• دوشنبه / ۸ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۲:۴۴
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1401120805679
  • خبرنگار : 30188

نکات اساسی در پیاده‌سازی و اخذ گواهینامه‌های معتبر ایزو

نکات اساسی در پیاده‌سازی و اخذ گواهینامه‌های معتبر ایزو

قبل از اینکه بتوانید گواهینامه دریافت کنید، ابتدا باید فرآیندهای تولید و ارائه خدمات خود را توسعه داده و مستندسازی کنید؛ پس تا ادامه مطلب همراه ما باشید.

به گزارش ایسنا به نقل از شرکت بیکران راهکار سعادت، می‌بایست رویه‌های صحیح را اجرا کنید تا اطمینان حاصل کنید که می‌توانید استانداردهای کیفیت خود را حفظ کنید.

چگونه گواهینامه ایزو بگیریم؟

در این جا چهار مرحله ضروری اخذ ایزو برای تبدیل شدن به یک کسب و کار دارای گواهی ایزو آورده شده است؛

1- سیستم مدیریت خود را توسعه دهید

  • فرآیندهای اصلی یا تجاری خود را شناسایی کنید.
  • فرآیندهای مستندسازی با مشارکت کارکنان.
  • بررسی، تأیید و توزیع اسناد برای کسانی که نیاز به دسترسی به اطلاعات دارند.

2- سیستم خود را پیاده‌سازی کنید

  • اطمینان حاصل کنید که مراحل همان‌طور که در مستندات شما توضیح داده شده است، انجام می‌شود.
  • اطمینان حاصل کنید که کارکنان برای وظایفی که انجام می‌دهند به درستی آموزش دیده‌اند.
  • ایجاد سیستم‌های گزارش‌دهی مؤثر برای پوشش بازرسی، آزمایش، اقدامات اصلاحی، کنترل عملیات، جلسات بازنگری مدیریت، نظارت بر اهداف، تکنیک‌های آماری و غیره با توجه به استاندارد مورد نظر (به طور مثال ایزو 9001 مدیریت کیفیت، ایزو 14001 مدیریت محیط زیست، ایزو 45001 مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی و...).
  • در صورت امکان از طریق استفاده از داده‌های قابل اندازه‌گیری، اثربخشی فرآیندهای خود را کنترل کنید.
  • بررسی و اقدام برای بهبود در زمینه‌های مورد نیاز.

3- بررسی کنید که سیستم شما مؤثر است

  • انجام ممیزی و بررسی فرآیندها و سیستم برای انطباق و اثربخشی. مشاهده کنید، با افراد مصاحبه کنید و به سوابق نمونه نگاه کنید.
  • شناسایی و گزارش نقاط قوت و ضعف سیستم مدیریت.
  • در صورت لزوم اقدام اصلاحی یا پیشگیرانه انجام دهید.

4- سیستم خود را ثبت و گواهینامه ایزو خود را اخذ کنید

  • سازمان ممیزی مناسب و معتبر مانند شرکت BRSM را برای ثبت‌نام خارجی انتخاب کنید.
  • اسناد سیستم مدیریت خود را جهت بررسی برای اطمینان از مطابقت با استانداردهای قابل اجرا ارسال کنید.
  • برای بررسی توسط ممیز خارجی آماده شوید تا تأیید کنید که الزامات سیستم برآورده شده است و سیستم مدیریت به طور مؤثر پیاده‌سازی شده است.

اخذ گواهینامه ایزو به کسب و کار شما کمک می‌کند

ممکن است از خود بپرسید که آیا هزینه و دردسر دریافت گواهینامه ایزو و سایر گواهینامه‌های استاندارد برای کسب و کار شما ارزش دارد یا خیر. طبق ده‌ها مطالعه، پاسخ کاملاً مثبت است!

بر اساس نظرسنجی سازمان ملل در سال 2020، 98 درصد از شرکت‌های دارای گواهینامه ایزو، آن را یک سرمایه‌گذاری خوب یا بسیار خوب ارزیابی کردند. بررسی سال 2021 از 82 مطالعه در مورد ایزو نشان داد که گواهینامه دارای "مزایای واضح" از نظر عملیات، رضایت مشتری و مشارکت کارکنان است.

دریافت گواهینامه ایزو، همانندِ ساختن یک پایه محکم برای خانه شما است. سرممیزان شرکت صدور ایزو بیکران راهکار، به کارآفرینان برای پیاده‌سازی سیستم‌های مدیریت و دریافت گواهینامه استانداردهای ایزو و سایر استانداردها توصیه می‌کنند که شما می‌توانید یک کسب‌ و کار قوی روی بستر استانداردهای مدیریتی بسازید.

قیمت گواهینامه ایزو چند است؟

هزینه‌های توسعه و ثبت یک سیستم مدیریت رسمی بسته به اندازه و پیچیدگی سازمان و فرآیندهای داخلی شما متفاوت است.

اول: هزینه‌های توسعه، یعنی زمان صرف شده برای مستندسازی و پیاده‌سازی سیستم وجود دارد.

دوم: آموزش کارکنان برای تهیه اسناد و مدارک لازم و برنامه‌ریزی و اجرای ممیزی‌های داخلی مؤثر هزینه‌هایی دارد.

سوم: هزینه ثبت‌نام که شامل انجام ممیزی و ثبت سیستم مدیریت می‌باشد، وجود دارد. هزینه بستگی به تعداد مکان‌ها، محدوده کار، تعداد شیفت‌ها و غیره دارد.

شما می‌توانید با استفاده از یک مشاور خارجی برخی از این هزینه‌ها را کاهش دهید، به خصوص که این امر خطر شروع مسیر اشتباه یا از دست دادن الزامات حیاتی استاندارد را کاهش می‌دهد.

به عنوان یک دستورالعمل کلی، معمولاً از زمان آغاز به کار تا ثبت‌نام سه تا 12 ماه طول می‌کشد که میانگین آن 6 ماه است.

بسته به بلوغ سیستم مدیریت موجود شما، اندازه و پیچیدگی سازمان شما و دامنه کاربرد سیستم، برای پیاده‌سازی یک سیستم مدیریت رسمی بین 10 تا 500 میلیون تومان هزینه خواهد داشت، به علاوه هزینه‌های ممیزی ثبت و صدور گواهینامه که معمولاً بین 250 تا 2000 دلار در سال خواهد بود.

نکات اساسی در پیاده‌سازی و اخذ گواهینامه‌های معتبر ایزو

شش مرحله جهت آماده شدن برای پیاده‌سازی و دریافت گواهینامه استاندارد ایزو 9001

استاندارد مدیریت کیفیت و به طبع آن گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ به سازمان‌های بسیاری کمک کرده تا به دستاوردهای قابل توجهی از نظر کیفیت، کارایی عملیاتی و رضایت مشتری دست یابند.

نکات اساسی در پیاده‌سازی و اخذ گواهینامه‌های معتبر ایزو


دستیابی به گواهینامه مدیریت کیفیت ایزو 9001 ویرایش سال 2015 مستلزم کار، هزینه و تغییراتی در نحوه انجام کارها است.

  1. آگاهی خود را در زمینه استاندارد ارتقاء دهید.
  2. شکاف‌ها و نیازها را تجزیه و تحلیل کنید.
  3. برنامه‌ریزی کنید.
  4. استاندارد را استقرار دهید.
  5. ممیزی داخلی برگزار کنید و عدم انطباق‌ها را برطرف کنید.
  6. ممیزی خارجی شوید و گواهینامه خود را دریافت کنید.

برای اطلاع از چگونگی مراحل ممیزی و صدور گواهینامه ایزو، با شرکت بیکران راهکار سعادت تحت اعتبار مرکز ملی تأیید صلاحیت اداره استاندارد ایران و نماینده رسمی شرکت BRSM در ایران به عنوان یکی از معتبرترین شرکت‌های ثبت و صدور گواهینامه استانداردهای سیستمی و محصولی از طریق وب‌سایت ایزو به نشانی www.brs.ir در ارتباط باشید.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha