• سه‌شنبه / ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۳:۱۰
  • دسته‌بندی: دفاعی - امنيتی
  • کد خبر: 1401121611976
  • خبرنگار : 71429

یک وکیل دادگستری در نشست ابعاد حقوقی نقش دولت فرانسه در کشتار مردم ایلام:

نقش فرانسه در کشتار سال ۶۳ مردم ایلام قابل اثبات است

نقش فرانسه در کشتار سال ۶۳ مردم ایلام قابل اثبات است

یک وکیل دادگستری با اشاره به نقش دولت فرانسه در کشتار مردم ایلام در سال ۶۳ گفت: بنظرم کاملا قابل اثبات است که دولت فرانسه با علم و اراده و به این نیت که دولت صدام را تقویت کند اقداماتش را انجام داده است.

به گزارش ایسنا، سیدایوب عبداللهی در پنل دوم نشست ابعاد حقوقی نقش دولت فرانسه در کشتار مردم ایلام در سال ۱۳۶۳ که در ایسنا برگزار شد، گفت: چرا یک انقلاب مردمی و ایدئولوژیک با یک مخاصمات جدی و جهانی مواجه می شود؟ بنظرم کشورهای استعمارگر دیدند که اگر انقلاب رشد کند ایدیولوژی‌اش با 
ایدیولوژی‌ آنها می‌جنگد و تاب ایدیولوژی محمدی را نداشتند.
وی افزود: مخاصمات بین المللی یک روش و وسیله برای کشورگشایی و پیشبرد اختلافات مرزی بود و تسلط بر دولت های کوچک  در راس‌ برنامه‌های انگلیس و  امریکا قرار داشت. حقوقدانان بین الملل به این فکر افتادند چه کنیم که آن‌را حقوقی کنیم و از اثرات سوء و تبعات ان برای مردم عادی وغیرنظامی کم کنیم لذا به مدت  ۸ سال زحمت کشیدند که ایران در جلسات لاهه حضور داشته باشد و منتهی به کنوانسیونی بنام کنوانسیون حقوق لاهه  شد. این کنوانسیون ها از کشتار جنگی جلوگیری می‌کند.

وی با اشاره به  اصل تفکیک گفت : دولت های متخاصم را موظف کردند بین نظامی وعیرنظامی تفکیک قایل شوند و جاهایی از وسایل نظامی استفاده کنند که غیر نظامی وجود نداشته باشد. اما استثنائایی بر اصل تفکیک قائل شدند مثلا در جاهایی که مردم سپر انسانی قرار میگیرند دولت متخاصم مردم را جلو قرار میدهد تا مردم حمله نکنند و استثنایاتی قایل شدند و در سال ۱۹۴۹ کنوانسیون  ژنو  تصویب شد و در آنجا منشور حقوق بین الملل تصویب شد. در کنوانسیون ژنو  ۴ کنوانسیون تصویب شد که کنوانسیون چهارمش به ما مربوط می شود.

این وکیل دادگستری افزود: کنوانسیون ها هدف قرار دادن غیرنظامی و دخالت کشورهای بیطرف در تخاصم را ممنوع کرده اند، حقوق بین الملل در تصرف است و وقتی دولت های جهان جمع می شوند و ایران یک دولت است. قوانینی را خود این دولت ها تصویب کردند ولی آن‌را رعایت نکردند.

وی تاکید کرد: بنظرم کاملا قابل اثبات است که دولت فرانسه با علم و اراده و به این نیت که دولت صدام را تقویت کند اقداماتش را انجام داده است. آنها  دیدند که مردم با ۴ تا موشک و تانک از شهر خارج نمی شوند. در وزارت دفاع زومکن‌ها و مدارکش موجود است که  کشورهای استعمارگر و غیر استعمارگر با صدام هستند، ایران با همه دنیا در جنگ بود.

وی افزود: سلاح های شیمیایی را آلمانی ها به عراق دادند و تمام اینها کمک کردند و مردم ایران ماندند و صدام عقب ماند، درطول تاریخ در هرجنگی  یک سانت از کشور ما از بین رفته، اما این جنگ ۸ سال طول کشید و تمام دنیا مقابل ما بودند و مردم ایران یک سانت خاک ایران را  به عراق ندادند.

وی گفت: دولت های فرانسه و  انگلیس و امریکا مستقیما به آلمان و صدام کمک‌کردند و مدارکش هست و نقض حقوق بین الملل را انجام دادند، ما ملت نجیبی هستیم که گذشت میکنیم. ما نجبب بودیم که علیه آنها طرح دعوای حقوقی را مطرح نکردیم زیرا امیدی نداشتیم به جایی برسد که عدالت اجرا شود.

وی تاکید کرد: باید محکوم‌شوند و مردم بفهمند این کشورها چه جنایتکارایی هستند و شعارهای حقوق بشر و بشر دوستی و سایر عناوین چیزی جز گول زنک و مسایل اغفال کننده برای مردم جهان نیست و باید این کشورهای استعمارگر را محکوم کنند.

عبداللهی  تأکید کرد: از نظر حقوق بین‌الملل، فرانسه به عنوان دولتی  برخلاف کنوانسیون ژنو که خودشان آن را تصویب کردند و عضو آن بودند آن را نقض کرد و سوپر اتاندارد و میراژ را در اختیار عراق قرار دادند و مباشر در جنایت رخ داده هستند.

این حقوقدان گفت: حقوقدان‌ها و حقوق‌خوان‌ها در طول تاریخ آدم‌های آزاده و مستقلی بودند و امروز حقوقدانان ما از خرد و کلان، از بزرگان تا دانشجویان در این قضیه می‌توانند بسیار موثر باشند. لازمه طرح دعوا این است که جمع‌های کوچکی در هر استان ایجاد کنند و بعد شروع به تحقیق و جمع‌آوری مدارک مستند و محکمه پسند کنند تا حقوقدان‌های بین‌المللی بر اساس آن حکم صادر کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha