاریخ طبیعی و ذخائر ژنتیکی حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهار کرد: اگر چه فعالیت‌هایی برای جلوگیری از تخریب تنوع زیستی و احیای منابع طبیعی آسیب دیده صورت گرفته و همچنین در سال‌های اخیر شاهد نگرش مثبت مردم استان نسبت به رعایت حقوق حیوانات هستیم، اما متاسفانه عوامل مختلفی مانند وقوع خشکسالی‌های طولانی و مکرر در کنار بهره برداری بی رویه از منابع آب، خاک و پوشش گیاهی، زوال تنوع زیستی را شدت بخشیده است.

دری گیو بیان کرد: بانک ژن یکی از مراکز مهم نگهداری و ذخیره نمونه‌های ژنتیکی است که با هدف شناخت دقیق گونه‌ها و تنوع زیستی در سازمان راه اندازی شده که با بررسی نمونه‌های ژنتیکی می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را در خصوص گونه‌های زیستی در راستای شناسایی و حفاظت آن‌ها ارائه کند.

وی از فعالیت مستمر کارشناسان و محیط بانان این حوزه در جمع آوری نمونه‌های گونه‌های جانوری برای ذخیره و نگهداری در  بانک ژن سازمان خبر داد و اظهار کرد: کارشناسان و محیط بانان بانک ژن این اداره کل به صورت مستمر در راستای جمع آوری نمونه‌های گونه‌های جانوری استان از گونه‌های تلف شده تلاش کرده که با برنامه ریزی‌های لازم فعالیت‌ها و ارائه آموزش‌های لازم به رابطین بانک ژن بر تعداد نمونه و تنوع ذخایر نمونه‌های بانک ژن استان برای ارسال به بانک ژن سازمان بیفزایند.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش، موزه تاریخ طبیعی و ذخائر ژنتیکی حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی افزود: در راستای عمل به وظیفه حفظ و مدیریت ذخایر ژنتیکی حیات وحش و به منظور غنی سازی و ارتقای کمی و کیفی نمونه‌های بانک زیستی استان و ستاد مرکزی تا کنون تعداد ۴۲۴ نمونه زیستی از رده‌های مختلف پستانداران، پرندگان و خزندگان در استان تهیه و برای نگهداری و ذخیره در بانک نمونه‌های زیستی به سازمان ارسال شده است.

وی با اشاره به استفاده از پتانسیل محیط زیست و بهره مندی از توانمندی‌های سایر مراکز علمی و تحقیقاتی کشور، بیان کرد: لازم است از ذخایر ژنتیکی و زیستی کشور به عنوان یک ثروت ملی و ذخیره ارزشمند محافظت کرده و این امانت را به نسل‌های آینده تحویل دهیم.

دری گیو، اجرای طرح آمایش سرزمین و بهره برداری از نتایج حاصل از مطالعات آمایش سرزمین و توان اکولوژیک و پایداری منابع طبیعی را ضروری دانست.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش، موزه تاریخ طبیعی و ذخائر ژنتیکی حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: حمایت از پروژه‌های حفاظتی با مشارکت جوامع و آحاد مردم در خصوص مدیریت منابع طبیعی، بهره برداری پایدار و حفاظت از تنوع زیستی، تکمیل طرح‌های مدیریت توجیهی و تفصیلی مناطق و تخصیص اعتبارات لازم برای اجرای آن‌ها در مناطق تحت مدیریت، به کارگیری روش‌های صحیح حفاظت و احیای گونه‌های اندمیک در معرض خطر و مدیریت و کنترل چرای دام‌های اهلی از مراتع را در راستای حفاظت مؤثر از تنوع زیستی و بهره برداری پایدار از آن ضروری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha