«محمدکاظم رحیمینژاد» امروز پنجشنبه چهارم اسفندماه به مناسبت هفته تربیت اسلامی( ۸تا ۱۴ اسفند ماه) در نشست با خبرنگاران ضمن تاکید بر اهتمام خاص و ویژه نظام تعلیم و تربیتی کشور به رویکرد تربیتی در فرایند تعلیم و تربیت دانشآموزان، تصریح کرد: اعتقاد داریم در این مسیر باید از تجربیات گذشته درس بگیریم و سیاستها را متناسب با نیازهای جامعه و نسل دانشآموزان به ویژه دهه هشتادیها و دهه نودیها که بخش اعظمی از دانشآموزان را شامل میشوند، بازخوانی کنیم.
وی با بیان این که نیازمند نگاه خاص نسبت به دانشآموزان هستیم، اظهار کرد: دانشآموزان را شاید تنها در دوره اول و دوم ابندایی بتوان دانشاموز خواند ولی این واژه برای دانشآموزان دوره اول و دوم متوسطه پاسخگو نیست.
وی در این باره با تاکید بر این که به هیچ وجه قصد تغییر واژه دانشآموز را برای این مقاطع نداریم، گفت: معتقدیم باید در نگاه به دانشآموز بازنگری داشته باشیم چرا که دانشآموز امروز تنها پذیرنده و یادگیرنده نیست لذا باید نقش فعالی را برای آنها قائل شویم.
رحیمینژاد ابراز کرد: آموزش و پرورش استان تلاش دارد تا نقش فعالی برای دانشآموزان در فرایند تعلیم و تربیت به ویژه در مقطع دوم متوسطه اتخاذ کند و بخشهایی از این فرایند را بر محور دانشآموزان دنبال کند تا از این طریق احساس خودارزشی و اعتماد به نفس و هویتیابی بهتری را برای آنها رقم بزند.
وی بر تغییر نگاه معلمان در همین راستا تاکید و عنوان کرد: باید نگاه در این حوزه را از تجربی نسبت به آموزش به رویکرد تاملی و فرایند تعلیم و تربیت به صورت منحصربفرد تغییر دهیم و معلمان هر گروه را به عنوان بخش خاصی ببینند و متناسب با آن اقدام کرده و در جریان اجرا نیز عملکرد خود را مورد کنشگری و بازنگری قرار دهند.
مدیر کل آموزش و پرورش استان این نگاه را باعث تبدیل یک معلم به یک مهندس، طراح، کشف کننده، اجراکننده و هدایتگر میشود و همین باعث میشود که ارزش واقعی معلمان نشان داده شود.
رحیمینژاد در بخش دیگری از سخنانش به موضوع تغییرات صورت گرفته در رابطه با سنجش بدو ورود مدارس اشاره و اظهار کرد: امسال این سنجش از بدو ورود به مقطع ابتدایی به پیش دبستانی و از بازه زمانی محدود قبل به یک فرایند دائمی در طول سال تغییر کرده که در این رابطه از خانوادهها میخواهیم به موقع در این رابطه اقدام کنیم.
وی رابجع به ثبتنامهای پیش از موعد اعلام شده از سوی برخی مدارس و پیشدبستانیها، گفت: این موضوع غیرقانونی و غیرقابل قبول است و تمام ثبتنامهای برای سال تحصیلی بعد باید در شهریورماه انجام شود و اگر واحدی در این باره اقدام کرده موظف به بازگشت وجه به خانوادههاست و هرچند انجام آزمون برای ورود به هیچ مرکز آموزشی قانونی و مورد تایید نیست، این قبیل آزمونها نیز باید به شهریورماه موکول شود.
مدیر کل آموزش و پرورش استان تعداد دانشآموزان بازمانده از تحصیل در استان را یکهزار و ۸۶۸ نفر عنوان کرد و افزود: ۸۷۳ نفر در این رابطه شناسایی و به مراکز آموزشی و کلاسهای درس هدایت شدند.
وی این امر را نیازمند عزم ملی و مردمی خواند و افزود: امیدواریم با مساعدت همه دستگاهها و ارتباط مردم از طریق شماره تلفنهای ۳۳۱۴۴۶۲۱ و ۳۳۱۴۴۶۲۲ مراتب را جهت شناسایی و فراهم کردن شرایط تحصیل حدود یکهزار نفر دانشآموز بازمانده دیگر گزارش کنند.
رحیمینژاد در رابطه با خبرهایی که این روزها مبنی بر استخدام و تبدیل وضعیت معلمان مطرح است، گفت: هنوز بخشنامهای در این باره به استان ارسال نشده ولی به محض اعلام، اطلاعرسانی استانی خواهیم داشت و از افراد شمول این بخشنامه استقبال خواهیم کرد.
وی همچنین با اشاره به این که تقریباً به صورت هفتگی شاهد حضور گروههای جهادی در مدارس و با تشکیل کلاسهای تقویتی و آموزشی مهارتهای زندگی به صورت جهادی و داوطلبانه برای ارتقای بنیه علمی و مهارتی دانشآموزان مناطق کمتر برخوردار هستیم، از حضور معلمان و همکاری سازمانهای مردم نهاد فعال در این زمینه تشکر کرد.
وی در دست اجرا بودن طرح یار مهربان در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی در مدارس خبر داد و گفت: از هیجدهم اسفندماه میزبان مسابقات ملی ابتکارات دانشآموزی در یزد هستیم که بالغ بر ۱۰ هزار نفر در آن شرکت کرده و حدود ۸۰۰ نفر از آنها به مرحله نهایی راه یافتهاند.
رحیمینژاد در موضوع توسعه نامتوازن گفت: همچنان سیاست توسعه رشتههای کار و دانش و هنرستانهای جوار کارخانهای را دنبال می کنیم و معتقدیم توانمندسازی دانشآموز میتواند مانع بسیاری از آسیبهای بعدی به دانشآموزان شود.
وی با بیان این که استان یزد رتبه اول کمترین میزان بی سوادی را در کشور در اختیار دارد، این مهم را ناشی از همت سوادآموزان و متولیان نهضت سوادآموزی در استان خواند و گفت: پایان بی سوادی به دلیل باز بودن باب ورود بی سواد از طریق مهاجرتها و بازماندگان از تحصیل همچنان در استان وجود دارد.
مدیر کل اموزش و پرورش استان در رابطه با موضوع فروش مدارس خیری نیز عنوان کرد: در حال حاضر ۲۱۲ مدرسه بلااستفاده در استان داریم ولی بخش اعظمی از آنها را به دلیل محدودیتها وارد لیست مولدسازی نکردیم و در لیست ۱۲ مدرسه پیشنهادی نیز مدرسه مورد نظر دارای محدودیت فروش به دلیل خیری اعلام شده است.
وی گفت: این مدرسه نه تنها در برنامه تخریب قرار ندارد بلکه هم اکنون دارای ۲۱۲ دانشآموز در حال تحصیل است و از همه مهمتر این که در شهرستانی قرار دارد که به دلیل مهاجرپذیری رشد دو برابری تعداد دانشآموز را دارد و از این حیث حذف یک مرکز آموزشی برایمان قابل قبول نیست.
رحیمی نژاد در پایان نیز راجع به کشیده شدن تحریمها به مسئولان اجرایی نظام از جمله وزیر آموزش و پرورش، این اقدام اتحادیه اروپا را مذبوحانه و بیانگر نیت شوم دشمنان و معاندان خواند.
انتهای پیام
نظرات