• یکشنبه / ۷ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۸:۰۸
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1401120705154
  • خبرنگار : 71368

تشکر زاکانی از دولت برای همراهی در پرداخت حق و حقوق شهرداری

تشکر زاکانی از دولت برای همراهی در پرداخت حق و حقوق شهرداری

شهردار تهران از دولت بابت همراهی در پرداخت حق و حقوق شهرداری تشکر کرد و گفت: قرار است ۲۵ هزار ون جایگزین اتوبوس‌های خطوط کم مسافر شوند.

به گزارش ایسنا، اعضای شورای شهر تهران در جریان بررسی تبصره ۱۵ بودجه ۱۴۰۲ شهرداری به مسئله یارانه بلیت اتوبوس و مترو پرداختند که ناصر امانی در این باره گفت: بر اساس سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و با استناد به مصوبه هیات وزیران شهرداری تهران می‌تواند با توجه به تاخیر پرداخت سهم دولت از بابت یارانه بلیت مترو و اتوبوس به منظور جبران کسری هزینه‌های شرکت بهره برداری مترو و شرکت واحد، یارانه بلیت مترو و یارانه بلیت اتوبوس را هر ماه به صورت یک دوازدهم و نقد به شرکت‌های مذکور پرداخت کند و آن را به عنوان سهم و بدهی دولت ثبت کند.

وی افزود: شهرداری تهران موظف است به صورت جدی در مورد نحوه وصول سهم و تعهدات پرداخت نشده دولت در سال‌های گذشته پیگیری‌های لازم را انجام دهد و هر سه ماه یکبار گزارش آن را به شورای شهر تهران بدهد.

به گزارش ایسنا، مهدی چمران در این باره گفت: نه تنها شهرداری تهران بلکه شهردار تهران نیز باید موظف باشد که برای وصول پول بلیت مترو و اتوبوس از دولت وارد عمل شود.

علیرضا زاکانی شهردار تهران نیز با تاکید بر اینکه دولت فعلی تنها دولتی است که حق و حقوق شهرداری را پرداخت کرده و امسال میزان اعتبار دریافتی از سرفصل‌های مختلف دولت بی نظیر بوده است، گفت: یارانه بلیت مترو و اتوبوس در مطالبات ما آمده است و در تهاتری که قرار است انجام شود، دولت این مطالبات را پذیرفته است.

وی با بیان اینکه در بحث عوارض جرایم راهنمایی و رانندگی، گمرک و ... دولت تمام قدرالسهم‌های خود را شفاف پرداخت می‌کند، گفت: این اقدام دولت مایه مباهات ما است بطوریکه دولت ۱۰۰۰ میلیارد تومان یارانه بلیت مترو را متقبل شده است.

شهردار تهران ضمن درخواست از شورای شهر برای در نظر گرفتن یارانه بلیت ون در این تبصره گفت: یارانه بلیت ون لازم است که به این تبصره اضافه شود. چرا که قرار است بر اساس برنامه چهارم توسعه ۲۵ هزار ون جایگزین مسیرها و خطوط اتوبوسرانی کم مسافر شود و ما به دنبال آن هستیم که ون به عنوان الگوی حمل و نقل به صورت جدی دنبال شود و این در حالیست که قیمت هر ون برای ما ۸۰ میلیون تومان است که ۱۴ صندلی دارد و مابه ازای هر صندلی ون یک سوم قیمت اتوبوس برای ما هزینه دارد.

وی با بیان اینکه ۳۴ درصد اتوبوس‌های شرکت واحد، ۷۰ درصد مسافران را حمل می‌کنند و ۶۶ درصد خطوط دیگر تنها ۳۰ درصد مسافران را جابجا می‌کنند، بر لزوم توسعه خطوط ون  در تهران تاکید کرد و گفت: از اعضای شورا می‌خواهم که در این تبصره به یارانه ون نیز توجه کنند.

به گزارش ایسنا، امانی در این باره گفت: این خبر خوبی است که شهردار تهران می‌دهد. چرا که از زمان احمدی نژاد تا کنون هیچ شهرداری از دولت راضی نبوده است و آیا دولت قبول کرده که ۵۰ درصد سهم خود را در توسعه مترو بدهد؟

زاکانی در پاسخ به این سوال ناصر امانی عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه ما برای تکمیل خطوط فعلی و چهار خط جدید مترو به ۳۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که قطعا نصف این پول را دولت ندارد، گفت: راه‌های مولدسازی را در پیش گرفتیم اما باید بگویم که هیچ دولتی تا کنون به این تعهدات عمل نکرده است.

زاکانی افزود: در حال حاضر ۶۰۰۰ ون در تهران داریم که برای دهه ۸۰ هستند که ۲۰۰۰ دستگاه ون فعال بوده و ۴۰۰۰ دستگاه ون معلوم نیست کجا هستند؟ و بهتر است در این تبصره یارانه بلیت ون هم قید شود تا وقتی ون‌ها به ناوگان اضافه شدند دست ما باز باشد.

به گزارش ایسنا، مهدی چمران در بررسی این تبصره افزود: یارانه بلیت مترو و اتوبوس مصوبه هیات دولت دارد اما می‌توانیم در این تبصره اضافه کنیم که یارانه بلیت ون در صورت جایگزینی آن با اتوبوس که قرار است بعدا مورد بررسی و تصویب قرار بگیرد، مجاز خواهد بود.

به گزارش ایسنا، اعضای شورای شهر تبصره ۱۵ لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ را با اکثریت آراء به تصویب رساندند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha