به گزارش ایسنا، جعفر تشکری هاشمی در مراسم نوزدهمین کنفرانس بینالمللی مهندسی حملونقل و ترافیک با بیان اینکه باید باورمان بشود که حل بحران ترافیک فقط با توجه به بزرگراه سازی حل نمیشود، افزود: بعد از بزرگراه و خیابان سازی دیدیم که هرچه بسازیم ترافیک تمامی ندارد و مدام بیشتر میشود. لذا نگاهمان را به جای حملونقل شخصی به عمومی تغییر دادیم.
وی با بیان اینکه ما در اولین پروژه نگاهمان این بود که تونلها اهمیت ویژهای دارند و نظرمان این بود که بزرگراهها را گسترش بدهیم بحران حل میشود، ادامه داد: اما فهمیدیم که اگر مترو را گسترش ندهیم هرچه پیش از این انجام دادهایم بی نتیجه میماند.
عضو شورای شهر تهران گفت: در این شرایط حرکت ما به مترو سازی رفت. روزی که کار در شهرداری را شروع کردم طول خطوط مترو ۷۹ کیلومتر بود و زمانی که مسئولیتم را تحویل دادم به ۳۰۰ کیلومتر رسیده بود. در ادامه احساس کردیم که باید برای مردم واگن طراحی کنیم و ۱۵۰۰ واگن واگذار شد.
وی با بیان اینکه عدهای علاقه به زیر زمین و مترو ندارند، خاطرنشان کرد: به همین دلیل بحث اتوبوسهای تندرو مورد توجه قرار گرفت و در یک فعالیت تیمی ۱۹۸ کیلومتر بی ار تی ساخته شد.
تشکری هاشمی با ذکر این نکته که شهر با روشهای سنتی قابل مدیریت نبود و به سمت هوشمند شدن رفت، گفت: نتیجه هوشمند شدن شهر این بود که بیش از ۳۰۰۰ فیبر نوری، دوربین نظارت تصویری و ثبت تخلفات هوشمند شکل گرفت و توجه به خودروهای پاک،تشویق سازندگان به ساخت موتورهای برقی و دوچرخه سواری در اولویت کار ما قرار گرفت.
رییس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شهر انسان محور با ادعا ساخته نمیشود، اظهار کرد: با نگاه خوب شورا و شهرداری تهران ما موفق شدیم ۴۵ درصد بودجه را به مأموریت حملونقل اختصاص بدهیم و ۲۶۵۰۰ میلیارد تومان از بودجه فقط برای خرید وسایل حملونقل عمومی لحاظ شده است. همچنین با کمک دولت یک میلیون و ۱۴۰ هزار دلار را برای پیش پرداخت واگن های جدید مترو کنار گذاشتیم.
وی با تاکید بر این نکته که اگر میخواهیم مردم کیفیت زندگی خوبی داشته باشند نیاز به بزرگراه سازی نداریم، گفت: برای سال ۱۴۰۲در بودجه ۶۲۰۰ میلیارد تومان برای تامین اتوبوس در نظر گرفته شده است. همچنین۱۵۰۰ میلیارد تومان برای جایگزینی ون با تاکسی و ۱۳۵۰میلیارد تومان برای بازسازی واگنهای مترو در نظر گرفته شده است.
کنفرانس بینالمللی حمل و نقل پل ارتباطی نخبگان و مسئولان اجرایی ترافیک پایتخت
به گزارش ایسنا، مجتبی شفیعی مدیرعامل سازمان حمل و نقل شهرداری تهران نیز با اشاره به اینکه کنفرانس حمل و نقل و ترافیک پل ارتباطی نخبگان و مسئولان اجرایی ترافیک پایتخت است تأکید کرد که با ارزیابی و انتقاد باید به سمت عملکرد بهتر حرکت کنیم.
به گفته وی، آخرین جلسه حضوری کنفرانس سال ۹۶ برگزار شد و ۵ سال بود که این هم نشینی را نداشتیم و در نهایت با کمک همکاران سازمان حملونقل و ترافیک شهر تهران این جمع شکل گرفت.
وی گفت: این کنفرانس فرصتی برای ارتباط بین نخبگان و مجموعه مسئولان اجرایی ترافیک است و باید این گردهمایی را به فرایندی پایدار در مجموعه گفتمانی تبدیل کنیم و برگزاری رویداد سالانه خوب است ولی کافی نیست. ما مستمرا به اصلاح برنامهها احتیاج داریم که این نیازمند یک ارتباط جدی است.
مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهر تهران با بیان اینکه در حوزههای مرتبط با ترافیک متخصصین بسیار باسوادی حضور دارند،اما مشکلات همچنان پابرجاست، عنوان کرد: این نشان دهنده عدم ارتباط میدانی بین مدیران و عاملان است. تصمیم گرفتیم یک کانال ارتباطی مستمری را شکل بدهیم و نشستهایی را به صورت یک هفته در میان، در محلی ثابت به عنوان مکانی برای هم اندیشی برای عرضه نظرات و مباحث ترافیکی ایجاد کنیم.
وی ادامه داد: بنابراین اگر دستاوردهای علمی خاصی در دست بود در این نشستهای دورهای ارائه میشود و با توسعه این کنفرانس نظرات مطرح شده در آن را وارد مسئله تصمیم سازی و مجموعه پایش عملکرد در حوزه ترافیک میکنیم. امیدوارم در نهایت به جایی برسیم که اصلاح قوانین را از مجاری مربوط به خودش دنبال کنیم.
شفیعی افزود: اگر سو عملکردهایی دیده میشود باید ارزیابی و انتقاد کرد تا روز به روز به سمت عملکرد بهتر حرکت کنیم و این در حالی است که برای سال آینده بودجه به بیش از دو برابر در حوزه حملونقل و عدد ۳۵ هزار میلیارد تومان که معادل ۴۵ درصد بودجه شهرداری تهران است، رسیده است. امیدوارم در پنلهای این کنفرانس به دستاوردهایی با رویکرد حل مسئله برسیم و باعث بهبود شرایط زندگی مردم در حوزههای حملونقل بشویم.
توجه کنفرانس ترافیک به پیوند دانشگاه، صنعت و مدیریت شهری
جلال بهرامی معاون شهردار تهران نیز در حاشیه کنفرانس بینالمللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک با اعلام اینکه کنفرانس مذکور میتواند محلی علمی برای جمعآوری ایدههای جدید باشد، گفت: در این همایش، بررسی راهکارهای پیوند بین دانشگاه، صنعت و مدیریت شهری، مورد توجه ویژه قرار گرفته است.
بهرامی افزود: با استفاده از تجربیات گذشته، محور اصلی این دوره کنفرانس مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی)، ارائه و بررسی راهکارهای علمی و در عین حال اجرایی برای برطرف کردن معضل ترافیک است.
وی با تاکید بر برپایی ۷۰ کارگاه آموزشی و تخصصی در کنار ارائه دهها مقاله علمی در این کنفرانس گفت: طرحهای حمل و نقلی بسیاری از جمله طرح جدید ترافیک، طرح پارک حاشیهای، خطوط تندروی اتوبوسرانی و ... که در تهران و سایر شهرها و کلانشهرهای کشور به اجرا در آمدهاند از دستاوردهای ادوار گذشته این کنفرانس هستند.
بهرامی افزود: نگرش جدید مدیریت شهری به موضوعاتی همچون حمل و نقل پاک و ایمنی ترافیک از جمله موضوعاتی هستند که در این کنفرانس مورد بحث و بررسی قرار میگیرند.
وی با تأکید بر لزوم تشکیل کانالی ارتباطی با محوریت موضوع حمل و نقل و ترافیک در مکانی ثابت برای هماندیشی استادان و متخصصان رشتههای مختلف به صورت مستمر، گفت: ارائه هر مقاله و تجربهای، میتواند ما را برای تصمیمسازی و تصمیمگیری صحیح و اصلاح قوانین و دستورالعملها کمک کند.
بهرامی افزود: این کنفرانس، فرصت مناسبی برای گردهمایی اساتید و صاحبنظران مهندسی ترافیک است و خروجی آن بر اساس هماندیشی و ارتباط فیمابین مسئولان اجرایی در بخشهای درونشهری و برونشهری و در حوزه مدیریت شهری، میتواند کاملاً اثربخش باشد.
وی با تأکید بر اینکه در این کنفرانس، شاهد طرح ایدههای نوین در خصوص ارتقاء و رشد سطح مدیریت ترافیک در شهرهای مختلف کشور هستیم، گفت: با توجه به استقبال و شرکت ۲۷۰۰ نفر در این کنفرانس، امیدواریم شاهد همافزاییهای بیشتری در حوزههای تخصصی مرتبط با حمل و نقل در جهت نیل به ترافیک روانتر و ارتقای کیفی خدمات حمل و نقلی در سطح کشور باشیم.
بنابر اعلام روابط عمومی معاونت حمل و نقل شهرداری تهران، معاون شهردار تهران در خاتمه خاطرنشان کرد: امروزه مهمترین دغدغه شهروندان و مدیریت شهری در کلانشهرهای ایران و جهان، موضوع حمل و نقل و ترافیک است و بر همین اساس، تصمیم گرفتهایم تا با استفاده از ظرفیتهای علمی مانند آثار و نتایج این کنفرانس و تغییر نگرش به سمت هوشمندسازی، گامهای مؤثری در مسیر رفع این دغدغه مشترک برداریم.
انتهای پیام
نظرات