• شنبه / ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۱:۴۵
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1401121309126
  • خبرنگار : 50210

جای خالی صنایع استان مرکزی در طرح درختکاری ۱۶ میلیونی

جای خالی صنایع استان مرکزی در طرح درختکاری ۱۶ میلیونی

ایسنا/مرکزی معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: صنایع استان مرکزی تا امروز در اجرای طرح مردمی کاشت ۱۶ میلیون اصله درخت در استان مشارکتی نداشته اند.

سینا دردانی ۱۳ اسفندماه ۱۴۰۱ در نشست مطبوعاتی به مناسبت هفته منابع طبیعی، با اشاره به طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت از سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۵ در کشور، سهم استان مرکزی را ۱۶ میلیون اصله درخت(کاشت سالانه ۴ میلیون درخت) عنوان کرد و افزود: با توجه به تخریب جنگل ها در دنیا شاهد افزایش گازهای گلخانه ای هستیم. ایران رتبه ششم جهان در تولید کربن و رتبه ۴۲ را در طرح ترسیب کربن دارد. در حالی که تلاش بر این است که تولید کربن تا ۲۰۵۰ به صفر برسد، اما همچنان شاهد افزایش تولید آن هستیم برهمین اساس در آینده با تغییرات اقلیمی روبرو خواهیم شد به همین دلیل با توجه به شرایط موجود، نیازمند اجرای طرح های درختکاری هستیم.

وی اضافه کرد: براساس طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، به لحاظ فنی، احیا و توسعه جنگل و فضاهای سبز شهری، احیای بیابان و زراعت چوب مدنظر است، از طرفی باید مشارکت مردم و نهادها و ارگان های مختلف را به صورت جدی در اختیار داشته باشیم.

دردانی تصریح کرد: با وجود کارخانجات بزرگ و صنایع آلاینده در استان مرکزی، متاسفانه حمایتی از این طرح از سوی این واحدهای صنعتی صورت نگرفته است در حالی که در طرح جهانی کاشت یک هزار میلیارد درخت تا سال ۲۰۳۰ شرکت های بزرگی چون اَپل، HP، آمازون و ... اعلام مشارکت کرده اند ولی در ایران و استان مرکزی استقبال محسوسی از طرح کاشت درخت صورت نگرفته، هر چند که به صورت جدی در حال رایزنی با صنایع و معادن استان برای مشارکت در این طرح هستیم.

وی بیان کرد: استان مرکزی دارای یک نهالستان ۲۷ هکتاری است که سالانه ۴ میلیون نهال ویژه فضای سبز، گونه های جنگلی و زراعت چوب در این نهالستان تولید می شود. در واقع منابع طبیعی استان مرکزی برای اجرای این طرح مردمی، زیرساخت و اقدامات اولیه را فراهم کرده و به انجام رسانده و برای نگهداری این درختان نیز در حال انجام مطالعات علمی و تولید نهال ها و گونه های مقاوم به کم آبی هستیم، البته در بحث مالی با چالش های روبرو هستیم و باید حمایت و پشتیبانی نهادها و صنایع را داشته باشیم.

دردانی گفت: در هفته منابع طبیعی ۵۰ هزار اصله نهال توسط شهرداری اراک، ۳۵ هزار اصله توسط شهرداری ساوه و ۱۰ هزار اصله توسط شهرداری خمین توزیع می شود.

تصویب اعتبار ۳۰۰ میلیاردی برای آبخیزداری در سفر دولت به استان مرکزی/مودر پارک آبخیز می شود

به گزارش ایسنا، در این نشست رضا عظیمی معاون آبخیزداری استان مرکزی نیز گفت: استان مرکزی هشت حوضه آبخیز دارد و عمده فعالیت های آبخیزداری در بالادست سه سد کمال صالح، الغدیر و ۱۵ خرداد متمرکز شده است.

وی با بیان اینکه سالانه متوسط فرسایش خاک در استان ۱۲.۵ تن در هکتار است گفت: سیل و تخریب ناشی از آن نیز فرسایش خاص خود را به همراه دارد و در این راستا اقدامات کنترل سیلاب نیز به انجام می رسد.

عظیمی با بیان اینکه ۱.۳ میلیارد مترمکعب روان آب در استان وجود دارد که ۸۷ میلیون مترمکعب از این میزان کنترل می شود و باید برای افزایش این رقم اقداماتی به انجام برسد، افزود: برای سه سال پیش رو ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبارات سفر هیات دولت مصوب شده است که ۱۰۰ میلیارد تومان مربوط به سال پیش روست. همچنین ۵۳ میلیارد تومان از منابع ملی و استانی، بالغ بر ۲۱ میلیارد تومان منابع ملی، ۸ میلیارد تومان منابع استانی، ۱۹ میلیارد تومان اعتبارات مناطق محروم و ۸ میلیارد تومان منابع مدیریت بحران در اختیار استان خواهد بود که در سال آینده تخصیص می یابد.

وی جدی ترین چالش استان را فرسایش خاک دانست و افزود: هدررفت آب در استان مرکزی بسیار بالاست و با وجود پیشرفت هایی که حاصل شده، راندمان آب تنها ۳۰ درصد است، از طرفی کاهش بارندگی را شاهد هستیم که در تولید، کشاورزی و راندمان آب تاثیر دارد، همچنین برداشت از منابع آب زیرزمینی بسیار بالاست و شاهد وقوع فرونشست در دشت های اراک، ساوه و ... هستیم، در تهران این چالش حاد شده و اگر این روند همچنان پیش برود در اکثر استان ها با فرونشست روبرو خواهیم بود.

عظیمی در خصوص اقدامات آبخیزداری در دره گردو بیان کرد: تمامی بندهای آبخیزداری منطقه سرریز کرده و به معنای واقعی به تفرجگاه تبدیل شده است، بر این اساس و با توجه به دستاوردهای مطلوب حاصل شده، اقدامات آبخیزداری دره مودر نیز در دستور کار قرار گرفته است. مطالعات درخصوص این دره برای تبدیل شدن آن به پارک آبخیز آغاز شده است. اقدامات جاده سازی صرفا برای انتقال مصالح جهت اجرای پروژه انجام شده و عملیات گابیون بندی و نهال کاری نیز شروع شده است.

وی ایجاد بند خاکی، بند گابیونی، دیوار ساحلی، آبشار مصنوعی، مرمت قنات، عملیات خشکه چین، ساخت سرویس بهداشتی، کمپ اقامت شبانه، ایجاد آلاچیق، پل معلق، اسکله ماهی گیری، نهال کاری، صندلی گذاری در مسیر و ... را از جمله اقدامات پیش بینی شده عنوان کرد و افزود: پیش بینی می شود که اجرای پروژه های مذکور در این دره ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشته باشد. یک میلیارد تومان اعتبارات مطالعاتی تامین شده و از سال آینده نیز اعتبارات به مرور تامین می شود تا ظرف مدت زمان هشت سال پروژه به صورت کامل اجرایی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha