• سه‌شنبه / ۹ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۱:۰۰
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1401120906404
  • خبرنگار : 71424

خانواده‌ها، مطالبه‌گر امور پرورشی باشند

خانواده‌ها، مطالبه‌گر امور پرورشی باشند

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه کمرنگ بودن خانواده‌ها در برنامه‌های پرورشی از دغدغه‌های ماست که کمتر از طرف ما برای این امر تلاش شده که فرصتی برای خانواده‌ها فراهم کنیم تا همانند برنامه‌های آموزشی، در برنامه‌های پرورشی نیز حضور داشته باشند و مشارکت کنند گفت: اقداماتی در این زمینه آغاز شده و امیدواریم خانواده‌ها نیز از ما در این باره مطالبه داشته باشند.  

به گزارش ایسنا، اصغر باقرزاده در نشست تخصصی خانواده و تربیت که در دفتر مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد با بیان اینکه خانواده رکن اصلی تربیت است و باید برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش با خانواده‌ها منطبق باشد افزود: این امر قطعا با کمک انجمن‌های اولیاء و مربیان محقق می‌شود. البته ما برنامه‌هایی را در این راستا طراحی و اجرا کرده‌ایم. به عنوان مثال برای اولین بار جشنواره‌ای برای سرودهای خانوادگی شکل گرفت. جشنواره تکلیف نیز از خانواده‌ها شروع شد و بعد به سطح کشوری رسید و یا دانش‌آموزان به همراه والدین خود در مسابقات احکام شرکت کردند. این شروع کار است و امیدواریم خانواده‌ها نیز از ما در این باره مطالبه داشته باشند.

به گزارش ایسنا، علیرضا کریمیان، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران نیز با بیان اینکه موضوع خانواده موضوعی بسیار مهم و حیاتی است، زیرا ساختار اصلی جامعه را تشکیل می دهد و حضور افراد را در نهادهای بزرگ اجتماعی بسترسازی می‌کند گفت: آموزش‌ها و تربیت خانواده محور موجب کمرنگ شدن آسیب‌های اجتماعی در جامعه می‌شود. 

در ادامه این نشست نمایندگانی از انجمن‌های اولیاء و مربیان در زمینه امور تربیتی به ایفای سخن پرداختند و دغدغه های خود را با وزیر آموزش و پرورش در میان گذاشتند که به صورت فهرست وار به اهم این سخنان اشاره می‌شود:
ـ شکوه گودرزی: آزمایشگاه‌های مدارس ما به خصوص در مناطق کم برخوردار بسیار ضعیف هستند. اولیاء توانایی تامین هزینه‌های این چنینی را ندارند و دانش آموزان از گردونه پژوهش عقب می‌مانند. خوب است که توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشید. تربیت دانش آموزان ما باید تمام ساحتی باشند. تقویت انگیزه معلمان، اهمیت ویژه قائل شدن برای آموزش خانواده‌ها، اصلاح محتوای درسی مطابق با نیاز روز جامعه از دیگر مطالبات اولیا از آموزش و پرورش است.

ـ صالحی: نیازمند حفظ فرهنگی بومی خود هستیم. بزرگترین اجتماع ما در مدرسه شکل می‌گیرد و عامل وحدت بخش است. مدرسه به معلمان دینی خوب نیاز دارد که داوطلبانه اقامه کننده احکام دینی باشند. فضای مجازی آسیب‌های بسیاری بر دانش آموزان ما تحمیل می‌کند، نیازمند هدایت و رصد بر استفاده کودکان و نوجوانان از فضای مجازی هستیم.

ـ لادن تیموری طولابی، رئیس انجمن مدرسه فرزانگان یک تهران: یکی از مشکلات موجود، فروش مواد دخانی به کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال در کیوسک‌ها و مغازه‌هاست. متوجه شده‌ام که قانونی برای فروش سیگار به کودکان زیر ۱۸ سال وجود ندارد و درخواست می‌کنم چنین قانونی وضع شود. پیشنهاد می‌کنم مشاورانی در مدارس به صورت ثابت مستقر شوند و همه بچه‌ها را از ابعاد مختلفی تحت نظر داشته باشند و غربالگری سلامت انجام دهند. انگیزه‌های معلمان را برای کمک به تعلیم و تربیت بچه ها ارتقاء دهید. همچنین می‌خواهم اختیار سرویس مدارس به انجمن‌های اولیاء و مربیان داده شود.

- حجت‌الاسلام احمد اسلامی، مدرس حوزه و دانشگاه، منطقه ۱۷ آموزش و پرورش شهر تهران: خانواده اصلی ترین رکن تعلیم و تربیت است. امروز خانواده‌ها زیر بار فشارهای اقتصادی قرار دارند و بسیاری پدران باید دوشیفته کار کنند و فرصت چندانی برای تربیت فرزندان ندارند و در چنین شرایطی نقش و اهمیت انجمن‌های اولیا و مربیان در مدارس پررنگ می‌شود. تحکیم روابط مدرسه و اولیاء نتایج روشن و اثربخشی در پی خواهد داشت. نظارت مستمر بر عملکرد آموزشی و پرورشی معلمان به ویژه در دوره ابتدایی در مجموعه آموزش و پرورش ضروری به نظر می‌رسد.

- قدمی، ولی دانش آموز، منطقه ۲ آموزش و پرورش شهر تهران: درخواست می‌کنم روی گزینش کادر مدارس تمرکز بیشتری صورت پذیرد و از مدیران مدارس توانمند استفاده شود که مدرسه را به چالش نکشانند.

- سعید علی آبادی، رئیس انجمن اولیا و مربیان مدرسه در منطقه ۱۴ آموزش و پرورش شهر تهران: درگیر نمره شده ایم، استرس بچه‌ها بسیار بالا رفته است و شایسته است اقدامات مکمل و پرورشی توسعه یابد تا از میزان استرس دانش آموزان کاسته شود. از وزیر و معاون پرورشی میخواهم که صدای بچه ها را بشوند و با آنها سخن بگویند، اگر شما پاسخ بچه ها را ندهید، دیگران هرطور بخواهند به آن پاسخ می‌دهند.

محسن نوری، مدیر مدرسه، منطقه ۲ آموزش و پرورش شهر تهران: برای رسیدن به ساحت‌های شش‌گانه سندتحول بنیادین باید دانش آموزان را در اختیار داشته باشیم. این تعطیلی های مکرر به امر آموزش لطمه می‌زند. برای تحقق تربیت، چهار محور مدرسه، منزل، مسجد و محله باید در کنار همدیگر قرار بگیرند در این صورت است که دانش آموزی با برخوردار از ساحت های تربیتی شش‌گانه تحویل جامعه می‌دهیم. قسمت‌هایی از منطقه ۲ کم برخوردار هستند. به مدارس دولتی مناطق بالای تهران هم توجه کنید، همه مدارس در این مناطق لزوما برخوردار نیستند. بخشی از نیروهای ما در مدارس، نیروهای بازنشسته و با سن بالا هستند و نیازمند نیروی جوان هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha