• یکشنبه / ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۰:۲۰
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1401122114672
  • خبرنگار : 71650

شمشیر استیضاح بالای سر همه وزرای آموزش و پرورش است/پیگیری برای رتبه‌بندی مدارس

شمشیر استیضاح بالای سر همه وزرای آموزش و پرورش است/پیگیری برای رتبه‌بندی مدارس

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران از پیگیری برای رتبه‌بندی مدارس خبر داد.

به گزارش ایسنا، علیرضا کریمیان در مراسم بزرگداشت یکصدویکمین سال تاسیس شورای عالی آموزش و پرورش، اظهار کرد: آموزش و پرورش شهر تهران در فضای تعامل با شورای عالی آموزش و پرورش بحث رتبه بندی مدارس را دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: در بحث رتبه‌بندی مدارس نگاهمان نگاه مساله محور با تاکید بر موضوعات و مباحثی است که مدارس به عنوان مساله با آن مواجه‌اند.

کریمیان قانونگذاری، نظارت، ترسیم راهبردها و خط مشی ها، تدوین قوانین و مقررات و ضوابط را از جمله وظایف شورای عالی آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: باید برای آینده شورای عالی آموزش و پرورش با توجه به زیست بوم‌های نوظهور برنامه داشته باشیم. امروز یکی از مباحثی که با آن مواجه‌ایم بحث زیست بوم‌های جدید و نو است. شورای عالی آموزش و پرورش باید برای چنین شرایطی خود را آماده کند و حتما برنامه داشته باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، تصریح کرد: همچنین باید به مباحث دیگری اعم از اقتصاد آموزش و پرورش، جایگاه آموزش و پرورش در نهادهای حاکمیتی و در تصمیم گیریهای کلان و نیز بحث نیروی انسانی و جذب و حفظ و نگهداشت نیروی انسانی که از جمله چالش‌های مهم آموزش و پرورش است، توجه کرد.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگر این برنامه محمود امانی دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش، با بیان اینکه شورای عالی آموزش و پرورش متعلق به همه ملت ایران است و سه سرمایه اصلی یعنی اصالت، استقلال و اتقان مصوبات دارد، اظهار کرد: استقلال به این معنا است که این شورای عالی مسئولیت اجرایی ندارد و مدیریت نظام آموزش و پرورش کشور به معنای علمی مدیریتی برعهده وزارت آموزش و پرورش است و تداخلی بین امر شورای عالی و نظام مدیریتی آموزشی کشور به وجود نمی‌آورد.

امانی افزود: این در حالی است که در پاره‌ای از دیگر شوراها، این مرز مقداری کمرنگ شده که تبعاتی در بر دارد. استقلال شورای عالی آموزش و پرورش سبب شده است در طول دوره‌های مختلف با کمی فراز و نشیب رابطه منطقی بین وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی آموزش و پرورش رخ دهد.

وی درباره "اتقان مصوبات" به عنوان دیگر سرمایه شورای عالی آموزش و پرورش، تصریح کرد: یعنی اگر مصوبات کم اما معقول داشته باشیم بیشتر از مصوبات فراوان اما نامعقول در نظام آموزشی کشور تاثیر دارد. کارهای چابک در این شورا قابلیت انجام ندارد. این نظام متقن کمک می‌کند شورای عالی هم نقش سیاست گذاری و هم نقش نظارت را انجام دهد و هم به مجامع قانونگذاری و به طور خاص به مجلس شورای اسلامی کمک کند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، تاکید کرد: تمام لوایح و طرح های مربوط به آموزش و پرورش باید از مسیر شورای عالی عبور کند و به صحن مجلس رود. در سال‌های اخیر به این موضوع اهتمام کردیم و می‌توان گفت اکنون در این مسیر به ریل گذاری نسبی رسیدیم.

شمشیر استیضاح بالای سر همه وزرای آموزش و پرورش است و بسیاری اوقات هم به حق کشیده نمی‌شود

به گزارش ایسنا، در بخش دیگر این برنامه حجت‌الاسلام محی الدین بهرام محمدیان، رئیس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش و شورای عالی آموزش و پرورش را محصول خرد جمعی دانست و اظهار کرد: تشکیل شواری عالی آموزش و پرورش مبتنی بر متن دین است. الزام اجتماعی و تخصص و حرفه ای گرایی همیشه در این شورا حضور داشته است. این شورا مبتنی بر خرد جمعی برای جلوگیری از انحراف در مسائل ملی ایجاد شده است.

به زعم وی، آموزش و پرورش اصلی ترین نهاد قدرت ساز است که ملت سازی، دولت سازی و نظام سازی انجام می‌دهد.

محمدیان در ادامه به بیان پیشنهاداتی خطاب به اعضای شورای عالی آموزش و پرورش پرداخت و بیان کرد: به عنوان فردی که ۱۴ سال عضو شورای عالی آموزش و پرورش بوده است این پیشنهادات را بیان می‌کنم. ماده یک قانون شورای عالی آموزش و پرورش که در برگیرنده وظایف و اختیارات شورا است باید جدی تر گرفته شود. شورای عالی آموزش و پرورش باید مرجع سیاست گذاری باشد. در ماده ۶ نیز وظایف و اختیارات شورا اعلام شده است که باید جدی‌تر گرفته شود.

وی افزود: درواقع باید از تقدیم لوایحی که بدون عبور از شورا به مجلس می‌روند اجتناب کنیم. موضوع دیگر این است که بررسی طرح ها و لوایح قانونی مربوط به آموزش و پرورش قبل از طرح در مجلس باید در شورای عالی باشد. از دیگر مشکلات ما در آموزش و پرورش فشارهای سیاسی برای انتصابات از جمله مدیران کل است. شمشیر استیضاح بالای سر همه وزرای آموزش و پرورش است و بسیاری اوقات هم به حق کشیده نمی‌شود و در این مواقع می‌خواهند فردی را به زور به آموزش و پرورش تحمیل کنند. پیشنهاد دارم برای جلوگیری از این امر در شورای عالی مصوب شود که ابتدا صلاحیت مدیران کل باید در شورای عالی آموزش و پورش تصویب شود و سپس منصوب شوند.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگر این برنامه سید مجتبی خیام نکویی، عضو شورای عالی آموزش و پرورش و معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز با بیان اینکه جنس آموزش و پرورش "هدایت" است، اظهار کرد: بسیاری از تصمیمات شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان بالاترین مرجع سیاست گذاری می‌تواند هدایت جوانان و نوجوانان که سرمایه نظام ما هستند را عهده دار باشد.  از این رو جایگاهش بسیار والا و ارزشمند است و امیدوارم شاهد قدم های رو به جلو برای دستیابی به اهداف خود در این حوزه باشیم.

وی در ادامه به نهضت ملی کاشت یک میلیارد نهال و لزوم نهادینه سازی این نهضت در وزارت اموزش و پرورش اشاره کرد و توضیح داد: تصور می‌کنم جایگاه این نهضت در مجموعه آموزش و پرورش است. ما رتبه 8 دنیا را برای تولید کربن داریم و این به مفهوم این است میزان تولید گاز گلخانه ای به گونه‌ای است که سلامت مردم دچار مشکل خواهد شد. اگر این روند به این شکل ادامه یابد شاهد گرد و غبار و ریز گرد و ایجاد مشکل در زیست بوم زندگی و ادامه حیات خواهیم شد. تنها راهی که دنیا پیش بینی کرده تا بتواند این مشکل را حل کند، کاشت نهال است. بحث نهضت ملی کاشت یک میلیارد نهال را با شیوه‌هایی که در مجموعه آموزش و پرورش قرار دارد می‌توان به یک نهضت فراگیر تبدیل کرد. باید این را تبدیل به یک فرهنگ عمومی کنیم. حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست باید تبدیل به فرهنگ عمومی شود که شالوده اش از مدرسه ریخته می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha