• شنبه / ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۱:۳۱
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1401121309103
  • خبرنگار : 50210

گونه‌های بیابانی استان مرکزی در معرض انقراض/پساب فاضلاب ظرفیتی برای زراعت چوب

گونه‌های بیابانی استان مرکزی در معرض انقراض/پساب فاضلاب ظرفیتی برای زراعت چوب

ایسنا/مرکزی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: درختکاری و اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، تضمین کننده نجات شهرهای آلوده است.

عبدالحسین محمدی ۱۳ اسفندماه ۱۴۰۱ در نشست مطبوعاتی به مناسبت هفته منابع طبیعی با اشاره به شعار هفته منابع طبیعی که "درخت برای زندگی؛ با هم بکاریم برای ایران سرسبز و ایران قوی" است، بیان کرد: در این هفته یک میلیون و ۱۰۰ هزار اصله نهال در استان توزیع می شود که از امروز تا پایان اسفندماه ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه امسال در دره "مودر" اراک مراسم روز منابع طبیعی برگزار خواهد شد، افزود: دره گردو اراک در کشور به عنوان یک برند شناخته شده ولی با توجه به تراکم جمعیت بالا در این منطقه، باید برای پراکنش جمعیت، مناطق دیگری نیز مورد توجه قرار گیرد، به همین دلیل امسال در هفته منابع طبیعی دره مودر مدنظر قرار گرفته است تا از ظرفیت های این مناطق بهره برداری بیشتری صورت گیرد. خوشبختانه تا امروز در این دره اقدامات خوبی در حوزه آبخیزداری و جنگل کاری انجام شده است.

محمدی بیان کرد: فردا یکشنبه چهاردهم اسفندماه زنگ درختکاری در مدرسه علامه حلی اراک نواخته می شود، دوشنبه مراسم درختکاری در دره مودر را خواهیم داشت، همچنین در پیاده راه امیرکبیر توزیع نهال را دنبال می کنیم، روز سه شنبه درختکاری در ارگان های نظامی و دانشگاه ها ترتیب داده شده است، روز چهارشنبه با توجه به تعطیلی نیمه شعبان توزیع نهال در دره گردو را خواهیم داشت و در طول هفته نیز اقدامات متنوعی در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید بر اینکه راهکار نجات شهرهای آلوده از آلودگی، کاشت درخت است، طرح کاشت یک میلیارد اصله درخت در کشور را کمک کننده به بهبود وضعیت هوای شهرها از جمله شهر اراک دانست و گفت: این طرح باید در استان بویژه در شهرهای صنعتی به صورت کامل اجرایی شود. تولید ۱۶ میلیون اصله نهال به راحتی قابل انجام است و تنها باید حمایت صنایع، بنگاه های اقتصادی، دستگاه های اجرایی و مردم را در اختیار داشته باشیم. شرکت شهرک های صنعتی در این راستا می تواند بسیار پویا عمل کند. ۲۵ درصد فضای شهرک های صنعتی باید درختکاری شود و در کنار آن باید اطراف شهرک ها کمربند سبز ایجاد شود، چه ایرادی دارد که یک شهرک صنعتی به صورت کامل سبز باشد؟ از طرفی پساب فاضلاب ظرفیت خوبی برای زراعت چوب است و می توان با تولید چوب صنوبر درآمدی بیشتر از فروش نفت داشت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی اضافه کرد: در استان مرکزی ۴۷۰ هزار هکتار سطح بیابانی وجود دارد که این سطح افزایش نیافته است، اما سطوح بیابانی موجود، بیابانی تر شده اند. با بررسی وضعیت گونه های بیابان‌پسند مشخص شده است که گونه های بیابانی با توجه به افت آب های زیرزمینی در حال انقراض هستند، در همین راستا و به عنوان راهکار، در کویر میقان پروژه بادشکن غیرزنده را اجرایی کردیم و امسال در جنوب کویر نیز بادشکن غیرزنده اجرایی شده چراکه شرایط منطقه حاد است و سرعت فرسایش به شدت بالاست و درآینده شهر امیرکبیر و روستاهای اطراف بسیار متاثر می شوند.

وی افزود: در کویر میقان بادشکن غیرزنده را اجرایی کردیم و امسال در جنوب کویر نیز بادشکن غیرزنده اجرایی شده است چراکه شرایط منطقه حاد است و سرعت فرسایش به شدت بالاست و در آینده شهر امیرکبیر و روستاهای اطراف بسیار از این وضعیت متاثر می شوند.

وی در خصوص اعتبارات آبخیزداری افزود: سازمان در این خصوص درخواست اعلام پروژه کرده است که در حال بررسی است. در سال های گذشته اعتبارات بسیار خوبی دریافت شده و در ۱۲ هزار و ۸۰۰ نقطه عملیات آبخیزداری انجام شده است که در کنترل سیلاب و پوشش گیاهی بسیار اثربخش بوده است.

محمدی اظهار کرد: اگر میزان فرسایش بادی و آبی سالانه از ۶ تن در هکتار بالاتر برود، زنگ خطر به صدا در می آید، البته اعتبارات در حوزه های پروژه های آبخیزداری و بیابانی بسیار اندک است، در حالی که عربستان برای درختکاری ۲.۵ میلیون یورو اعتبار اختصاص داده است چراکه مسئله را حیاتی می داند، اما در ایران اعتبارات اندک است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha