• دوشنبه / ۸ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۳:۵۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401120805777
  • خبرنگار : 71592

پس از سفر بالاترین مقام سعودی به کی‌یف

اوکراین روابطش را با عربستان گسترش می‌دهد

اوکراین روابطش را با عربستان گسترش می‌دهد

وزیر خارجه اوکراین اعلام کرد، کشورش مصمم است روابط با عربستان را نه تنها در سطوح دوجانبه و چندجانبه، بلکه در سطح منطقه‌ای توسعه دهد و به طور مشترک به دنبال راه‌هایی برای تقویت موقعیت دو کشور در نیمکره جنوبی باشند.

به گزارش ایسنا، روزنامه رای الیوم نوشت، دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در نشستی مشترک با فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان و آندریه یرماک، رئیس دفتر رئیس جمهوری اوکراین در کی‌یف با اشاره به اهمیت اولین سفر وزیر امور خارجه عربستان به کی‌یف از زمان برقراری روابط دیپلماتیک، گفت: ما از وزیر خارجه استقبال می‌کنیم و تعهد کامل خود را برای توسعه روابط خود اعلام می‌کنیم. ما با هم راه‌هایی را برای تقویت موقعیت خود در نیمکره جنوبی به ویژه در آفریقا جستجو خواهیم کرد.

وی افزود: ما تعامل با عربستان را نه تنها در سطح دوجانبه، نه در سطح چندجانبه در چارچوب سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی، بلکه در سطح منطقه می‌بینیم و تلاش‌های خود را هماهنگ خواهیم کرد.

سفر فیصل در روز یکشنبه اولین سفر یک مقام عالی رتبه یک کشور عربی به اوکراین از زمان آغاز تهاجم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در فوریه ۲۰۲۲ است.

کولبا گفت: کارهای زیادی پیش رو داریم؛ اما مساله اصلی تماس‌های ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و فیصل است که برای هر دو کشور به ثمر نشسته است.

وی افزود، دو سند به امضا رسید که پایه‌های توسعه همکاری در دو وزارتخانه بازسازی و انرژی را ایجاد می‌کند.

کولبا پیش‌بینی کرد که زمینه‌ها و رویکردهای خاصی شکل بگیرد که در آن پروژه‌های کلان جدید اجرایی می‌شوند.

وزیر خارجه عربستان هم به خبرنگاران گفت، مقامات توافقنامه‌هایی درباره نحوه هزینه کردن حدود ۴۱۰ میلیون دلار کمک انسانی امضا کردند که دولت عربستان در ماه اکتبر برای اوکراین در نظر گرفت.

شاهزاده فیصل بالاترین مقام سعودی است که در ۳۰ سال اخیر به اوکراین سفر کرده و با رئیس جمهوری، وزیر خارجه و دیگر مقامات این کشور دیدار کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۸ ۱۴:۲۷

عربستان در خاک عراق چه شکری خورد؟ عربستان در خاک سوریه چه شکری خورد؟ عربستان در خاک یمن چه شکری خورد؟......که حالا خودش را در جنگ روسیه-اکراین دخالت می دهد؟.....خوب است از تاریخ درس عبرت گرفت.....