• پنجشنبه / ۴ اسفند ۱۴۰۱ / ۰۹:۳۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401120402716
  • خبرنگار : 71402

زاخارووا: با چین درباره طرح صلح پکن رایزنی نکردیم/سفر بایدن ثابت کرد مجرم به صحنه جرم برمی‌گردد

زاخارووا: با چین درباره طرح صلح پکن رایزنی نکردیم/سفر بایدن ثابت کرد مجرم به صحنه جرم برمی‌گردد

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، سرگئی لاوروف و دیپلمات ارشد چین در خصوص «طرح صلح» پکن در مورد جنگ روسیه و اوکراین که هنوز رونمایی نشده است، صحبتی نداشتند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری راشا تودی، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در جمع خبرنگاران گفت: «شرکای چینی ما نظرات خود را در مورد علل اصلی بحران اوکراین و همچنین رویکردهای خود برای حل سیاسی آن توضیح دادند. هنوز هیچ صحبتی در مورد «طرح» خاصی صورت نگرفته است.

وانگ یی، دیپلمات ارشد چین برای اولین بار در کنفرانس امنیتی مونیخ به «پیشنهاد صلح» خود اشاره کرد. این دیپلمات اعلام کرد: «ما موضع چین را در مورد حل و فصل سیاسی بحران اوکراین اعلام خواهیم کرد.» وانگ یی بدون نام بردن از هیچ طرف خاصی هشدار داد که می‌داند «برخی نیروها ممکن است نخواهند شاهد تحقق مذاکرات صلح باشند.»

در همین حال وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین هم در نشست مطبوعاتی روز دوشنبه درباره این پیشنهاد صلح اظهار نظر کرد. این دیپلمات گفت: «جامعه بین‌الملل کاملاً آگاه است که چه کسانی خواهان گفت‌وگو و تلاش برای صلح هستند و چه کسانی آتش می‌افروزند و به رویارویی دامن می‌زنند». او سپس از ایالات متحده خواست تا «به طور جدی در مورد نقشی که تاکنون در مناقشه اوکراین ایفا کرده است، تأمل کند.»

روز سه‌شنبه، ژانگ جون، سفیر چین در سازمان ملل گفت که یک «سند موضع‌گیری» با دیدگاه‌های ثابت چین در مورد جنگ اوکراین «طی چند روز آتی» منتشر خواهد شد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین روز سه‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی درباره این طرح اظهار نظر کرد و گفت که او «فرمول صلح» خاص خود را دارد که توسط تعداد زیادی از کشورها حمایت می‌شود. زلنسکی ظاهرا به طرح موسوم به "طرح صلح ۱۰ ماده‌ای" اشاره می‌کرد که خودش در نشست سران گروه ۲۰ در ماه نوامبر ارائه کرد.

همچنین ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز چهارشنبه گفت که مسکو پیش‌بینی می‌کند که شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین پس از تکمیل مواردی که در دستور کار داخلی خود قرار دارد، از روسیه دیدار کند. پوتین افزود: «نظر ما این است که برنامه‌های خود را با ملاقات‌های رو در رو محقق می‌کنیم که به روابط ما رونق بیشتری می‌دهد».

زاخارووا همچنین درباره سفر بایدن به کی‌یف گفت: رئیس جمهوری آمریکا تنها پس از آنکه روسیه سلامت وی را تضمین کرد، تصمیم به سفر «جسورانه» به اوکراین گرفت.

وی گفت: بایدن بدون اعلام به روسیه و درخواست حفظ سلامت و امنیت وی، جرات سفر به کی‌یف را نداشت. سفر بایدن به اوکراین کاملا واقعیت شایع درخصوص اینکه مجرم همیشه به صحنه جرم باز می‌گردد، را ثابت کرد.

این سخنگو خاطرنشان کرد: «دیدار رهبر آمریکا با نمایش درام انجام شد، اما در واقع شبیه یک صحنه شکست خورده در یک تئاتر بود».

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه درام را به این لحظه اختصاص دهند، آنها حتی آژیر حمله هوایی را به صدا درآورده‌اند. "اگرچه آنها از قبل به مردم کی یف گفته بودند که به دلیل عدم وجود تهدید واقعی به آن توجه نکنند. همه به همسایه خود می‌گفتند: بایدن می آید، آنها آژیر را به صدا در می آورند، اما اشکالی ندارد، ما می توانیم بمانیم. خانه یا کارکنان خودمان را انجام دهیم، این بخشی از صحنه سازی است.»

زاخارووا در پایان گفت: «اگر واشنگتن می خواست برای متحدان خود مثال دیگری در مورد نحوه حمایت از رژیم کی یف ارائه دهد، اینطور خوب از آب درنمی‌آمد. به خصوص در میان ادعاهای پر سرو صدا مبنی بر اینکه آنها کنترل کامل اوضاع را در دست دارند و کی یف تحمل کرده و در شرف پیروزی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha